RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 21:25   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 34469صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیچهارشنبه، 13 دی 1396 - 06:50
سخن همکار: سهم وزارت آموزش وپرورش در نیل به اهداف نظام تعلیم وتربیت ؟
  
فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

سهم وزارت آموزش وپرورش در نیل به اهداف نظام تعلیم وتربیت ؟
به نام خدا
چندسال قبل ، شبی دربرنامه خبر از سیمای جمهوری اسلامی شنیدم که مسئول انتظامی کشور گزارش میدهد که در شش ماهه دوم سال کارکنان پرتلاش نیروی انتظامی نسبت به شش ماهه اول توفیق داشته اند چند درصد بیشتر سارق مسلح را دستگیر کنند. واین خبر را بعنوان یایشان ارسال کنم که آیا چنین تلاشی وچنین نتیجه ای جزء موفقیتهای نیروی انتظامی کشور است که اینگونه از کارکنا تش تمجید میشود یا از ضعف این نیرواست ؟ دوسطری بیشتر به مقدمه نپرداخته بودم که به ذهنم رسید . ایشان گزارش درستی میدهد . نیروی انتظامی متکفل تامین و تربیت افراد نیست بلکه براساس قانون متکفل حفاظت از حقق افراداست وباید با مجرم برخورد قانونی نماید وایشان به درستی ازتوفیق همکارانش درچنین رابطه ای تمجید مینماید .درعین حال حق دارد نسبت به دستگاهها ، سازمانها ونهادهای آموزشی ، تربیتی وارشادی اعتراض داشته باشد که چرا توفیق لازم را درامر تعلیم وتربیت اخلاقی وارزشی نداشته اند که بار مشقت سنگینی بردوش کارکنان انتظامی تحمیل میشود .؟ لذا . ومتن نوشته ام را براساس این مهم که ضرورت احساس مسئولیت مشترک بین تمامی نهادهای تربیتی وارشادی حتمی به نظر میرسد تا جامعه ای امن وارزشی داشته باشیم تغییر دادم واضافه کردم کلیه آنها با پشتوانه های قانونی درایجاد چنین زمینه ای مسئول ومتعهد هستند . هیچ یک از دستگاهها به تنهایی وبدون چنین احساس مسئولیت مشترکی نمیتوانند خودرابه تنهایی متکفل بدانند و قادرنخواهند بود دراین زمینه کاری ازپیش ببرند .لکن متاسفانه چنین به نظر میرسد برخی از دستگاهها با توجه کمتری نسبت به ضرورت احساس مسئولیت بین دستگاهی نقش ووظیفه خاصی برای خود برگزیده اند وفعالیت دارند و اینج ا است که بیشتر مردم نیز براین باورند که آموزش وپرورش تنها متکفل نظام تعلیم وتربیت ، وزارت بازرگانی نیزبه تنهایی متکفل امور بازرگانی ، وزارت بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی تمام وکمال قادراست بهداشت ودرمان کشور را تضمین نماید . درحالیکه . بدون آموزش وپرورش تأمین بهداشت ودرمان ، بدون بهداشت ودرمان ، معلم ودانش آموز سالم ، بدون بازرگانی مناسب ، زمینه پیشرفت تعلیم وتربیت و بطور کلی این کلیه دستگاهها واعضای محترم کابینه هستند که با اشتراک مساعی وبا احساس مسئولیت مشترک وهمچنین با پشتوانه قانونی میتوانند اهداف کلی نظام را تأمین نمایند . وزیر آموزش وپرورش گذشته ازعدم وابستگی به جناح سیاسی خاصی نباید دستگاه آموزش وپرورش را به تنهایی به دلیل عنوانی که به خود گرفته است متکفل تعلیم وتربیت نظام بداند . معلم با کودکان طلاق ، کودکان کار ، کودکان خانواده های معتاد ، باکودکان خانواده های فقیر ، کودکان خانواده های مرفه وبی درد ، با کودکان خانواده های باایمان و نیز خانواده های به اصطلاح بی تفاوت وکم درد که دریک کلاس باهمدیگر جمع هستند علاوه بر تفاوتهای فردی که ازنظر میزان هوش واستعداد دارند چه میتواند بکند که وزیر آموزش وپرورش ازگذشته ای دور تابحال درمجلس قانونگزاری وناظر براجرای قوانین قول اعتلای فرهنگ وآموزش وپررش را میدهد ؟وجای بسی تعجب استنکه برخی ازنمایندگان نیز هربار افتاده تربیتی را به اصطلاح ازچشم وزارت آموزش وپرورش میدانند وعجیب تر اینکه وزر یامحترم آموزش وپرورش نیزدرهر دوره در برابر استیضاح ازسوی نمایندگان ، یک تنه به دفاع برمی خیزند .آنهم بامعلمانی که هم در انتخاب وتربیتشان هم در تامین معیشت وبهداشت ودرمانشان بامشکل روبرو هستند . اختیار وزیر آموزش وپرورش در ایجاد انگیزه برای نخبگان جهت خدمت معلمی چه حداست ؟ چه نقشی میتواند درترمیم حقوق معلمان وبازنشستگان فرهنگی داشته باشد ؟ این هیات محترم دولت است که جمعا متکفل ایجادزمینه های لازم برای آماده کردن خانواده های دانش آموزان برای اعزام آنها به مدرسه جهت یادگیری وتامین معیشت مناسب معلمان برای آمادگی درامر یاددهی میباشند . دستگاههای اقتصادی برای تامین معیشت خانواده ها ومعلمان ،دستگاههاو سازمانهی متعدد ومتنوع ارشادی ،رسانه های گروهی که مهمترین آن صدا وسیما میباشد برای آموزش همگانی خانواده ها که مسئولیت دوره اساس تعلیم وتربیت کودکان خود یعنی قبل از دبستان را برعهده دارند ، دستگاهها وسازمانهی بهدشتی ودرمانی برای تامین سلامت افراد ،و بطورگلی همه سازمانها ونهادها در پیشرفت نظام تعلیم وتربیت نقش به سزایی دارند وباید داشه باشند .که بطورگلی میتوان گفت سه قوه مقننه ، مجریه و قضائیه مشترکا متعهد ومسئول میباشند تا هدف کلی نظام را که خوداتگایی واعتلای ارزشها است را مشترکا دنبال نمایند . لذا هنگامی که از نیروی توانمند به عنوان وزیر آموزش وپرورش یاد میکنیم باید توانمندی اورا درجهت بهره مندی بهینه از مشارکتهای کلیه اعضای هیات دولت درامر آموزش وپرورش کشور بدانیم که به غیراز این ودرمحدوده امکانات وزارت آموزش وپرورش دادن هرگونه امیددادن برای تحقق اهداف کلی نظام تعلیم وتربیت حتی اهداف خاص این وزارت به دور از واقعیت خواهد بود . البته بازدهی نظام تعلیم وتربیت و فعالیهای آموزشی وپرورشی در کوتاه مدت میسر نیستدرحالیکه انصافا میتوان گفت وزارت آموزش وپرورش با وجود تنگناهاو چالشهای بر سراه اجرا همواره تلاش مجدانه ای داشته ودارد و معلمان نیز جدای از مشکلات ، انجام وظیفه در حد توان خودرا تکلیف شرعی میدانند . با آرزوی توفیق خدمت برای تمامی عزیزان در جهت تحکیم واعتلای ارزشها . . .سید محمود مشایخی بازنشسته حوزه ستادی

تعداد بازدید: 807 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING