جمعه، 31 فروردین 1403 - 16:00   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 34574صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیجمعه، 20 بهمن 1396 - 09:15
افزایش ۲۳ ساله شاخص امید به زندگی ایرانیان
  
فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:


 
افزایش ۲۳ ساله شاخص امید به زندگی ایرانیان
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شاخص امید به زندگی ایرانیان، در ۴۰ سال گذشته، ۲۳ سال افزایش یافته است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از سایت خبری دیده بان علم ایران، رضا ملک زاده در برنامه زنده روی خط خبر اظهار داشت: در ۴ دهه اخیر شاخص امید به زندگی در کشورمان ۲۳ سال افزایش یافته است که بررسی میزان پیشرفت کشورها در شاخص‌های توسعه پایدار نشان می‌دهد ایران هم اکنون در رتبه ۵۸ جهان قرار دارد.
ملک زاده با بیان این که سن امید به زندگی زنان ایرانی به ۷۸ و مردان ایرانی به ۷۵,۵ سال افزایش یافته است، گفت: با این حال، علاوه بر افزایش شاخص امید به زندگی، کیفیت زندگی سالمندان نیز اهمیت فراوانی دارد که باید به آن توجه کرد.
وی تصریح کرد: بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سلامت مردم، افزایش نرخ با سوادی در جامعه به ویژه باسوادی زنان، پوشش بالای واکسیناسیون، حضور فرد ماهر در فرآیند زایمان، کاهش مرگ و میر کودکان و مادران، شیوع پایین آلودگی هوای خانگی، شیوع پایین بیماری‌های گرمسیری و درصد بالای دسترسی به آب سالم و دفع بهداشتی فاضلاب مهم ترین عوامل افزایش سن امید به زندگی در ایران است.
ملک زاده تاکید کرد: برنامه ریزی وزارت بهداشت و دولت افزایش سن امید به زندگی در ایران به ۸۰ سال است که در صورت تحقق، گام بسیار بلندی است.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، در ادامه یادآور شد: سکته های قلبی و مغزی، دیابت و فشار خون سه عامل بسیار مهم برای مرگ های زودرس زیر ۷۰ سال در ایران است و وزارت بهداشت، برنامه کاملی برای کنترل دیابت و سکته های قلبی و مغزی دارد.
ملک زاده با تاکید بر رژیم غذایی سالم در کشور، گفت: مصرف روزانه نمک در دنیا ۵ گرم است در حالی که در ایران ۱۱ گرم است و برای کنترل آن باید صنایع غذایی و به ویژه مردم همراهی کنند؛ چرا که مصرف بالای نمک و در نتیجه افزایش فشار خون یک عامل مهم مرگ های زودرس است.
وی، افزایش چاقی و بی تحرکی در ایران را یک نگرانی عمده دانست و گفت: ۷۰ درصد ایرانی ها یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند، ۳۰ درصد زنان و ۲۰ درصد مردان ایرانی، چاق تر شده اند؛ ۹۰ درصد مردم تحرک بدنی کافی ندارند و همه این ها در حالی است که سرانه مصرف روزانه کالری در ایرانیان در سال ۱۹۷۰، دو هزار کالری بوده و اکنون به سه هزار کالری در روز افزایش یافته است.
ملک زاده تصریح کرد: چاقی و بی تحرکی در ایران و مصرف بالای شیرینی جات، دیابت را افزایش داده است؛ ۱۰ درصد ایرانی ها دیابت دارند و ۳۰ درصد در مرحله پیش دیابت هستند و این نیز یک نگرانی عمده برای نظام سلامت ایران است که باید به شدت کنترل شود.
نصراله خلیلی فرهنگی – تهران

تعداد بازدید: 895 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی