جمعه، 10 فروردین 1403 - 18:54   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 34585صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیشنبه، 21 بهمن 1396 - 14:35
واریز 722 میلیارد ریال به حساب بازنشستگان صندوق ذخیره فرهنگیان
  
فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:



واریز 722 میلیارد ریال به حساب بازنشستگان صندوق ذخیره فرهنگیان
موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان از واریز 722 میلیارد ریال به حساب بازنشستگان آبان‌ماه صندوق ذخیره فرهنگیان در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب خبر داد.

نوآوران آنلاین- حدود هشت هزار نفر از فرهنگیان عضو موسسه در این بازه زمانی بازنشسته شده و سهم‌الشرکه خود شامل سهم عضو، سهم دولت و سود ناشی از فعالیت‌های اقتصادی را دریافت کردند همچنین سهم‌الشرکه اعضای انصرافی، بازخرید و از کار افتاده نیز به حساب آنها واریز شد و درخصوص اعضای متوفی نیز طبق قانون عمل می‌شود.

از ابتدای تاسیس موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان از سال 74 تا آبان 1396 بیش از دو هزار و 207 میلیارد ریال به حساب فرهنگیان بازنشسته واریز شده که بیش از6 هزار و 920 میلیارد ریال آن (معادل 32 درصد کل واریزی ها) مربوط به بازنشستگان مهرماه 1395 تا آبان ماه 1396 بوده است.

بر اساس این گزارش، میانگین سودآوری سالانه صندوق ذخیره فرهنگیان در طول 22 سال گذشته حدود 17 درصد بوده است، به طوری که بیش از 60 درصد از مبلغ سهم‌الشرکه پرداخت شده به بازنشستگان مربوط به سودآوری ناشی از فعالیت‌های اقتصادی موسسه و 40 درصد آن نیز مجموع واریزهای اعضا و دولت بوده است.

این رقم تمام دریافتی فرهنگیان بازنشسته مذکور نیست زیرا سود سال مالی منتهی به ٣١ شهریور 1396 نیز پس از برگزاری مجمع و تقسیم سود در بین اعضا، به حساب آنها واریز و به حساب فرهنگیان عضو نیز منظور می‌شود. بنابراین لازم است فرهنگیان بازنشسته، حساب بانکی مرتبط با صندوق ذخیره فرهنگیان را برای واریز سود در مراحل بعد فعال نگه دارند.

سهم‌الشرکه فرهنگیان بازنشسته به حساب‌های آنها در بانک سرمایه و سهم‌الشرکه اعضای بازخرید، از کار افتاده، انصرافی و متوفی به حساب آنها در بانک ملی واریز شده است.

 پرداخت بیش از 22 هزار میلیارد ریال سهم‌الشرکه به بازنشستگان

فرهنگیان عضو موسسه صندوق ذخیره حداقل ٧٠ روز و حداکثر سه ماه پس از بازنشستگی، سهم‌الشرکه خود را دریافت می کنند.

بر اساس گزارش موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، پرداخت به‌ موقع سهم‌الشرکه بازنشستگان فرهنگی عضو، نشانه عمل موسسه به تعهدات خود در قبال اعضا است به طوری که تاکنون بیش از ٢٨٠ مورد پرداخت سهم‌الشرکه و سود سالیانه به طور منظم در فاصله حداکثر سه ماه پس از بازنشستگی به حساب آنها واریز شده و این روند همچنان ادامه دارد.

همچنین میزان دریافتی برخی فرهنگیان بازنشسته نسبت به مبلغ واریزی آنها به بیش از هفت برابر رسیده است؛ به طور نمونه یک فرهنگی که در سال 1374 به عضویت در موسسه اقدام کرده و در طول ٢٢ سال عضویت مبلغ ٣٧ میلیون ریال به حساب موسسه واریز کرده، در زمان بازنشستگی بیش از ٢٥٠ میلیون ریال دریافت کرده و سود سال مالی منتهی به ٣١ شهریور 1396 را نیز دریافت خواهد کرد. بنابراین نمی‌توان نقش صندوق ذخیره فرهنگیان در معیشت فرهنگیان به ویژه بازنشستگان را نادیده گرفت.

 برخورداری معلمان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان از سهم دولت تا سقف پنج درصد

پس از تصویب سهم دولت در برنامه ششم توسعه (ماده ٨٥) و ایجاد زیرساخت های لازم در راستای بهره‌مندی اعضای موسسه از سهم کامل دولت، برای نخستین بار امکان بهره مندی از این سهم تا سقف پنج درصد فراهم شده است و فرهنگیان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

همچنین با پیگیری مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان و مسئولان وزارت آموزش و پرورش، بخشنامه شماره ١٧٧١١٠/٧٠٠ مورخ ٢٥ / ٩ / ١٣٩٦ با موضوع افزایش حق عضویت ماهانه برای تمامی ادارات آموزش و پرورش در استان‌ها ارسال شد تا پس از گذشت دو دهه، فرهنگیان بتوانند به صورت کاملا اختیاری از سهم دولت تا سقف پنج درصد برخوردار شوند.

از آنجایی که طبق قانون دولت موظف است هر ساله معادل واریزی سهم اعضا تا سقف پنج درصد به حساب موسسه واریز کند، فرهنگیان عضو موسسه به هر میزان که کمتر از پنج درصد حق عضویت پرداخت کنند معادل آن از سهم دولت محروم خواهند شد که در میزان دریافتی آنها در زمان بازنشستگی کاملا تاثیرگذار است.

در طول سال‌های فعالیت موسسه سهم واریزی اعضا با سیر کاهشی روبرو شده و اکنون به 1.12 درصد حقوق و مزایای آنها رسیده که به معنی از دست رفتن بخش قابل توجهی از سهم دولت در طول بیش از دو دهه فعالیت موسسه بوده است.

به طور نمونه یک معلم که از ابتدای تاسیس موسسه عضو شده و در طول دوره خدمت خود کمتر از چهار میلیون تومان حق عضویت پرداخت کرده، اکنون بیش از ٢٥ میلیون تومان دریافت می‌کند. این در حالی است که با فرض پرداخت پنج درصد حق عضویت و پرداخت به موقع سهم دولت و فرض سودآوری مشابه موسسه، فرد مذکور اکنون بیش از 155 میلیون تومان دریافت می‌کرد که قابل توجه است.

از این رو احیای سهم دولت در برنامه ششم توسعه (حداقل تا سال ١٤٠٠) این فرصت را به فرهنگیان عضو می‌دهد که معادل پنج درصد از حقوق و مزایای واریزی خود را نیز از دولت دریافت کنند که به معنی سودآوری صددرصدی سرمایه گذاری فرهنگیان و همچنین بهره‌مندی آنها از سودآوری و خدمات حین خدمت موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان است.

از ابتدای تاسیس صندوق ذخیره فرهنگیان از سال 74 تاکنون، یک میلیون و 530 هزار و 521 به عضویت این صندوق درآمده‌اند که از این تعداد 852 هزار و 537 نفر همچنان عضو هستند و مابقی یا از عضویت خارج و یا بازنشسته شده‌اند.

واریزی اعضاء به صندوق از ابتدا تاکنون یک هزار و 572 میلیارد تومان و واریزی دولت 635 میلیارد تومان بوده که سود حاصل از این دو مبلغ، اکنون به چهار هزار و 74 میلیارد تومان رسیده است.

 

منبع: پانا
کانال تلگرام

تعداد بازدید: 916 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING