RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 23:08   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 34720صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیچهارشنبه، 26 اردیبهشت 1397 - 05:32
حال و روز جانشینان تلگرام
  
فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:



در پیام رسان‌های داخلی کماکان دغدغه سرویس دهی به کاربران وجود دارد. حضور رقیبی قدرتمند برای پیام رسان‌های داخلی باعث پیشرفت و توسعه قابلیت‌های نرم افزارهای بومی می‌شوv
 

با‌ گذشت تقریباً 20 روز از صدور حکم قضایی برای فیلترینگ تلگرام و کوچ مقام‌های رسمی به‌سمت پیام‌رسان‌های داخلی اکنون نوبت طرح این سؤال‌هاست که وضعیت خدمات رسانی این پیام رسان‌ها به کاربران خود چگونه است؟ تا چه حد توانسته‌اند رضایت مخاطبان و مراجعان خود را برآورده کنند؟ و اینکه آیا ملزومات سخت‌افزاری آنها برای رقابت با همتایان خارجی شان تأمین شده است یا نه. دولت در ماجرای فیلترینگ تلگرام از آغاز اعلام کرده بود که به جای سیاست مسدودسازی به رویکرد رفع انحصار ملتزم است. بـــا ایــن همــه مدیــر یکـــی از پیام‌رسان‌های داخلی به‌عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انتقادات تندی وارد کرد که با واکنش صریح محمد‌جواد آذری جهرمی مواجه شد تا آنجا‌ که وزیر ارتباطات، موضع این پیام‌رسان را در حکم راه‌انداختن «جنگ روانی» تلقی کرد.

همین موضوع روزنامه «ایران» را به صرافت انداخت تا در گفت‌وگو با برخی از مدیران پیام‌رسان‌های داخلی، دغدغه‌ها، چشم‌انداز‌ها، وضعیت و میزان و نحوه خدمات رسانی دولت به آنها را جویا شود.

با فیلتر تلگرام به‌نظر می‌رسد بازار پیام رسان‌های داخلی نیز تا حدودی داغ شده است. در همین راستا روزنامه ایران به‌ سراغ مدیران پیام رسان‌های داخلی رفت تا دغدغه‌ها و نگرانی‌های آنها را منعکس کند و اینکه در این روزهای بدون رقیب قوی با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستند؟

ارتقای تجهیزات دغدغه‌ای بزرگ

محسن غفاری مدیر یکی از پیام رسان‌های داخلی (ایتا) درباره دغدغه‌های این پیام رسان به «ایران» گفت: من به‌عنوان مدیر یک پیام رسان داخلی دغدغه‌های زیادی دارم و به جای اینکه روی کار خودم متمرکز شوم باید به‌دنبال رفع نگرانی‌های پیام رسان باشم.

غفاری با بیان اینکه مسئولان خیلی زیبا سخن می‌گویند و طرح‌های خوبی ارائه می‌دهند اما آنهایی که باید آن طرح‌ها و دستورها را اجرا کنند، کارها را به پیش نمی‌برند، افزود: به‌عنوان مثال یکی از دغدغه‌های ما ارتقای دیتا سنتر پیام رسان است. ما به‌عنوان یک پیام رسان بومی می‌گوییم این میزان دیتاسنتر لازم داریم و امکانات معین و مشخصی را می‌خواهیم ولی آنها می‌گویند ما به شما امکاناتی را که نیاز دارید نمی‌دهیم، بلکه از امکاناتی که وجود دارد و ما می‌گوییم باید استفاده کنید. آنها با یک دیتاسنتری توافق کرده‌اند و هزینه‌ای نیز بابت آن نمی‌پردازند و به زور از ما می‌خواهند از دیتاسنتری که آنها می‌گویند، استفاده کنیم. این در حالی است که ما خود دیتاسنتر داریم و تنها می‌خواهیم آن را ارتقا دهیم و فقط برای ارتقای آن به کمک نیاز داریم.

مدیراین پیام رسان داخلی با بیان اینکه بعد از فیلتر تلگرام حدود 30 درصد به کاربران پیام رسان ما اضافه شده است، افزود: ما برای فراهم آوردن زیرساخت و دیتا سنترهای خود کلی هزینه کرده‌ایم و حالا چطور باید تجهیزات خود را جایی ببریم و نصب کنیم که هیچ شناختی از آن نداریم. از سوی دیگر حتی بر فرض اینکه ما قبول کنیم که هر آنچه آنها می‌گویند را گوش کنیم، مگر می‌شود یک شبه کارهایی را که از ما می‌خواهند، انجام داد. مسئولان نباید برای ما شرط تعیین کنند ما نیاز به حمایت داریم باید کمک کنند نه اینکه ما را به انجام کاری که خود می‌خواهند، مجبورکنند.

بی تقصیر در فیلتر تلگرام

مصطفی رادمرد، سخنگوی یکی از پیام رسان‌های داخلی (بله) نیز به «ایران» گفت: چالش‌های توسعه پیام رسان‌ها مسائل کسب و کاری است که فارغ از بحث تلگرام تعریف می‌شوند. پیام رسان ما با وجود یا نبود تلگرام به کار خود ادامه می‌دهد اما تنها چالش و دغدغه ما این است که متأسفانه مردم فیلتر تلگرام را از چشم پیام رسان‌های داخلی می‌بینند، در حالی که یک کسب و کار واقعی مانند پیام رسان ما، مستقل از این موضوع از مدت‌ها قبل به مسیر خود ادامه می‌دهد و براستی در اینکه یک پیام رسان خارجی فیلتر شود، نقشی نداشته و ندارد. ما با فیلتر پیام رسان‌های خارجی موافق نیستیم و بارها موضع خود را به طور رسمی در این باره اعلام کرده ایم، چرا که وجود پیام رسان‌های خارجی را رقابت می‌دانیم.

رادمرد با بیان اینکه بعد از فیلتر تلگرام تعداد کاربران پیام رسان ما از یک میلیون و 100 هزار به یک میلیون و 500 هزار کاربر رسیده است، افزود: هدف ما بیشتر ایجاد کاربر پایدار است، زیرا اهداف پیام رسان ما اقتصادی است بنابراین دخالت‌های حاکمیت گاه موجب نگرانی فعالان عرصه اقتصادی می‌شود. محدودیت‌های قضایی ممکن است مانع رونق کسب و کار در فضایی شفاف و آزاد شود.

سخنگوی این پیام رسان با بیان اینکه از لحاظ فنی و زیرساختی توسعه بخوبی انجام می‌شود و نگرانی از این بابت در پیام رسان ما وجود ندارد، گفت: برای رفع نگرانی‌های کسب و کارهای داخلی و تأمین امنیت سرمایه‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، باید سعه صدر حاکمیت در زمینه برخورد با مسائل مرتبط با این شبکه‌ها افزایش یابد. به عبارتی باید دغدغه دخالت حاکمیت در کسب و کارها برطرف شود و مردم مطمئن شوند که حاکمیت، مدافع حفظ آزادی بیان و حریم خصوصی آنها در فضای مجازی است.

رقابت، عامل تقویت پیام رسان داخلی

مرتضی برجی، مدیر یکی دیگر از پیام رسان‌های داخلی (ساینا) نیز به «ایران» گفت: در پیام رسان‌های داخلی کماکان دغدغه سرویس دهی به کاربران وجود دارد. چون پیام رسان‌های داخلی می‌خواهند کاربران تجربه کاربری خوبی با نرم افزار داشته باشند و در نهایت رضایت کاربر را در برداشته باشد تا در پیام رسان داخلی بمانند. البته رسیدن به این مهم، بسیار پرهزینه و پرچالش است.

برجی افزود: همه پیام رسان‌ها سعی دارند بیشترین کاربر را جذب کنند و در عین حال با جذب کاربر، باید توانایی فنی و اجرایی خود را به همان نسبت بالا ببرند بنابراین لازم است جذب کاربر به نوعی طرح تجاری آن پیام رسان را پاسخگو باشد که قاعدتاً هر پیام‌رسانی از این حیث استراتژی‌ها و مدل‌های درآمدی خود را دارد و در این زمینه تلاش می‌کند.

وی با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد فیلتر تلگرام زمینه خودنمایی را برای پیام رسان‌های داخلی فراهم کرده باشد، گفت: دغدغه دیگر پیام رسان‌ها این است که در این شرایط پیش آمده و در این بازه زمانی می‌خواهند توان اجرایی خود را به نحو احسن به نمایش بگذارند. در این بازه احتمالاً پیام رسان‌ها با حجم زیادی از درخواست‌های نصب مواجه بوده و به تبع آن کاربران به سمت آنها هجوم می‌آورند. بنابراین لازم است این

پیام رسان‌ها توانایی پاسخگویی به درخواست‌ها را داشته باشند تا کاربران در نخستین تجربه کاربری خود در استفاده از این نرم افزارها، با مشکلی روبه‌رو نشده و حضور مستمر و فعال در این پیام رسان‌ها داشته باشند.

برجی در ادامه گفت: به نظرم فیلتر تلگرام امری فراتر از خواسته عمومی پیام رسان‌های داخلی است، چرا که ما به‌دنبال فضای رقابتی هستیم و حضور پیام رسان‌های خارجی و فضای رقابتی باعث می‌شود پیام رسان‌ها پیشرفت کنند. به عبارتی حضور رقیبی قدرتمند برای پیام رسان‌های داخلی باعث پیشرفت و توسعه قابلیت‌های نرم افزارهای بومی می‌شود. برجی در ادامه گفت: اکنون بیشتر پیام رسان‌هایی که تأییدیه وزارت ارتباطات را گرفته و شرایط اولیه را دارند، بسته حمایتی شامل حال آنها شده، لازم است تا پیام رسان‌های دیگر در اسرع وقت خود را به استانداردهای موردنظر تعریف شده از سوی مرکز ملی فضای مجازی برسانند.

وی افزود: در عین حال وزارت ارتباطات و نهادهای دیگر نیز باید در این بازه عملکرد دیگر پیام رسان‌های بومی را رصد کرده و در صورت نیاز از آنها نیز حمایت کنند.

مهدی انجیدنی مدیر یکی دیگراز پیام‌رسان‌های داخلی (گپ) نیز با بیان اینکه اکنون مشکل و دغدغه خاصی نداریم، گفت: ما جلوتر از تعداد کاربران خود در حال حرکت هستیم از این‌رو هر چقدر کاربران ما اضافه شوند ما تنها زیرساخت‌هایی را که آماده کرده‌ایم و خاموش است روشن می‌کنیم از این‌رو هیچ دغدغه‌ای نداریم. بیشتر از نیاز خود دیتاسنتر و پهنای باند فراهم کرده‌ایم و آمادگی داریم که بر میزان کاربران ما افزوده شود.

انجیدنی افزود: پیام رسان ما بجز فروشگاه‌های اپلیکیشن داخلی از طریق فروشگاه‌های خارجی نیز قابل دانلود و حتی دارای نسخه دسکتاپ است. تعداد کاربران ما پیش از فیلتر تلگرام نزدیک به دو میلیون کاربر بود ولی در ابتدای روزهای فیلترینگ روزانه 200هزار کاربر بر آن اضافه شده است.

تعداد بازدید: 1285 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING