جمعه، 31 فروردین 1403 - 19:11   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 34729صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیجمعه، 28 اردیبهشت 1397 - 07:38
خن همکار: اندر حکایت حذف امتحانات در مقطع ابتدایی
  
فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:


باسلام واحترام خدمت جناب آقای بطحایی وزیر محتر آموزش وپرورش در رابطه با تاکید موکدی که نسبت به حذف امتحانات دراین مقطع داشتند وبه چونی وچرایی آن آنگونه که باید اشاره نفرمودند لازم دانستم مزید استحضار معلمان محترم و خانواده های گرامی به مواردی هرچند مختصر اشاره نمایم :
اگرنگرش سیستمی در رابطه با نظام تعلیم وتربیت بطور اعم و فعایتهای برنامه ریزی واحرا در نهاد یا دستگاه آموزش و پرورش در راستای کلی و متناسب با ارزشها، حاکم باشد که باید باشد ، درمی یابیم که نظام آموزش رسمی از ابتدایی تا پایان دانشگاه یک فرایندی است که طی مراحل تکوینی جریان داشته وباید داشته باشد . به نحوی که در این سیستم هرمرحله وحتی هر اقدام پیش نیاز مرحله یا اقدام بعدی است . به عنوان مثال در یک کارخانه بزرگ تولیدی به عنوان یک سیستم زیر سیستمهایی وجود دارد که متشکل از سالنهایی است که به ترتیب مراحل تولید را دنبال میکنند . با ارزشیابی از نحوه فعالیتها و اهداف مترتب بر هر سالن . است که محصول نیم ساخته یا کامل نشده تحویل سالن وسالنهای بعدی میشود . ازرهگذر ارزشیابیهای تکوینی است که با ارزشیابی نهایی در آخرین سالن یا سالن تکمیل امکان ممهور کالا به مهر استاندارد فراهم می آید . در سیستم آموزش وپرورش چند سالی است که ارزشیابی توصیفی که حتی بسیاری از معلمان ابتدایی و خانواده ها آن را مرادف یا به معنی حذفهرگونه امتحان می دانند بر سر زبانها است و چنین به برخی از اذهان متبادر میشود که دانش آموز ابتدایی بدون هیچ ارزشیابی پایه ها را یکی یکی طی میکند . چه تلاش بکند وچه نکند . معلمان نیز چه تلاش مجدانه بنمایند یا ننمایندواین مایه بسی تاسف است .که نه خانواده ها و نه برخی از معلمان نسبت به این مهم توجیه نشده اند . مگر نه آن است که حتی در پایان هردرس باید از میزان یافته های لازم دانش آموزان ارزشیابی نمود ؟ مگر نه آن است که در آغاز هردرس باید از یادگرفته های درس قبلی اطمینان پیداکرد تا درس بعدی که مبتنی بر پیش نیاز آن بوده آموزش داده شود ؟ اگر از دیر باز تا کنون امتحان هر ثلث یا نهایی هرکلاس که میتوانست برای دانش آموزان دلچسب و برای معلمان آموزنده و هشدار دهنده باشد بخاطر عدم توجیه برخی معلمان نسبت به اهداف متعالی آن به صحنه های دهشت آفرین تبدیل شده، مورد انتقاد بوده . فلسفه وضرورت امتحان یا ارزشیابی نباید نادیده گرفته شود . ازطریق ارزشیابی تکوینی ومرحله ای در طول هرسال زمینه ارزشیابی منطقی ودلچسب پایان سال تحصیلی فراهم میشود . ارزشیابی بطور کلی کیفی است . متوجه چونی وچرایی ها است . کیفیت در مراتب عالی ، خوب ، متوسط و ضعیف تا بتوان در مورد هریک به نسبت ، تصمیم مقتضی برای تقدیر یا تقویت گرفت . ما حتی در آغاز هرسال تحصیلی از پایه دوم به بعد نیاز به ارزشیابی تشخیصی داریم تا میزان آمادگی فراگیران را دریابیم . البته هیچ معلمی نیست که حتی با اعلان موکد حذف امتحان ، در پایان هر پایه بدون ضوابطی که از رهگذر ارزشیابی های تکوینی در طول سال حاصل شده بتواند مصلحت انتقال دانش آموز را به پایه بالاتر بداند . ممکن است حذف امتحان پایان سال خالی از مشکل باشد ولی این معلم است که با ارزشیابیهای مداوم طی سال تحصیلی صلاحیت دانش آموزان را در کیفیتهای هارگانه مشخص می نماید تا میزان آمادگی آنان برای شروع سال تحصیلی بعد مشخص گردد واگر نیاز به جبران داشته باشند به مصلحت با آنان رفتار شود والا درپایان دوره ابتدایی با دانش آموزانی روبرو خواهیم بود که استحقاق ورود به متوسطه اول ودوم را از آنان سلب نموده ایم . لذا به نظر میرسد در توضیح اینکه امتحانات آنهم امتحانات پایان هر پایه حذف میشود قطعا اضافه شود ارزشیابیهای مرحله ای و تکوینی در پایان هردرس ، هر بخش ، هر نوبت به دقت صورت میگیرد و با استفاده از بازخوردها هم برای فراگیران جبران میشود وهم معلمان برحسب مورد درشیوه های تدریس وبرخورد با آنان تعدیل نظر بعمل می آورند واینجا است که نیاز چندانی به امتحان پایان سال ندارند زیرا حالات جسمی و روحی فراگیران در نتیجه امتحان تاثیر میگذارد و نشان دهندده صلاحیتهای واقعی فراگیران نمی تواند باشد . ومعلم براساس تشخیص در خصوص فرد فرد دانش آموزان ملهم از ارزشیابیهای مرحله ای وهمه جانبه درپایان سال تحصیلی پیش نویس جواز انتقال به پایه بعدی را صادر میکند .
سید محمود مشایخی بازنشسته حوزه ستادی آموزش وپرورش

تعداد بازدید: 1002 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی