سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403 - 11:31   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 34842صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیشنبه، 19 خرداد 1397 - 04:25
برگزاری نشست سران «گروه هفت» در میانه تنش تجاری بین آمریکا و دیگر اعضا
  
فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

 

 

نشست امسال سران هفت کشور صنعتی جهان موسوم به «گروه هفت» در حالی آخر هفته جاری در کانادا برگزار خواهد شد که اخیرا تنش تجاری برخی اعضا با واشنگتن بر سر تعرفه فولاد و آلومینیوم صادراتی به آمریکا بالا گرفته است.

 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده در حالی در این نشست دو روزه که قرار است در استان کِبِک برگزار شود شرکت خواهد کرد که اوایل ماه مارس اعلام کرد بر واردات این فلزات از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک تعرفه می‌بندد.

 

با این حال دولت آمریکا به منظور گفت‌وگو با طرف‌های مقابل اجرای آن را متوقف کرد، اما پس از آن که گفت‌وگوها به نتیجه نرسید، اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر فولاد و ۱۰ درصدی بر آلومینیوم وارداتی را از جمعه گذشته به اجرا گذاشت.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه در گزارشی در همین زمینه نوشت، انتظار می‌رود رئیس جمهوری ایالات متحده با برخورد نه چندان گرم کانادای میزبان و همچنین برخی دیگر از متحدان غربی آمریکا در این نشست روبرو شود.

 

این نخستین نشست سران گروه ۷ است که پس از اعلام تصمیم دولت  ترامپ، که برخی از آن با عنوان آغاز یک جنگ تجاری یاد می‌کنند، و همچنین پس از خروج آمریکا از توافق اقلیمی پاریس و توافق هسته‌ای ایران برگزار می‌شود.

 

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی مشابه در همین زمینه، از قول «لری کادلو» مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهوری ایالات متحده نوشت،  ترامپ قصد ندارد که در این نشست از موضع خود در حوزه تجارت خارجی کوتاه بیاید.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد، با این حال خطوط ارتباطاتی همچنان باز و مذاکرات در جریان است.

 

 ترامپ، که خود را برای دیدار تاریخی ۱۲ ژوئن با رهبر کره شمالی آماده می‌کند، قبلا از این که باید در این مقطع زمانی در نشست گروه ۷ شرکت کند گلایه کرده بود، اما کاخ سفید امروز گفت تغییری در برنامه‌های او رخ نداده است.

 

ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، ایتالیا، آلمان، فرانسه و ژاپن اعضای گروه ۷ هستند.

 

رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید کشورهای دیگر در تجارت با ایالات متحده عادلانه رفتار نکرده‌اند و هفدهم اسفند هنگام امضای ابلاغیه اعمال تعرفه تاکید کرد که این فقط یک مساله اقتصادی نیست، بلکه مساله امنیت ملی برای آمریکا است.

 

علاوه بر تعرفه‌ها، خروج ایالات متحده از توافق جام هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران نیز یکی دیگر از موارد اختلاف متحدان واشنگتن با دولت ترامپ است، که معتقدند این توافق بهترین راه ممکن برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح اتمی است.

 

در ادامه تلاش اروپا برای حفظ توافق، که از آن با عنوان برجام نیز یاد می‌شود، وزیران خارجه و دارایی بریتانیا، فرانسه و آلمان در نامه‌ای خطاب به وزیران خارجه و دارایی آمریکا خواستار معافیت اروپایی‌ها از تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده‌اند.

 

 ترامپ ۱۸ اردیبهشت ماه با بیان این که ایران با ادامه برنامه موشکی بالیستیک و اقدامات بدخواهانه در خاور میانه روح برجام را نقض می‌کند، اعلام کرد از آن خارج می‌شود و تحریم‌های قبلی ایران بار دیگر اعمال خواهند شد.

تعداد بازدید: 962 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی