RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 23:37   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 34975صفحه نخست » اخبار آموزشی خارجیدوشنبه، 1 مرداد 1397 - 04:39
چه عواملی چهره را زیبا می‌کنند؟
  
فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

چه عواملی چهره را زیبا می‌کنند؟

 

چه عواملی چهره را زیبا می‌کنند؟

زیبایی چهره و بدن یکی از دغدغه‌های انسانی از دوران باستان تا به امروز است. گرچه همواره از دوران کودکی به ما گفته شده که نباید مردم را براساس ظاهرشان قضاوت کنیم، اما نمی‌توان انکار کرد که ما قادر به تفکیک تفاوت‌های ظاهری افراد هستیم و آنها را زیبا یا نازیبا می‌بینیم.

پاسخ به این سوال که چه عواملی سبب زیبایی چهره می‌شوند، ساده نیست. دانشمندان همواره تلاش کرده‌اند تا دریابند چرا برخی چهره‌ها در دیده اغلب افراد زیباست ولی چهره برخی دیگر فاقد این ویژگی است.

تحقیقات علمی نشان می‌دهد که دلیل زیبا دیدن یک چهره به سه عامل بستگی دارد: تقارن، تناسب و سلامت.

در یک چهره متقارن دو سمت صورت بسیار به یکدیگر شبیهند. گرچه تقارن صورت امری صد در صدی نیست و همواره تفاوت‌های اندکی بین آنها وجود دارد، اما هرچه تقارن صورت یک فرد بیشتر باشد، چهره او در نظر افراد بیشتری زیبا به نظر می‌رسد.

عامل دیگر موثر بر زیبا دیدن چهره‌ها تناسب است. دانشمندان نشان داده‌اند که رابطه بین تناسب و زیبایی را می‌توان به صورت فرمول‌های ریاضی و هندسی نشان داد. به عنوان مثال فاصله میان مرکز دو چشم از یکدیگر می‌تواند بر زیبایی فرد موثر باشد. اگر این فاصله از نصف پهنای صورت کمتر باشد، فرد در نظر مردم جذاب‌تر دیده می‌شود. مثال دیگری در این زمینه فاصله بین چشم و دهان است. به نظر می‌رسد اگر این فاصله بیش از یک سوم ارتفاع صورت باشد، فرد زیباتر جلوه می‌کند.

ارتباط بین تقارن، تناسب و زیبایی یک مساله ذهنی و روانی است. مغز انسان با دیدن چهره متقارن و متناسب آن را طبیعی تشخیص می‌دهد و این طبیعی بودن به زیبایی تعبیر می‌شود.

چه عواملی چهره را زیبا می‌کنند؟

دانشمندان میزان تقارن و تناسب مرتبط با زیبایی را به صورت فرمول‌های ریاضی و اشکال هندسی تعریف می‌کنند

عامل سوم موثر بر جذابیت صورت افراد با سلامت آنان مرتبط است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که چهره آنها به صورت طبیعی از چهره همسالانشان جوان‌تر و در نتیجه زیباتر به نظر می‌رسد، از سلامت بیشتری نیز برخوردارند. دلیل این مساله را باید در فاکتورهای سلامت جستجو کرد. تعادل میان عواملی چون قند، چربی و فشار خون که بر سلامت سیستم قلبی-عروقی و در نتیجه سلامت کل بدن موثر است در میزان زیبایی چهره افراد اثر دارد چرا که تغذیه پوست و موی آنها از طریق خون و رگ‌ها به نحو بهتری صورت می‌پذیرد.

از سوی دیگر تحقیقات نشان می‌دهد که افراد با صورت متقارن‌تر و متناسب‌تر سیستم ایمنی قویتری دارند و از لحاظ ژنتیکی دچار اختلالات کمتری هستند.

تاثیر محیط و ژنتیک بر دریافت ذهنی از زیبایی

افراد در طی دوران رشد خود با معیارهای زیبایی مواجه می‌شوند که اطرافیان به آنها آموخته‌اند یا به عبارتی از سوی جامعه بر آنان تحمیل شده است. این عوامل می‌تواند بر دریافت ذهنی افراد در درک زیبایی تاثیرگذار باشد.

با این حال تحقیقات بر روی کودکان خردسال که هنوز تحت تاثیر این آموزه‌ها قرار نگرفته‌اند و مقایسه آن با بزرگسالان نشان می‌دهد که نظر بخش بزرگی از این دو گروه سنی بر سر زیبایی و نازیبایی افراد همپوشانی دارد. از همین رو دانشمندان نتیجه گرفته‌اند که گرچه آموزه‌های جامعه بر چگونگی درک افراد از زیبایی موثرند، اما بخش بزرگی از این مساله به طبیعت انسانی که ناشی از عوامل ژنتیکی است مرتبط است.

زیبایی در دنیای حیوانات

مطالعات بر روی حیوانات نشان میدهد که زیبایی ظاهری تنها مختص به گونه انسان نیست و حیوانات نیز نسبت به این مساله از خود واکنش نشان میدهند. تقارن و تناسب در دنیای حیوانات نیز عامل جذابیت شمرده می‌شود. حیوانات به صورت غریزی عضوی از جامعه خود را که دارای تقارن و تناسب بیشتری است، جذاب‌تر ‌می‌دانند و برای تولیدمثل و ایجاد نسل بهتر و سالم‌تر به دنبال برقراری رابطه جنسی با این اعضا هستند.

چه عواملی چهره را زیبا می‌کنند؟

زیبایی و جذابیت در دنیای حیوانات نیز وجود دارد و تاثیر مهمی بر روابط آنان با یکدیگر می‌گذارد

زیبایی در دنیای حیوانات نیز با میزان سلامت نیز مرتبط است. به عنوان مثال در برخی پرندگان هرچه میزان پرهای یک پرنده درخشان‌تر باشد، از نظر همنوعانش جذاب‌تر و خواستنی‌تر است. به عنوان مثال محققان با بررسی وضعیت سلامت پرندگان به این نتیجه رسیدند که پرندگانی که دارای انگل‌های خونی هستند پرهای چندان درخشانی ندارند و جذاب به نظر نمی‌آیند.

تعداد بازدید: 1962 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING