RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 21:07   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 34976صفحه نخست » اخبار آموزشی خارجیسه شنبه، 2 مرداد 1397 - 09:27
«سرباز هخامنشی» به ایران برگردانده شود
  
فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

«سرباز هخامنشی» به ایران برگردانده شود

قاضی دیوان عالی ایالت نیویورک رای داد که اثر باستانی از یک سرباز هخامنشی که نزدیک به ۸۰ سال پیش به سرقت رفته بود، به ایران بازگردانده شود.

این اثر باستانی که تاریخ ساخت آن به ۲۵۰۰ سال قبل باز می گردد در ماه اکتبر در نیویورک به حراج گذاشته شده بود که بازپرس تحقیق منهتن دستور ضبط آن را صادر کرد.

این اثر باستانی که یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار ارزش گذاری شده بود، با توافق دو صاحب آن در لندن، به دادگاه تحویل داده شد. در سال ۱۹۳۶ دولت ایران اعلام کرد این اثر به سرقت رفته است. در سال ۲۰۱۱ موزه هنرهای زیبا در مونترال کانادا که اثر را مالک شده بود، خبر از سرقت دو باره آن داد. چند دهه پیش کسی آن را به موزه مونترال هدیه داده بود.

در لندن، روپرت ویس، دلال سرشناس آثار عتیقه، و شریک وی، سام فاگ، که اثر را برای فروش به حراج گذاشته بودند، ابتدا ادعا کردند که آن را به صورت قانونی از شرکت بیمه موزه مونترال خریده اند. اما پس از آنکه اسناد تحقیق ارائه شد و مشخص گردید که اثر در واقع، دزدیده شده بوده است با امضای اسناد دادگاه موافقت کردند از آن صرف نظر کنند.

اثر، یک تندیس سر کنده شده بر سنگ آهکی و بخشی از نقوش کنده شده بر سنگ از صف سربازان هخامنشی در تخت جمشید است.

کارشناسان تاریخ ساخت اثر را بین سال های ۵۱۰ تا ۳۳۰ پیش از میلاد می دانند. پس از آن بود که اسکندر مقدونی در پی حمله به ایران، تخت جمشید را غارت کرد.

دفتر دادستانی نیویورک در سال های اخیر، واحدی را به تحقیق در کشف اشیاء تاریخی به سرقت رفته اختصاص داده و از سال پیش یک گروه ویژه را مامور این کار کرده است.

این واحد با کمک کارشناسان حقوقی و باستان شناسان، موفق شده است ده ها اثر ارزشمند تاریخی را که برای فروش به نیویورک آورده شده است، شناسایی، و ضبط کند تا به کشور مبدا صاحب اثر برگردانده شود.

تعداد بازدید: 1514 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING