شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 18:39   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 35010صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسییکشنبه، 21 مرداد 1397 - 04:42
واکنش ترکیه به فشار آمریکا؛ اردوغان: مردم طلا و دلارها را به لیر تبدیل کنند
  
فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

همزمان با فشار بیشتر آمریکا بر ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور از مردم کشورش خواست دلارهای خود را به لیر تبدیل کنند تا از سقوط بیشتر ارزش پول ملی ترکیه جلوگیری شود.

اردوغان این درخواست را روز جمعه و در شرایطی مطرح کرد که لیر ترکیه با اعمال تحریم های آمریکا که شامل دو وزیر ترک شده، با شتاب بیشتری ارزش خود را از دست می دهد و روز جمعه هر دلار آمریکا به بیش از ۶ لیر ترکیه رسید.

اردوغان به هواداران خود گفت «یوروهای خود را تبدیل کنید، دلارها و طلای خود را که زیر بالش هایتان نگه می دارید به لیر تبدیل کنید. این یک مبارزه داخلی و ملی است.»

اردوغان همچنین گفت ترکیه با یک «جنگ اقتصادی» مواجه است و اشاره کرد کشورش به کشورهایی که این جنگ را آغاز کرده اند، پاسخ خواهد داد.

روز جمعه پس از آنکه دونالد ترامپ در توییتر اعلام کرد تعرفه های واردات فلزات از ترکیه را افزایش می دهد، لیر ترکیه ۱۵ درصد دیگر از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داد.

رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی که روز جمعه ۱۹ مرداد منتشر کرد، گفت «مجوز دو برابر شدن تعرفه فولاد و آلومینیوم وارداتی از ترکیه را صادر کرده است»، امری که تنش ها میان آنکارا و واشنگتن را تشدید می کند.

اختلاف بر سر ادامه بازداشت یک کشیش آمریکایی

آمریکا از آنکارا خواسته بود که یک کشیش زندانی در ترکیه را آزاد کند و تهدید کرده بود اگر این کشیش از حصر خانگی آزاد نشود، ترکیه را تنبیه می کند.

اندرو برانسون، کشیش ۵۰ ساله آمریکایی که بیش از دو دهه است در ترکیه زندگی می‌کند، در اکتبر ۲۰۱۶ به اتهام کمک به کودتای نافرجام تیر ۱۳۹۵ در ترکیه بازداشت شد. وی در صورت محکومیت می‌تواند با حکم حداکثر ۳۵ سال زندان روبرو شود.

پرزیدنت ترامپ پیشتر هشدار داده بود اگر برانسون آزاد نشود، آمریکا تحریم‌های بزرگی را علیه آنکارا اعمال می‌کند؛ هشداری که با تحریم دو عضو دولت ترکیه عملی شد.

دونالد ترامپ در توئیت روز جمعه خود گفته است تعرفه آلومینیوم حالا ۲۰ درصد و تعرفه فولاد ۵۰ درصد می شود. او همچنین نوشته است «روابط ما با ترکیه در این زمان خوب نیست.»

تعداد بازدید: 1583 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی