RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    آموزشی خارجی    اجتماعی، سیاسی    گیشه روزنامه    مقالات    بخشنامه ها    خدمات    برگزیدگان    کاریابی  
سه شنبه، 29 آبان 1397 - 05:32   
  تازه ترین اخبار:  
   آخرین مطالب  

  #کارگاه #مدیریت_دانش #پیشرفته #گواهینامه #CBS انگلستان


  اعتراض معلمان، فریادی که شنیده نشد!


  همایش صلاحیت حرفه ای مدیران مدارس گرگان


  دانشمندان به اتفاق رای دادند برای اندازه گیری کیلوگرم روش فعلی را عوض کنند


  سرآمد، دوره‌ای جامع برای رشد کارآفرینی و سرمایه‌گذاری هدفمند


  #مدیر_منابع_انسانی #مدیر_سیستمها و روش ها


  جذب 10 #کارشناس_خبره در زمینه #کامپیوتر و #برنامه_نویسی


  طیبه گورانی معلم کلاس اول در هرمزگان روز جهانی کودک


  جذب #مدیر_توسعه #کسب و کار


  🔷کارگاه دو روزه‌ توسعه‌ی مهارت‌های فردی ویژه‌ی مدیران🔷


- اندازه متن: + -  کد خبر: 35079صفحه نخست » اخبار فرهنگیشنبه، 21 مهر 1397 - 21:27
سخن همکار: تعمقی بیشتردر مورد برخی از مشکلات و چالشهای بر سر راه وزا رت آموزش و پرورش
  
فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

به نام خدا
تعمقی بیشتردر مورد برخی از مشکلات و چالشهای بر سر راه وزا رت آموزش و پرورش

باسلام و سپاس مجدد خدمت مدیریت محترم رسانه فرهنگیان نیوز بخاطر ایجاد زمینه بحث و تبادل نظر بین فرهنگیان که قطعا مورد عنایت مسئولان وکارگزاران وزارت آموزش و پرورش و فرهنگدوستان قرار میگیرد لازم آمده ومی آید همکاران محترمی که تجارب بیشتری در زمینه برنامه ریزی و اجرا دارند از چنین زمینه و فرصتی استفاده بیشتری بنمایند و نظرات و پیشنهادات خود را در جهت تحقق اهداف آموزش و پرورش ارائه نمایند . اذا براساس چنین فرضی حقیر نیز لازم می بینم تا آنجایی که اطلاعات و تجربه دارم نظرات وپیشنهاداتی برای تحلیل و نقدو برسی عزیزان همککار اعم از مسئولان وکارشناسا و معلمان گرمی ارائه نمایم .
باید پذیرفت که آموزش و پرورش رسمی ما به میزان قابل توجی دچارنارسایی و مشکلات مزمن میباشد که ریشه در سالهای دراز دارد تغییر هراز گاه در شیوه های اجرایی آنهم درمحتوای کتابهای درسی و آیین نامه های و دستورالعملها هرچند تاحدودی موثر است لکن آنگونه که باید راهگشا نیست و متضمن تحولی در نظام تعلیم وتربیت میباشد که توجه و عمل با تعمق بیشتروهمه جانبه درراستای سند تحول آموزش و پرورش در برنامه ریزی و اجرا لازم می آید . تجارب سالهای نسبتا دراز من و چه بسا بسیاری از همکارانم در عرصه آموزش و پرورش این گمان حتی این باور را در ما بوجود آورده است که مشکلات آموزش وپرورش معلول دودسته کلی زیر است :

الف : مشکلات فرایندی که رفع یا حتی کاهش آنها ازعهده وزارت آموزش و پرورش خارج است.
این دسته ازمشکلات ، آموزش وپرورش را با چالشهای بیشتری روبروکرده وروبرو مینماید .ازجمله :
- کمیسیون آموزش و پرورش مجلس که مآلا متشکل از نمایندگان محترم خبره در زمینه های آموزش و پرورش میباشند به یقین نقش اصلی را در بررسی برنامه های وزیر پیشنهادی ریاست جمهوری بعنوان موافق ومخالف با بررسی تخصصی تر می توانند داشته باشند و قطعا راه را برای رای اعتماد سایر نمایندگان محترم یعنی نمایندگان سایر کمیسیونها هموار تر خواهندنمود ونیز ضروری به نظر میرسد ، سئوال یا طرح استیضاح نیز از وزیر براساس یافته های تخصصی این عزیزان با بهره مندی از نظرات سایر نمایندگان صورت گیرد . که از دیرباز آنگونه که باید نبوده وبعضا توسط برخی از نمایندگان سایر کمیسیونها صورت گرفته است .
- همکاری واحساس مسئولیت مشترک کمتری جهت ایجاد زمینه مناسب تر ازسوی برخی از دستگاهها وسازمانها با وزارت آموزش وپرورش که گویی بعضا تکفل کل نظام تعلیم وتربیت را برعهده وزارت آموزش وپرورش میدانند از دیگر مشکلات فرایندی است درحالیکه این نهاد نیازمند توجه و همیاری بیشتر تمامی دستگاهها و سازمانها میباشد تا قادر باشد اهداف مترتب بر نظام تعلیم وتربیت را از رهگذر آموزش و پرورش رسمی تا پایان مقطع متوسطه دنبال نماید و به وظایف خود بگونه ای عمل نماید تا دانش آموزان برای ورود به جامعه تحصیلی بالاتر ویاکسب مهارتهای لازم برای شرکت فعال در بازار کار آمادگی لازم داشته باشند .
- کارگزاران محترم آموزش عالی و آموزش وپرورش در فرایند آموزش وپرورش رسمی یا آکادمیک هماهنگی وهمراستایی گمتری داشته و دارند .لذا برای تحقق چنین هماهنگی و همراستایی نگرش کاملتر سیستمی لازم است
- نامتوازن بودن وتفاوت چشمگیر حقوق ومزایای معلمان شاغل و بازنشسته با سا یر کارکنان حتی در دسنگاهها وسازمانهای دولتی مانع جذب ونگه داشت نیروهای نخبه ومتعهد درآموزش وپرورش میشود .واصلاح یا ترمیم آن در صلاحیت واختیار وزارت آموزش وپرورش نیست وقطعا پیشرفت و کیفیت آموزش و پرورش را به حد انتظار نمی رساند .
- برنامه ریزی آموزشی ودرسی براساس استانداردهای فضا ، تجهیزات ونیروهای انسانی مورد نیاز حتی با پیش بینی امکانات واستفاده بهینه از آنها صورت میگیرد که باید صورت گیرد لکن .لحاظ ننمودن بودجه مناسب برای وزارت آموزش و پرورش آنهم برای عموم مدارس گرچه سایر ارکان آموزش فراهم باشد ، برنامه ها و اجرای آموزشها را در عمل با مشکل روبرو می نماید .
- عدم آمادگی برخی از ورودیها به مدرسه به دلیل ضعف مالی وفرهنگی خانواده ها ، معلمان ، را باچالش بیشتری روبرومیکند .
- عدم آشنایی بسیاری از خانواده ها نسبت به رسالتی که در پرورش کودکان خود از بدو تولد تا سن شروع مدرسه که دوره اساس تعلیم وتربیت و آماده نمودن آنان برای ورود به مدرسه است موجب ضعف و عدم آمادگی ورودیهای مدرسه میگردد که قطعا نیازمند آموزشهای همگانی لازم از سوی رسانه ها ی گروهی ، دستگاههای فرهنگی و سازمانهای ارشادی می باشند .
- ومواردی اینچنینی که رفع و رجوع آنها مستقیما از عهده وزارت آموزش و پرورش برنمی آید
علی ایحال وزارت آموزش وپرورش در رابطه با این مشکلات فرایندی که معمولا ساری وجاری بوده ومیباشد باید حداکثر تلاش را برای استفاده بهینه ازامکانات موجود بنماید ومی نماید لکن به دلیل اینگونه تنگناهای فرایندی نتایج قابل انتظار حاصل نگردیده واگر سیاستهای لازم بعمل نیاید بعید به نظر میرسد راضی کننده باشد .
ب : مشکلات داخلی آموزش وپرورش
این دسته از مشکلات مربوط به ساختار داخلی وزارت آموزش و پرورش و بعضا عدم تعامل واحساس مسئولیت مشترک بین برخی از حوزه ها وبخشها ی ستادی است که اگر مشکلات فرایندی نیز برطرف شود این قبیل مشکلات مانع پیشرفت خواهد بود :
- نگاه تخصصی ومهارتی به آموزشها بدون هماهنگی وجلب حمایت دستگاهها وحتی دانشگاهها نسبت به به آموزشها ، درحالیکه وظایف وزارت آموزش وپرورش بعنوان یکی ازنهادها ، آموزش وپرورش رسمی عمومی تا پایان دوره متوسطه است تا فراگیران براساس نیاز دانشگاهها وبخش اشتغال آماده آموزش برای مرحله بعدی که دانشگاه و سازمان آموزش فنی وحرفه ای و بنگاههای خدماتی وتولیدی میباشند شوند .لذا بدون هماهنگی بادستگاهها و سازمانهای ذیربط ونیاز سنجی کامل ، برنامه ریزیهای آموزشی ومهارتی در اجرا بامشکل روبرو میشود ودر واقع نگرش سیستمی بر نظام آموزشی آنگونه که باید حاکم نمیگردد زیرا بعنوان مثال : .
هنرستانهای فنی ما بجای آموزشهای فنی به شیوه تکنیکال وعمومی درهررشته به بخشی از گرایشها توجه دارد . درواقع آموزشها بایددر درجه اول پیش نیاز دوره کاردانی جهت تربیت تکنیسین باشد . یا حداقل هنرجویان با آموزش عمومی دریکی از زمینه ها آمادگی پیداکند که توسط بنگاههای تولید ی یاخدماتی ، سازمانها ودستگاههای ذیربط یا آموزشهای آزاد سازمان آموزش فنی وحرفه ای اموزش مهارت یا تخصصی ببیند .زیرا وزارت آموزش وپرورش تعهد ارائه آموزش و پرورش رسمی عمومی را برعهده دارد . متکفل اشتغال نیست لکن با وضعیت گذشته وکنونی هنر جویی که که خروجی هنرستان است به عنوان مثال در رشته برق که گرایشهای مختلف داردبه نظر میرسد نه ماهر است ونه آماده انتخاب یکی ازگرایشهای برق برای آموزش تکنیسین .البته این فرضیه منضمن تحقیق و بررسی میدانی علمی است .
با عنایت به اینکه آموزش وپرورش متکفل اشتغال افراد دیپلمه نیست وآموزش عمومی اعم از مورد نیاز دانشگاهها و آموزش فنی وحرفه ای سازمانهای ذی ریط را برعهده دارد . کارگزاران تغییر نظام آموزش متوسطه برآن شدند که برای آن دسته از دانش آموزان که توانایی یا علاقه ادامه تحصیل در شاخه نظری یا هنرستانها به شیوه تکنیکال را ندارند وبرای اینکه هزینه مضاعفی به خانواده ها ودولت تحمیل نشود سیاست آموزشهای شاخه کاردانش را پیشنهاد واعمال نمودند . به نحوی که آموزشهای دروس عمومی برعهده وزارت آموزش وپرورش باشد وبا استفاده ازسیستم آموزشی دووال ، اموزشهای مهارتی براساس استانداردهای دستگاههای متولی در واحدهای آموزش مهارت ازجمله سازمان آموزش فنی وحرفه ای وهریک از دستگاهها وسازمانهایی که نیازمند کارگرماهر و باسواد درحد دیپلم متوسطه میباشند صورت گیرد . براین اساس درسال هفتاد ویک هیات محترم وزیران مصوبه ای ابلاغ نمود که کلیه دستگاهها وسازمانهای وابسته به دولت موظف شدند نسبت به اعلام استانداردهای مهارت وپذیرش دانش اموزان برای آموزشهای مهارت با وزارت آموزش وپرورش همکاری نمایند که درواقع می توانست همکاری و هماهنگی لازم بین وزارت آموزش وپرورش با دستگاهها زمینه مناسبی باشد برای تامین نیروهای ماهر و مورد نیاز لذا براین اساس توافقنامه هایی با کلیه دستگاهها وسازمانها ذیربط منعقدگردید و بیش از هزار ودویست مورد استاندارد مهارت در رشته های شغلی متعدد ومتنوع تعریف شد وما هنرستانهای کاردانش جوار کارخانه ها را با مدیر ومعلم مقیم داشتیم . لکن اولا بخاطر اینکه این مصوبه پشتوانه قانونی مجلس را نداشت ودستگاهها و سازمانها بتدریج همکاری های خود را کاهش دادند و حتی مدارس جوار کارخانه نیز به تعطیلی کشیده شد .. ، لذا متاسفانه این سیاست مناسب چون برخی ازسیاستها گرفتار سلایق شخصی افراد ی شد و بنا براین گذاشتند که آموزشهای مهارتی براساس استانداردها ، درهنرستانهای کاردانش انجام پذیرد وبدیهی بود عدم امکانات اعم از فضا ، تجهیزات ونیروهای متخصص آنهم برای آموزش در رشته های متعدد و متنوع باعث شد به آموزشهایی پرداخته شود که نه تکنیکال است ونه وکیشنال وکمتر متناسب بانیاز بخش اشتغال وما همچنان متهم هستیم که محصولی جز مدرک دیپلم و دیپلمه های بیکار نداریم .
- عدم هماهنگی بین برخی از معاونتهای وزارت.به نحوی است که ،تامین تجهیزات وامکانات ، آموزشهای ضمن خدمت ،تامین نیروی انسانی براساس نیاز واستاندارد برنامه های درسی وتمهید چنین امکاناتی برای بخش پژوهش وبرنامه ریزی با مشکل روبرو شده ومیشود وبعضا نیازمند چانه زنی های بی نتیجه است .
با عنایت به اینکه آموزش وپرورش تاپایان دوره متوسطه ، عمومی است . ومدرک تحصیلی در کلیه مناطق ارزش همسان باید داشته باشد وبرنامه ریزی آموزشی ودرسی نیز بگونه متمرکز صورت میگیرد ، تقویم تحصیلیمناسب و نیازهای منطقه ای بخصوص برای آموزشهای فنی حرفه ای وکاردانش کمتر مورد توجه قرار گرفته است .
- آموزش و پرورش رسمی عمومی نیازمند امکانات بالسویه در عرص کشور است که متاسفانه امکان چنین سیاست والزامی وجود نداشته و ما درناراحتی مناطق به اصطلاح محروم به سر می بریم ومتضمن سیاستهاو راهکارهای مناسبی است که باید در میان مدت و حتی بلند مدت اعمال گردد .
- بسیاری ازمعلمان از بدو استخدام تا اواخر دوره خدمت ، ازآموزشهای ضمن خدمت به دورمانده اند و به اصطلاح به روز نیستند وبا تکنولوژی آموزشی آشنایی کمتری دارند . لذا ضمن آموزشهای بدو استخدام ضرورت آموزشهای ضمن خدمت هرچند کوتاه مدت باشد برای آنان حتمی به نظر میرسد . لذا لازم می آید ذ از جانب معاونت محترم تامین وتربیت نیروی انسانی اهتمام بیشتری دراین زمینه بعمل آید .
- حفظ ونگه داشت نیروی انسانی واجد شرایط در آموزش وپرورش به دلیل نابرابری حقوق ومزایا خدمات رفاهی ، بیمه ودرمان و.... در مقایسه با کارکنان برخی از دستگاهها با مشکل روبرو بوده ومیباشد . به اصطلاح فرار برخی ازنیروهای نخبه از وزارت آموزش وپرورش ازطریق اخذ احکام ماموریت به سایر دستگاهها مبین ا ین مشکلات است . باید آمار افرادی که به نحوی از انحاء جذب دستگاههای دیگر شده اند را احصاء نمود تا به عمق چنین معضلی در آموزش وپرورش توجه بیشتری شود .
- تغییرات در نظام آموزشی مبتنی بر پژوهش علمی نبوده وهرچند مدت بخصوص براساس سلیقه ای ، حکم تغییر بربخشی از آنچه بوده است داده شده . نقش سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی دراین رابطه بتدریج کمرنگ وکمرنگ تر شده است ونظام آموزشی حداکثر هر چهارسال یکبار با لطمات ناشی از تغییر بدون پژوهش علمی روبرو بوده است واین بدان معنی است که دانش آموزان همواره درخسران به سربرده وراهی جامعه شده اند ومتاسفانه جامعه نیز عادت نموده ونسبت به این تغییرات وچونی وچرایی آنها حساس نیست.لذا ضرورت تخقیق علمی وبازشناسی سیاستهاوبرنامه ها وهمچنین تعدیل نظر درآنها حتمی به نظر میرسد . .
مواردی که به عرض رسید ازجمله برخی از مشکلات فرایندی و داخلی بود.. اینجانب وظیفه دانستم درحد بضاعت خود محتصری در رابطه بایدها ونبایدها که به نظر997233م رسده مطرح نمایم بدیهی است فرهیخته گان فرهنگی قادر خواهند بود نظرات و پیشنهادات مناسب تر وراهگشایی را از طریق رسانه فرهنگ نیوز به منظور همدلی و همفکری با مسئولان محترم وزارت آموزش و پرورش درمیان بگذارند .
بسید محمود مشایخی .بازنشسته حوزه ستادی آموزش وپرورش وچالشهای بر سر راه

تعداد بازدید: 475 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب  

  اعتراض معلمان، فریادی که شنیده نشد!


  #کارگاه #مدیریت_دانش #پیشرفته #گواهینامه #CBS انگلستان


 
   تبلیغات صفحات داخلی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: بزرگترین گروه مدیریتی٫انجمن صنفی مدیران و مشاورین منابع انسانی(اداری،آموزشی و...)