پنجشنبه، 30 فروردین 1403 - 05:56   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 35140صفحه نخست » اخبار آموزشی خارجیسه شنبه، 13 آذر 1397 - 22:58
بزرگترین امواج گرانشی حاصل از برخورد دو سیاهچاله کشف شد
  
فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

بزرگترین امواج گرانشی حاصل از برخورد دو سیاهچاله کشف شد
 
بوسیله Euronews
•اخترشناسان دریافتند که دو سیاهچاله در فضا با یکدیگر برخورد کرده و سیاهچاله جدیدی را بوجود آوردند که جرم آن ۸۰ برابر خورشید است. این برخورد که بزرگترین برخورد کشف شده تاکنون است، امواج گرانشی بزرگی ایجاد کرده است و دانشمندان با دریافت آن متوجه این اتفاق در فضا شدند.

امواج گرانشی ارتعاشاتی در فضا هستند که در پی حرکت اجسام با جرم و سرعت بالا و یا برخورد میان اجرام ایجاد می‌شود. این امواج سبب می‌شود تا اخترشناسان اتفاقات فضایی را کشف و درک کنند.

شرح این رویداد به عنوان بخشی از کار رصدخانه تشخیص توسط امواج پرانشی با کمک لیزرهای پیشرفته (aLIGO) در ایالات متحده و مرکز پیشرفته ویگرو (Virgo) در ایتالیا منتشر شده است.

در این روش دو آشکارسازهای مخصوص امواج گرانشی را با دقت بالا ثبت می‌کنند. هر سه آشکارساز پرتوهای لیزری را به فضا به صورت حرکات رفت و آمدی می‌فرستند تا بتوانند امواج گرانشی را کشف و ثبت کنند.

از سال ۲۰۱۶ ده امواج گرانشی دیگر به دلیل ادغام سیاهچاله‌ها ایجاد شدند که یکی از آنها نیز در نتیجه برخورد ستاره‌های نوترونی بود.

۲۹ ژوئیه امسال نیز دو برخورد میان سیاهچاله‌ها رخ داد که سبب پیدایش سه موج گرانشی شد و آنها یک سیاهچاله بزرگتر با جرمی معادل ۵۶ تا ۶۶ برابر جرم خورشید ایجاد کردند.

بررسی امواج گرانشی می‌تواند به فیزیکدانان اطلاعات ارزشمندی در مورد چگونگی شکل‌گیری سیاهچاله‌های دوتایی بدهد.

فیزیکدانان هنوز مطمئن نیستند که چطور چنین سیاهچاله‌های بزرگی شکل می‌گیرد یا چگونه با یکدیگر جفت می‌شوند. به عنوان مثال، دانشمندان نمی‌دانند که آیا آنها جفت ستاره‌هایی هستند که به سیاهچاله‌های خود فرو می‌روند یا هر کدام به عنوان یک سیاهچاله مستقل به دیگری متصل می‌شوند.

تعداد بازدید: 1378 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی