RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 15:03   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 35181صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیدوشنبه، 17 دی 1397 - 18:52
معلمان در بن بست بیمه¬تکمیلی
  
فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

معلمان در بن بست بیمه¬تکمیلی
حسین طاهری¬فرد
این روزها بیمه¬تکمیلی به یکی از دغدغه¬های اصلی فرهنگیان تبدیل شده است. بعد از تمدید 2 ماهه بیمه¬تکمیلی و وعده‌های مسئولان آموزش¬و¬پرورش در خصوص بررسی بسته¬های مختلف بیمه‌ای متناسب با نیاز معلمان و بهبود وضعیت بیمه‌ای آنان، بالاخره بیمه¬تکمیلی معلمان تعیین تکلیف شد. بیمه¬تکمیلی معلمان به رغم نارضایتی اکثریت فرهنگیان، این بار هم با شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ که مجوز بیمه مرکزی را هم ندارد به دو صورت «بیمه¬گری» و «صندوق درمان» تمدید قرارداد گردید.
تمدید قرارداد بیمه¬تکمیلی فرهنگیان در شرایطی هر ساله با بیمه آتیه‌سازان حافظ اتفاق می¬افتد که عملکرد این شرکت بدلیل ناتوانی در ارائه خدمات مطلوب بیمه¬ای مورد انتقاد جدی معلمان قرار دارد. متاسفانه در طول این سال¬ها کیفیت و نحوه ارائه خدمات از سوی این شرکت کارگزار نه تنها رشدی نداشته بلکه بدلیل محدود بودن مراکز طرف قرارداد، کیفیت پایین خدمات ارائه شده و تاخیر در پرداخت هزینه‌های درمانی مشکلات زیادی برای فرهنگیان ایجاد نموده است.
در سال 1389 بیمه¬‌تکمیلی فرهنگیان تحت عنوان «بیمه طلایی» توانست بخشی از دغدغه درمانی فرهنگیان را پوشش دهد. بیمه¬‌تکمیلی فرهنگیان در سال‌های ابتدایی اجرایی خود توانست رضایت نسبی اکثریت فرهنگیان را به دست آورد اما در سال 93 و با انصراف شرکت بیمه ایران از ادامه همکاری با وزارت آموزش‌و‌پرورش، بیمه آتیه‌سازان حافظ که یک شرکت کارگزاری در زمینه فروش و کنترل بازار بیمه‌های‌تکمیلی است به عنوان مجری قرارداد بیمه¬تکمیلی فرهنگیان انتخاب شد.
در حال حاضر بیمه¬تکمیلی فرهنگیان به شکل «صندوق درمان» اداره می‌شود. در این روش هزینه‌های درمانی فرهنگیان از محل صندوقی که از حق بیمه‌ها جمع شده است با نظارت و ممیزی شرکت کارگزار پرداخت می‌شود. این روزها بیمه¬‌تکمیلی فرهنگیان علی‌رغم پرداخت هزینه‌های هنگفت بدلیل عملکرد ضعیف بیمه‌آتیه سازان حافظ از یک سو و از سوی دیگر بدلیل بی‌برنامگی، ضعف نظارت و عدم پیگیری مناسب وزارت آموزش‌و‌پرورش، به معضلی جدی برای فرهنگیان تبدیل شده است.
قرارداد جدید بیمه¬تکمیلی فرهنگیان بین وزارت آموزش‌وپرورش و شرکت آتیه‌سازان حافظ در دو طرح «الف» و «ب» از اول دی ماه 97 اجرا خواهد شد. حق بیمه ماهانه در طرح «الف» برای هر نفر مبلغ 685.902 ریال و در طرح «ب» برای هر نفر مبلغ 390.000 ریال است که تماماً از حقوق بیمه¬شده کسر خواهد شد.
قرارداد جدید بیمه¬تکمیلی در عمل هیچ تفاوت معنا داری در ارائه خدمات بیمه¬ای جزء هزینه سنگینی که هر ماه بایستی تماماً از طرف بیمه¬گذار پرداخت گردد با قرارداد قبلی ندارد. چراکه در قرارداد جدید بیمه¬تکمیلی همچنان هیچ تعهدی در خصوص هزینه-های دندان و چشم شامل عینک و ... دیده نمی¬شود.
مقایسه طرح « الف» و «ب» نشان می¬دهد که این دو طرح بجز بالا بودن مبلغ در نوع خدمات طرح «الف» و زمان بازپرداخت هزینه¬های درمان تفاوتی در تعداد و سقف مالی تعهدات بیمه‌گر با یکدیگر ندارند.
در طرح «الف» که به روش بیمه¬گری می¬باشد؛ بیمه¬گر متعهد به بازپرداخت هزینه‌کرد بیمه‌شدگان در کوتاه‌ترین زمان ممکن و ارائه خدمات حداکثری به همراه تضمین در پرداخت اسناد هزینه‌شده به صورت آنلاین می¬باشد و در این طرح پرداخت فرانشیز خدمات به میزان 20 درصد توسط بیمه¬شده باید صورت پذیرد.
در طرح «ب»، بیمه¬تکمیلی به روش صندوق درمان با جدول تعهدات مشابه سال گذشته اجرا خواهد شد. در این طرح 50 درصد حق بیمه توسط آموزش‌و‌پرورش و نیم دیگر آن از سوی بیمه‌شده پرداخت می‌شود. در روش صندوق درمان، هزینه‌های درمانی فرهنگیان از محل صندوقی که از حق بیمه‌ها جمع شده است با نظارت و ممیزی شرکت کارگزار پرداخت می‌شود که این روزها بخاطر ضعف مدیریتی و ساختاری بیمه آتیه¬سازان حافظ از یک سو و نبود اعتبارات رفاهی کافی از سوی دیگر، پرداخت هزینه¬های درمان فرهنگیان با تاخیرهای چند ماهه روبرو شده است.
در روش صندوق درمان فعلی، شرکت بیمه آتیه¬¬سازان حافظ به دلیل بدهی وزارت آموزش‌وپرورش خدمات درمانی فرهنگیان را به درستی پوشش نمی‌دهد. از سوی دیگر به دلیل بدهی شرکت کارگزار ‌ به داروخانه‌ها، کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها باعث شده است تا این مراکز خدمات دارویی و درمانی مناسب به فرهنگیان ارائه ندهند و فرهنگیان مجبور به پرداخت هزینه‌های خود بصورت آزاد باشند.
به نظر می‌رسد با توجه به شرایط اقتصادی حال و حاضر آموزش‌و‌پرورش و به بهانه نبود اعتبارات رفاهی کافی، مسئولان امر نه تنها به فکر اصلاح شکل بیمه¬تکمیلی فرهنگیان بصورت «بیمه‌گری» نیستند بلکه با توجه به هزینه بالای طرح «الف» و پیش بینی عدم استقبال فرهنگیان از طرح مورد نظر، در سال 97 تصمیم به ادامه روش صندوقی با آتیه‌سازان حافظ دارند.
متاسفانه برای مخالفت‌ها و نارضایتی‌های مکرر فرهنگیان نسبت به ناکارآمدی و عدم ارائه خدمات مناسب از سوی بیمه آتیه¬سازان حافظ گوش شنوایی نیست و مسئولین مربوطه بجای ارزیابی علل نارضایتی¬ها در خصوص خدمات دهی آتیه¬سازان، برای جبران کمبود منابع صندوق درمان در صدد افزایش غیرمتعارف حق بیمه فرهنگیان هستند.
شوربختانه علی‌رغم سود هنگفتی که نصیب شرکت‌های بیمه طرف قرارداد با آموزش‌و‌پرورش می‌شود، مسئولان وزارت آموزش‌و‌پرورش نتوانسته‌اند یا نخواسته‌اند امتیازات بیشتری برای فرهنگیان درخواست نمایند. آنان بدون آسیب¬شناسی معضلات و مشکلات روش صندوق درمان و نحوه ارائه خدمات آتیه¬سازان حافظ، هر ساله بدون درنظر گرفتن اعتراضات و انتقادات فرهنگیان بار دیگر با بیمه آتیه‌سازان قرارداد می‌بندند.
حال سوالی که برای بسیاری از فرهنگیان مطرح است این است که با وجود شرکت‌های بیمه‌گر قوی که خدمات بهتر و کامل‌تری از آتیه‌سازان ارائه می‌دهند اصرار متولیان امر بر ادامه همکاری با بیمه آتیه‌سازان چیست؟
و کلام آخر:
به نظر می رسد در نبود بیمه تکمیلی مناسب، ادامه روش صندوق درمان در شرایطی که شرکت آتیه¬سازان حافظ نه تنها تعهدات خود را به خوبی انجام نمی¬دهد بلکه پس از پرداخت فرانشیز و سایر موارد درمانی و ماه¬ها انتظار فقط درصدی از هزینه¬های درمانی را پرداخت می¬کند، مقرون به صرفه نباشد و بهترین راه اینست که عطای بیمه¬تکمیلی را به لقایش بخشید و اقدام به انصراف نمود.

تعداد بازدید: 1508 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
ناشناس
|    | 1397/11/30 - 20:43 |     0     0     |
البته خرج از بیمه تکمیلی کاری چندادرست نیس چراکه باید بادیدبه این نگاه کرد که همکاران بیمار صعب العلاج چگونه هزینه درمان بپردازن؟ اگرهمگی از بیمه تکمیلی انصراف دهیم انوقت بیماران صعب العلاج فرهنگی، مشکل پیدا خواهند کرد فلذاباید به بیمه تکمیلی بصورت عام مع المنفعه نگاه کرد


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING