RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 00:06   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 35248صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیشنبه، 11 اسفند 1397 - 08:57
دستاورد نتانیاهو از سفر روسیه چه بود؟
  
فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:



عماد آبشناس
 

آقای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با آمال و امید های بسیار زیاد به مسکو سفر کرده و قبل از اینکه با آقای ولادیمیر پوتین رئیس جمهوریه روسیه ملاقات کند خط و نشان های بسیار زیادی برای ایران می کشد، اما در حین برگشت ملاحظه کردیم که باد آقای نتانیاهو خوابیده بود.

آقای نتانیاهو قبل از سفر به روسیه تهدید کرده بود که اجازه نخواهد داد ایران در سوریه حضور داشته باشد و اسرائیل به عملیات بر علیه نیروهای ایرانی در جای جای سوریه ادامه خواهد داد.

نتانیاهو راه های خروج از برجام را به ترامپ می گوید
موضوع ملاقات نتانیاهو و پوتین
طبق تحلیل های برخی تحلیلگران اسرائیلی آقای نتانیاهو قرار بود به روسیه اطلاع دهد که تصمیم دارد برخی مواضع ارتش سوریه و همپیمانانش را بمباران کند و به دنبال آن بود که روسیه بر دولت و ارتش سوریه فشار بیاورد که مبادا به اسرائیل پاسخ دهند و یا اینکه از تسلیحات پیشرفته روسی مانند اس 300 برای دفاع از خود استفاده کند.

اما کاملا مشخص بود که پرزیدنت پوتین به هیچ وجه به خواسته های آقای نتانیاهو پاسخ مثبت نداده و آقای نتانیاهو مجبور شده دست خالی برگردد.

با توجه به اینکه حدود یک سوم یهودیان اسرائیل اصالت روسی دارند بدیهی است که روابط اسرائیل و روسیه بخواهد روابط دوستانه و خوبی باشد اما این بدین معنا نمی باشد که روسیه حاضر باشد به آقای نتانیاهو باج دهد.

سیاست روسیه مبنی بر آن است که با تمام کشورهای جهان حتی دشمنان هم رابطه داشته باشد و روسیه هیچ وقت رابطه خود را حتی با ایالات متحده که رفتار اش با روسیه حتی از حد دشمنی هم گذشته هیچ وقت قطع نکرده، حتی در زمان جنگ سرد.

در واقع این شرایط روسیه را در جایگاهی قرار می دهند که بتواند میان همه کشورهای جهان میانجی گری کند، حتی دشمنان.

اما نکته مهم این است که این کشورها پایبند تعهدات خود باشند نه اینکه تعهداتشان را زیر پا بگذارند وبعد مجددا از روسیه بخواهند میانجی گری کند.

با اینکه روسیه رابطه دوستانه ای با اسرائیل دارد اما سوریه یک متحد استراتژیک برای روسیه به حساب می آید در حالی که اسرائیل امروزه متحد اصلی ایالات متحده در جهان است.

طی سالهای اخیر نه فقط هیچ قانون بین المللی ای وجود ندارد که توسط اسرائیل زیر پا گذاشته نشده باشد بلکه حتی هیچ تصمیم بین المللی ای نیست که اسرائیل به آن تمکین کرده باشد، و در واقع همه اینها به این دلیل است که ایالات متحده شش دانگ پشت سر اسرائیل ایستاده.

امروزه هم مشاهده می کنیم که آمریکای ترامپ همان رفتار های اسرائیل را پیشه خود کرده و همانگونه که اسرائیل همه موازین و مقررات و توافقات بین المللی را زیر پا می گذاشته و می گذارد آمریکا هم همه قوانین و مقررات و تعهدات بین المللی را زیر پا گذاشته.

اینکه اسرائیل بخواهد به حریم سرزمینی و یا هوایی یک متحد روسیه تجاوز کند قطعا به هیچ وجه مورد تاییید روسیه نیست و قطعا آقای پوتین به آقای نتانیاهو گوشزد کرده که تاوان هر ماجراجویی را خودش باید گردن بگیرد وفکر نکند که اگر دست به ماجراجویی بزند بعدا می تواند روی روسیه حساب باز کند که اسرائیل را از چاه بیرون بیاورد.

سفر اخیر بشار الاسد به تهران و هماهنگی های وی با ایرانی ها نشان داد که شرایط در سوریه امروزه بسیار متفاوت از گذشته است و احتمالا ارتش سوریه تصمیم داشته باشد رویکرد جدیدی را در قبال تجاوز های اسرائیل داشته باشد.

اگر اسرائیل امروزه جرئت نمی کند به لبنان حمله کند به این دلیل است که حزب الله لبنان چندین بار نشان داده اگر اسرائیلی ها یک تیر به لبنان شلیک کنند یک خمپاره پس خواهند گرفت.

بدیهی است سوری ها هم متوجه هستند که تنها راه متوقف کردن حملات اسرائیل به سرزمین خود این است که اگر اسرائیل یک خمپاره به سوریه شلیک کند سوریه پنج خمپاره پاسخ دهد.

مواضع روسیه و اسرائیل در حل و فصل بحران سوریه

آقای بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل نیز به وضوح سیاست جدید سوریه را در سازمان ملل اعلام کرد و اظهار داشت که از این پس اگر اسرائیل به دمشق حمله کند سوریه به تل آویو حمله خواهد کرد و به همین ترتیب اگر اسرائیل به هر نقطه ای در سوریه حمله کند به همان تناسب سوریه هم به شهرهای اسرائیلی حمله خواهد کرد.

نتانیاهو تلاش داشت که از روسیه تضمین دریافت کند که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد اما کاملا مشخص است که نتوانسته چنین تضمینی را دریافت کند.

همچنین آقای پوتین به وضوح به تصمیم اخیر آمریکایی ها مبنی بر باقی نگاه داشتن تعدادی از نیروهای خود و دعوت از کشورهای اروپایی جهت اعزام نیرو به سوریه پاسخ داد و به وضوح گفت که همه نیروهای خارجی باید از سوریه خارج شوند و کل سرزمین های سوریه باید به دولت مرکزی برگردد، یعنی عملا روسیه با طرح آمریکا و ترکیه برای ایجاد کمربند امنیتی در شمال سوریه مخالف است.

دقیقا همان موضعی که آیت الله خامنه ای در حین دیدار با بشار الاسد اعلام کرد.

با توجه به اینکه آقای پوتین در حضور آقای نتانیاهو در موسکو اظهار داشت که روسیه با ایجاد هرگونه کمربند امنیتی در سوریه مخالف است می توان گفت که روسیه حتی با ایجاد کمربند امنیتی مورد تقاضای اسرائیل در جنوب سوریه نیز مخالف است و خواستار آن است که دولت و ارتش سوریه خود اختیار کل سرزمین خود را داشته باشد.

تعداد بازدید: 962 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING