RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 13:01   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 36219صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیجمعه، 28 مرداد 1401 - 07:11
روندهای آینده و تاثیر آنها بر کسب و کارها
  
ورود به شبکه مدیران حرفه ای... https://t.me/hrmSupergroup سایت انجمن صنفی مدیران ( مدیریت ،اشتغال و ...)👈http://www.shoghl.org/:

روندهای آینده و تاثیر آنها بر کسب و کارها

روندهای آینده و تاثیر آنها بر کسب و کارها
  • روندهای آینده و تاثیر آنها بر کسب و کارها

سر فصل های نوشتار

  • فناوری و کسب و کار
  • نکات استراتژیک در کسب و کار ها
  • روند یابی

حرف اول در این آموزش

انیشتین می گوید “به آینده فکر نمی کنم چون بسیار سریع به ما نزدیک می شود و در یک چشم به هم زدن آن را خواهم دید".
آینده قطعاً امروز شکل می گیرد و تاثیرات بی شماری را بر ابعاد مختلف زندگی ما خواهد گذاشت.

 

فناوری و کسب و کار

فناوری خروجی تفکر انسان است و اندیشمندانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، فناوری را خروجی از روند های اجتماعی و تفکرات انسان می بینند و اظهار می کنند که فناوری چیزی نیست غیر از تحقق آرزوهای انسان در کالبد این دنیا و فناوری چیزی نیست غیر از ابزارهایی که انسان آن ها را ابداع می کند برای اینکه به آرزوها و خواسته هایش برسد. تمام فناوریهای که امروز می بینیم ریشه در یک اندیشه فلسفی داشتند. 
تعریف جهانی کسب و کارها: عموماً مجموعه‌ای از حرفه ها هستند که به دلیل گستردگی و وسعت تجمیع می‌شوند تا یک نیاز را برطرف کنند. حال می خواهیم بدانیم این کسب و کار ها چگونه شکل می گیرند. تحلیل های تاریخی و اجتماعی بیان کردند همان طور که بشر رشد کرده است و توانسته از کلنی های کوچکتر بزرگ بشود، توانسته کشاورزی را نیز به صورت حرفه ای انجام بدهد و همین کشاورزی باعث شد حرفه های دیگر به دنبال آن شکل بگیرد. تاریخ مشاغل گذشته بیان کرده است که پیشرفت بشر چطور باعث شکل گیری مشاغل مختلف و در اصل کسب و کار ها شدند. قطعاً اطراف ما تغییر و تحولات بسیار زیادی در حال رخ دادن است که این تغییرات در فن آوری ها باعث شد که مشاغلی حذف شدند و مشاغل زیادی هم به وجود آمدند.
بشر فناوری را به وجود آورد و در آینده نیز به هر طریق فناوری را ایجاد می کند تا به خواسته‌اش برسد. گرایش به تنبلی، کاهش هزینه و ... ساده ترین تحلیل ها برای خرید های اینترنتی بشر در کل دنیا است. از آنجا که بشر دیگر نمی توانست زمان زیادی برای این کار صرف کند، بنابراین به دنبال خرید اینترنتی رفت و توانست این مفاهیم را ابداع کند.

 

نکات استراتژیک در کسب و کار ها

1 . نباید به راحتی از کنار اخباری که می شنویم، بگذریم. چراکه اصلی ترین نکته ها همین موارد است. مثلا آیا دنیا برای عواقب افزایش جمعیت آماده است؟ کسب و کار ما برای این افزایش جمعیت چه برنامه ای در نظر گرفته است؟ پس اطلاعات و آمارها را نباید ساده گرفت تا بتوان از آن برای یک اتفاق بزرگ در کسب و کار را رقم زد. 

2. سلامت (Health) کشورها : واضح است که بیماری ها بخشی از وضعیت بشر و بخشی از زندگی هستند. احتمالاً اتفاقاتی در چند سال آینده خواهد افتاد که ما هنوز نمی‌دانیم چیست؟ راسل ایکاف در کتاب "برنامه ریزی تعاملی" می گوید: حتی تغییرات جهان هم شتاب دارد، نه تنها تغییرات با سرعت زیادی به پیش می رود بلکه خود تغییرات و ماهیت تغییرات هم شتاب دارد و ما بعضا نمی‌توانیم آن را پیش بینی کنیم، که چه اتفاقی خواهد افتاد. تخیل بشر به سمتی رسوخ کرده است که نمی خواهد آسیب پذیر باشد بنابراین تمامی فلاسفه های فناوری در دنیا پیش بینی می‌کنند که در دهه‌های پیش رو پیشرفت های باور نکردنی در زمینه بهداشت و سلامت خواهیم داشت. وقتی که بشر بتواند با بیشتر بیماریها مقابله کند، هزینه ها را کنترل و کاهش بدهد طبیعتاً بخشی از این سرمایه و به بخش های دیگر منتقل می شود. مثلا بخش زیادی از بودجه را صرف گردشگری می نماید.

3. مائو تسه تونگ در جمله معروفی می گوید: "نیمی از سقف آسمان را زنان برافراشته نگه می دارند ولی در کشورهای به ‌خصوص در حال توسعه برای اینکه آنها به پاداش و تساوی برسند نیازمند گذر زمان هستند". امروزه می توان گفت شاید40درصد اقتصاد جهان را زنان تشکیل می دهند. در کشور ما و در جهان زنان در حال بازگشت به جایگاه واقعی و اجتماعی خود هستند. مثلا تاکسی ویژه بانوان، پارک بانوان و ... نشان می دهد در دنیا زنان بیشتر با حقوق‌ شان آشنا شده اند و این فرصت های بی نظیری را در اختیار جامعه و افراد ذی نفع در جامعه قرار می دهد. فرصت های کسب و کار بیشتری را در کشور ایجاد می کند. جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم باعث شدند که پارادایم های فکری زیادی در جامعه شکل بگیرد. این پارادایم ها الان دارند نابود می شوند ولی پارادایم های جدیدی در حال ایجاد هستند و دنیا دارد به دنیای زنان تبدیل می شود. 

4. همیشه آنلاین بودن انسانها : اتفاقی که در دنیا ایجاد شده است و آن را (Social Super Cloud) ابر توده اجتماعی می گویند. چرا این ابر توده ایجاد شده؟ رابین دم بار فیلسوف و انسان شناسی که روی فناوری کار می کند در سال حدوداً ۲۰۰۶ پژوهشی انجام داده بود و گفته بود در ایالات متحده امریکا هر انسان به طور میانگین میتواند ۱۴۸ نفر دوست خوب یا ارتباطات اجتماعی در حال تعامل داشته باشد. نکته خیلی مهم این است که انسان ها تغییر می کند و تکنولوژی ها پشت سر این ها می آیند. بنابراین ابر توده اجتماعی در اصل یک خروجی از خواست انسان برای زندگی به صورت دوستی است. 

5. توجه به جهانی سازی و اینکه فناوری تاثیرات فرهنگی شگرفی را دارد در جهان می گذارد و دهکده جهانی دارد همه دنیا را شبیه به هم می کند. در پژوهشی در سال 2014 انجام داد نشان می دهد ذائقه های جهان به شدت و با سرسختی زیاد و به صورت محلی می خواهد بماند ذائقه های محلی چیزی است که حتی در کشور ما هم می توانید آن را دید. در محله همه ما یک لبنیات سنتی گلپایگان یا آذربایجان یا... است چرا فناوری هنوز نتوانسته است جای آن ها را بگیرد.

روند یابی

مهمترین نکته که به عنوان درس اول در روند یابی و در تشخیص روند های موثر در مسائل علمی و پژوهشی مطرح می‌کنند تقاطع روندها است که شما بتوانید به عنوان یک ذهن خلاق یک ذهن مسلط به تحلیل سیستمی و تفکر دینامیک سیستمی بتوانید این روندها را باهم تقاطع بدهید و بفهمید که اگر امروز دنیا دارد دنیای زنان می شود و اگر آدم ها می خواهند دور هم در توده های اجتماعی زندگی ‌کنند و اگر آدم ها می خواهند تنها زندگی کنند و از طرفی بیشتر به سلامتشان اهمیت بدهند و از طرفی مجبور باشند بالای 60-70 سالگی هم کار بکنند من چه سرویسی می توانم به این آدمی که این ابعاد را دارد ارائه کنم. 
نکته دیگر در روند های فناوری طوفان های شامپیتری است که همچنان دارد بشر را تحت تاثیر قرار می دهد و در آینده هم تحت تأثیر قرار خواهد داد.

حرف آخر در این آموزش

هیچ عددی را ساده نگیرید، از کنارهیچ آماری ساده نگذرید. تلفیق اتفاقات مختلف که هر روز در اطراف مان شاهد آن هستیم می تواند نوید بخش این باشد که اگر فکر کنیم، می توانیم قطعاً به آینده ای که دوست داریم، برسیم. این موفقیت از مسیری غیر از شناختن ترندها و تشخیص روندها و تاثیر این ترند ها بر کسب و کار امکان پذیر نیست.

تعداد بازدید: 217 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING