فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: مخالفت عده‌اي با همسان‌سازي حقوق بازنشستگان تنها دليل سياسي دارد
پنجشنبه، 24 تیر 1400 - 23:20     کد خبر: 35885

ورود به شبكه مديران حرفه اي... https://t.me/hrmSupergroup سايت انجمن صنفي مديران ( مديريت ،اشتغال و ...)👈http://www.shoghl.org/:

كانال رسمي مجمع فرهنگيان ايران اسلامي
۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
دبير كل مجمع فرهنگيان ايران اسلامي:
مخالفت عده‌اي با همسان‌سازي حقوق بازنشستگان تنها دليل سياسي دارد
فرج كميجاني، دبير كل مجمع فرهنگيان ايران اسلامي، در كلاب هاوس خبرآنلاين كه با موضوع " چرا عده‌اي با افزايش حقوق بازنشستگان مخالف‌اند " برگزار شد؛ گفت: اينكه چرا عده اي با افزايش حقوق بازنشستگان مخالف اند صرفا فقط دليل سياسي دارد.
به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، فرج كميجاني، دبير كل مجمع فرهنگيان ايران اسلامي، در كلاب هاوس خبرآنلاين كه با موضوع " چرا عده‌اي با افزايش حقوق بازنشستگان مخالف‌اند " برگزار شد بازنشستگان را قشري دانست كه عموماً در سياست‌گذاري‌ها و تصميم‌گيري‌ها مظلوم واقع مي‌شوند و گفت: بايد اين روند تغيير كند و از محل تغيير و اصلاح قوانين نيز بايد اين اصلاح صورت گيرد تا بتواني نيازهاي بازنشستگان را پوشش دهيم. البته در شعارها برخي به اين مهم اشاره مي‌كنند اما در ساحت عمل هنوز هيچ اقدام مؤثري ديده نشده است.

او در ادامه به موضوع همسان‌سازي حقوق بازنشستگان پرداخت و گفت: طبق قانون خدمات كشوري كه سال ۸۷ به تصويب رسيد از همان سال بايد همسان‌سازي حقوق بازنشستگان بر اساس اين قانون صورت مي‌پذيرفت. اقدامي كه در ثروتمندترين دولت پس از انقلاب يعني دولت‌هاي نهم و دهم اين مهم انجام نشد. اين در شرايطي بود كه همسان‌سازي حقوق بازنشستگان در سندهاي بالادستي چون برنامه چهارم توسعه  نيز موردتوجه قرارگرفته بود اما بي‌توجهي دولت وقت به برنامه توسعه و قوانين سبب شد كه بهترين فرصت براي همسان‌سازي حقوق‌ها از دست برود.

وي با اشاره به اين‌كه در برنامه پنجم و ششم توسعه نيز همسان‌سازي حقوق بازنشستگان گنجانده شد، افزود: در سال‌هاي آغازين دولت يازدهم كه با سال اول برنامه ششم توسعه هم‌زمان بود روند همسان‌سازي حقوق بازنشستگان با يك‌درصدي افزايش شروع شد. امسال كه سال آخر برنامه ششم توسعه هست اين روند بايد تكميل مي‌شد كه دولت هم همين همت را به خرج داد تا اين موضوع نهايي و تكميل شود.

كميجاني خاطرنشان كرد: سال ۹۹ سازمان برنامه بودجه و صندوق‌هاي بازنشستگي دست‌به‌دست هم دادند و بازنشستگان، كشوري، لشگري و تأمين اجتماعي كه جمعاً چيزي در حدود شش ميليون نفر مي‌شوند موضوع همسان‌سازي حقوقشان انجام پذيرفت و از دو ميليون تومان تا ۸ ميليون تومان شامل افزايش حقوق شدند.

طرح پارلمان اصلاحات

او در ادامه افزود: دولت با توجه به حكمي كه در اين رابطه در برنامه ششم توسعه آمده اين موضوع را بايد در مسير قانوني قرار مي‌داد. بر همين اساس هم دولت يك لايحه‌اي در اين زمينه تدوين كرد و بعد از تصويب در هيئت دولت براي تبديل‌شدن به قانون به مجلس شوراي اسلامي فرستاده شد.

وي ضمن ابراز تأسف نسبت ‌به مطرح‌شدن مخالفت‌هايي با قانوني شدن اين موضوع، گفت: نه بسياري از كارشناسان اين مخالفت‌ها را بجا مي‌دانند و نه از آن مهم‌تر خود بازنشستگان چنين مخالفت‌هايي را مي‌پذيرند. عدم پذيرشي كه بسيار بجا هست آن‌هم در شرايطي كه حقوق بسياري ديگر در كشور شامل افزايش شده و به‌تناسب آن سبد معيشت خانوار بسيار بالا رفته و هيچ بحثي از افزايش تورم در آن برهه نبوده اما حالا كه بحث افزايش حقوق بازنشستگان و از سوي ديگر رتبه‌بندي فرهنگيان در ميان است بحث‌هاي نارواي اين‌چنيني مطرح مي‌شود بر سرانجام آن بهانه‌گيري صورت مي‌گيرد.

كميجاني خاطرنشان كرد: موضوع تورم طي سال‌هاي مختلف به دلايل ديگري ايجاد و تقويت‌شده است ولي بر اساس آن دريافتي بازنشستگان رشد پيدا نكرده و از همين رو اين قشر به‌سختي روزگار سپري كرده‌اند. حالا كه بايد اين روند تورمي را براي بازنشستگان جبران كنند و تورم جديد را هم در دريافتي‌هايشان لحاظ كنند اين‌چنين برخي به تكاپو افتاده‌اند كه چنين موضوعي صورت نپذيرد.

سال گذشته از پس ده‌ها و صدها ساعت جلسه متناوب ميان مجموعه‌هاي مسئول صورت پذيرفت تا همسان‌سازي حقوق بازنشستگان صورت پذيرد اما حال رفتار عده‌اي سبب شده كه بازنشستگان دغدغه دائمي شدن اين موضوع را داشته باشند و تشويش بر سر اين موضوع جامعه بازنشستگان را فراگرفته است.

دبير كل مجمع فرهنگيان ايران اسلامي در جمع بندي صحبت هاي خود گفت: در آخر بايد به دو موضوع اصلي پرداخت؛ يك آن كه به طور قطع بازنشستگان ۱۳ سال تورم هاي افسارگسيته را كه هر سال افزايش يافته است را پشت سرگذاشته اند و حال با بي توجهي به دستمزدهاي آنها در سال هاي اخير در بدترين وضعيت موجود به سر مي برند و اين قضيه اي كه دولت در حال حاضر در آن پيش قدم شده است و لايحه اي را به مجلس ارائه كرده است جبران تورم هاي گذشته است و اينكه در دولت هاي بعدي چه اتفاقي خواهد افتاد بحث ديگري است.

 
دومين نكته اي كه بايد به آن توجه كرد اين است كه شروع كننده بحث همسان سازي ها مجلس بوده است؛ مجلس شوراي اسلامي در قبل از عيد با ۲۰۸ امضا طرحي را ارائه داده بود كه دولت را مكلف كند تا همسان سازي را انجام دهد اما از آنجا كه طرح ها بار مالي داشته است نمي توانستند بودجه لازم را تامين كنند و كار را پيش ببرند و در نتيجه ما بازنشستگان به دولت متوسل شديم و جلساتي برگزار كرديم تا اين لايحه آماده شد و فرستاده شد اما اينكه چرا عده اي با افزايش حقوق بازنشستگان مخالف اند صرفا فقط دليل سياسي دارد و دلايل ديگر را بايد كنار گذاشت؛ ما خواهشمان اين است كه مجلسي ها بهانه ها را كنار بگذارند و بتوانند كمك كنند تا تمام بازنشستگان كشور به حق و حقوق خودشان برسند.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها