فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: آغاز سال تحصيلي؛ مقصر كندي اينترنت! / سرعت پايين ادامه دارد؟
پنجشنبه، 22 مهر 1400 - 14:28     کد خبر: 35959

ورود به شبكه مديران حرفه اي... https://t.me/hrmSupergroup سايت انجمن صنفي مديران ( مديريت ،اشتغال و ...)👈http://www.shoghl.org/:

اقتصادآنلاين گزارش مي‌دهد؛

آغاز سال تحصيلي؛ مقصر كندي اينترنت! / سرعت پايين ادامه دارد؟

 
آغاز سال تحصيلي؛ مقصر كندي اينترنت! / سرعت پايين ادامه دارد؟

هر روز شاهد افزايش شكايات كاربران و فعالان حوزه فضاي مجازي از كندي سرعت اينترنت و اختلال در آن هستيم. نظرهاي متفاوت درباره دلايل كندي اينترنت وجود دارد، از ايرادات مربوط به پهناي باند بين‌المللي تا آغاز بررسي "طرح صيانت از حقوق كاربران و خدمات پايه كاربردي فضاي مجازي"، اما كدام نظر به واقعيت نزديك تر است؟

به گزارش اقتصادآنلاين،  بر اساس تازه ترين آمار سرعت اينترنت در جهان كه مربوط به ماه ژانويه ۲۰۲۱ است، متوسط جهاني سرعت دانلود اينترنت موبايل، ۴۶.۷۴ مگابيت‌برثانيه و متوسط جهاني سرعت آپلود اينترنت موبايل، ۱۲.۴۹ مگابيت‌برثانيه و تاخير، ۳۷ ميلي‌ثانيه بود. در حوزه اينترنت ثابت نيز متوسط جهاني سرعت دانلود، ۹۶.۹۸ مگابيت‌برثانيه و متوسط جهاني سرعت آپلود  ۵۱.۲۸ مگابيت‌برثانيه و تاخير، ۲۰ ميلي‌ثانيه بود.

 بر اين اساس در ماه مذكور، ايران با متوسط سرعت دانلود اينترنت موبايل ۳۰.۱۷ مگابيت‌برثانيه و متوسط سرعت آپلود اينترنت موبايل، ۱۱.۴۴ مگابيت‌برثانيه رتبه ۷۹ از ميان ۱۴۰ كشور و متوسط سرعت دانلود اينترنت ثابت ۱۹.۱۷ مگابيت‌برثانيه رتبه  ۱۳۶ را از ميان ۱۷۵ كشور داشته است.

اما مستندات عيني نشان مي‌‌دهد به تازكي سرعت اينترنت در ايران بيش از گذشته كاهش يافته است. كاهش سرعت اينترنت در برخي از ساعات تا حدي است كه محسوس بوده و اختلالاتي را در خدمات برخي پلتفرم‌ها ايجاد كرده است.

 

 مسئولان دلايل مختلفي براي كندتر شدن اينترنت در كشور مطرح مي كنند كه هر يك از آن‌ها در بين كارشناسان منتقداني دارد.

 

يكي از دلايلي كه اخيرا توسط مسئولان عنوان شده، آغاز سال تحصيلي و استفاده دانشجويان و دانش‌آموزان از اينترنت است.

 اين دليل از سوي حسين فلاح‌جوشقاني،رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطا‌ت، مطرح شده است. به گفته وي، شروع سال تحصيلي جديد و افزايش استفاده از اينترنت توسط دانش‌آموزان و دانشجويان در كلاس‌هاي مجازي علت كندي اينترنت است.

وي با اعلام اين مطلب تاكيد كرد: در راستاي حل اين مشكل، جلسه‌اي با اپراتورها، مخابرات و شركت ارتباطات زيرساخت برگزار شده و نقاط داراي مشكل در اپراتورها و شركت زيرساخت، شناسايي شده است و قرار شده نسبت به رفع مشكل و توسعه‌هاي لازم اقدام شود.

اما كارشناسان منتقد به سخنان رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات معتقدند؛ افزايش استفاده از اينترنت با آغاز سال تحصيلي براي اولين بار اتفاق نيفتاده است كه كاهش محسوس سرعت اينترنت و اختلال در آن را رقم بزند و دوسالي است كه با آغاز كرونا تجربه استفاده از اينترنت توسط بخش آموزشي كشور را داريم.

انتقادات مطرح شده از سوي كارشناسان و افزايش نارضايتي كاربران فضاي مجازي، موجب شد كه روز گذشته حسين فلاح‌جوشقاني، رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات، در جديدترين اظهار نظر خود از تشكيل كارگروهي براي بررسي كندي اينترنت به دستور وزير ارتباطات خبر دهد و عنوان كند كه با تمهيدات انديشيده شده مشكلات تا يك ماه ديگر برطرف مي‌شود.

دلايل ديگري كه كارشناسان در اين مدت براي كند شدن اينترنت و اختلال در آن مطرح كرده اند، توسعه نيافتن پهناي باند بين المللي، ارتقاي سيستم فيلترينگ و تغيير در شبكه زيرساخت است.

همراه با تمام دلايل مطرح شده برخي بر اين باورند؛ كندي اينترنت مي‌تواند به آغاز بررسي "طرح صيانت از حقوق كاربران و خدمات پايه كاربردي فضاي مجازي" در مجلس مرتبط باشد.

كند شدن اينترنت و اختلال در آن همراه با جدي شدن "طرح صيانت از حقوق كاربران و خدمات پايه كاربردي فضاي مجازي" اين ابهام را براي مردم ايجاد كرده است كه آيا ارتباطي بين اين دو وجود دارد؟  

بر اساس اين گزارش؛ دليل مشكل هر چه باشد ادامه اين وضعيت مي تواند هزينه‌هاي اقتصادي و اجتماعي زيادي را به دنبال داشته باشد. به نظر مي‌رسد قبل از افزايش اين هزينه‌ها و افزوده شدن به نارضايتي‌ كاربران فضاي مجازي، لازم است مسئولان پاسخ مشخص و قابل قبولي را ارائه دهند.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها