فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: كارگران شاغل در كارهاي دائم جهت دريافت بيمه بيكاري نياز به ارائه نامه عدم نياز از سوي كارفرما ندارند
یکشنبه، 26 تیر 1401 - 12:23     کد خبر: 36194

ورود به شبكه مديران حرفه اي... https://t.me/hrmSupergroup سايت انجمن صنفي مديران ( مديريت ،اشتغال و ...)�'�http://www.shoghl.org/:

با راي هيئت عمومي ديوان عدالت اداري، كارگران شاغل در كارهاي با ماهيت دائم جهت دريافت بيمه بيكاري نياز به ارائه نامه عدم نياز از سوي كارفرما ندارند.

كارگران شاغل در كارهاي دائم جهت دريافت بيمه بيكاري نياز به ارائه نامه عدم نياز از سوي كارفرما ندارند

به گزارش خبرگزاري فارس، پيرو شكايت از وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و درخواست ابطال بخشنامه ۲۳۱۷۷۸ مورخ ۰۱/ ۱۲/۱۳۹۴مديركل حمايت از مشاغل و بيمه بيكاري وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مبني بر ارائه نامه عدم نياز از سوي كارفرما براي كارگران شاغل در كارهاي با ماهيت دائم كه در پايان مدت قرارداد كار، بيكار مي شوند جهت پرداخت بيمه بيكاري، هيئت عمومي ديوان عدالت اداري وارد بحث و بررسي شد.

در نهايت پس از بحث و بررسي، هيئت عمومي ديوان عدالت اداري با اين استدلال كه: اولا براساس ماده ۴ قانون بيمه بيكاري مصوب ۲۶/۶/ ۱۳۶۹ «بيمه شده بيكار با معرفي كتبي واحد كار و امور اجتماعي محل از مزاياي اين قانون منتفع خواهد شد»

 ثانيا: براساس ماده ۶ قانون مذكور شرايط استحقاق دريافت مقرري بيمه بيكاري عبارتند از : الف) بيمه شده قبل از بيكار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت بيمه را داشته باشد. «مشمولين تبصره ۲ ماده ۲ اين قانون از شمول اين بند مستثني مي باشد». ب) بيمه شده مكلف است ظرف ۳۰ روز از تاريخ بيكاري با اعلام مراتب بيكاري به واحدهاي كار و امور اجتماعي آمادگي خود را براي اشتغال به كار تخصصي و يا مشابه آن اطلاع دهد. مراجعه بعد از ۳۰ روز با عذر موجه و با تشخيص هيئت اختلاف تا ۳ ماه امكان پذير خواهد بود. ج) بيمه شده بيكار مكلف است در دوره هاي كار آموزي و سواد آموزي كه توسط واحد كار و امور اجتماعي و نهضت سواد آموزي و يا ساير واحدهاي ذيربط با تاييد وزارت كار و امور اجتماعي تعيين مي شود شركت كرده و هر ۲ ماه يك بار گواهي لازم در اين مورد را به شعب تامين اجتماعي تسليم كنند.

ثالثا: براساس ماده ۸ آيين نامه اجرايي قانون بيمه بيكاري واحدهاي كار و امور اجتماعي موظفند حداكثر ظرف ۳۰ روز پس از اخذ مدرك تكميل شده نسبت به غير ارادي بودن بيكاري متقاضي اظهارنظر كرده و در صورت تأييد وي را كتبا به سازمان تامين اجتماعي معرفي كنند.

 واحدهاي اجرايي سازمان تامين اجتماعي مكلفند ظرف ۱۰ روز پس از ثبت معرفي نامه فرد بيكار، نسبت به احراز شرايط مندرج در بند الف ماده ۶ قانون اظهارنظر و متعاقب آن مقرري بيمه بيكاري وي را برقرار كنند.

بنابراين بخشنامه مديركل حمايت از مشاغل و بيمه بيكاري وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي كه متضمن الزام به ارائه نامه عدم نياز از سوي كارفرما براي كارگران شاغل در كارهاي با ماهيت دائم جهت برخورداري از بيمه بيكاري بود را به جهت ايجاد تكليف اضافي براي كارگران و مشخص نبودن ضمانت اجراي عدم ارائه آن، مغاير قانون تشخيص و آن را ابطال كرد.

https://t.me/laborrelations روابط كار

ارسال سوال به
@mahjoub
كارشناسان پاسخگو،اقايان:
دكتر اثني عشري @A_Esnaashari
دكتر تويسركاني @DrAlitoyserkani
استادعطايي @Hosein13571
👈گروه https://t.me/hrmSupergroup
👈 استخدام
@Rcruitment
👈 فرم عضويت:
https://b2n.ir/talentregis

👈1000<نشستها:
@hrmir


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها