تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: گزارش روز ملي منابع انساني ، حرفه اي گرايي و اخلاق حرفه اي ، راه برون رفت ازمعضلات و مشكلات كنوني
پنجشنبه، 26 فروردین 1400 - 17:42     کد خبر: 35828

ورود به شبكه مديران حرفه اي... https://t.me/hrmSupergroup سايت انجمن صنفي مديران ( مديريت ،اشتغال و ...)👈http://www.shoghl.org/:

گزارش روز ملي منابع انساني

 

حرفه اي گرايي و اخلاق حرفه اي ، راه برون رفت ازمعضلات و مشكلات كنوني

در چهارمين گرامي داشت روز ملي منابع انساني در 25 ام فروردين ماه اقاي دكتر جواد محجوب رئيس انجمن صنفي مديران و مشاورين منابع انساني با تبريك ماه مبارك رمضان و تبريك روز منابع انساني از منابع انساني به عنوان بزرگترين سرمايه سازماني ياد كرد و اشاره كرد انجمن صنفي به عنوان باني و پيشنهاد دهنده اين روز در جهت توسعه و تعالي سرمايه هاي انساني و ترويج فرهنگ ان در جامعه از نهادها ، سازمانها و شركتهايي كه در اين امر همت گماردند تشكر نمود .

در ادامه ايشان با معرفي هيات مديره و بازرسين جديد انجمن صنفي به ترتيب اقايان : محجوب ، دكتر علي تويسركاني ، دكتر فرشيد سيف ، مهندسي علي محمدي و مهندس حسن قدس ولي  و بازرسين اقايان : دكتر محمدجواد ابگون و حسين عطايي ، ابراز اميدواري كرد تيم جديد انجمن در راه احقاق حقوق حقه منابع انساني با همدلي و حمايت اعضا ، موفق باشند .

وي بااشاره به روند اجرايي ، گرامي داشت روز منابع انساني در سالهاي گذشته، عنوان كرد در دوسال گذشته به دليل همه گيري كرونا در جامعه اين بزرگداشت به شكل وبينار برگزار شده و امسال نيز باحمايت مركز تحقيقات مديريت و نواوري دانشگاه علامه در 25 فرودرين ماه برگزار گرديد.

در ادامه وي ، برنامه هاي در دست اجرا سال جاري با بهره گيري از ظرفيت هاي هم افزايي شبكه تخصصي انجمن با 40 هزار متخصص را برشمرد اين برنامه ها شامل : توسعه و ارتقا مهارت هاي كاربردي مديريت ، سنجش صلاحيت هاي حرفه اي منابع انساني و گسترش خدمات رفاهي براي اعضا نام بردند .

 

تغيير سريع گفتمان در مديريت منابع انساني

اقاي دكتر عليرضا كوشكي (مركز تحقيقات مديريت و نواوري دانشگاه علامه طباطبايي )

در يك اكوسيستم طبيعي و فعال فرصت بقا و پيشتازي از آن سازمانهايي خواهد بود كه با تغييرات كنارآمده و شرايط زندگي خود را با آن سازگار سازند و مقاومت كردن در مقابل بايسته هاي محيطي و عدم تغيير گفتمان، نتيجه اي جز فنا و نابودي نخواهد داشت.

شركت ها و سازمان هايي كه در مقابل گفتمان جديد شكل گرفته مقاومت كرده و حالت خنثي و يا تدافعي به خود گرفتند، احتمالا الان يا وجود ندارند و يا با هزينه هاي بسيار زياد انساني وغيرانساني درحال بقا هستند.

ايشان به چهار مدل تعاملي ارتباط صنعت و دانشگاه را بيان داشتند و در ادامه به ظرفيتهاي مديريتي ونواوري در مركز تحقيقات دانشگاه علامه اشاره داشته و اعلام امادگي براي توسعه و تحكيم ارتباط دانشگاه با صنعت داشتند .

 

از خام فروشي در منابع زيرزميني به خام سوزي در منابع انساني رسيديم

اقاي دكتر حميدرضا كمالي مديراجرايي برنامه «سنجش شايستگي حرفه اي با استاندارد اروپايي» ESCO 

هدف غايي از مديريت منابع انساني، توليد ارزش رقابتي و افزايش بهره وري در سازمان است، اين هدف بدون رضايت شغلي كاركنان حاصل نمي شود و براي جلب رضايت شغلي، هيچ مولفه اي از مديريت استعداد و وجود نظام شايسته سالار، مهم تر نيست.

در اين راه با بهرگيري از تجربيات برنامه اروپاييESCO   در زمينه سنجش صلاحيت حرفه اي و ارتقا مهارت هاي شغلي با مشاركت انجمن صنفي مديران اين الگو بومي سازي شده و به عنوان برنامه اجرايي سال جاري قرار گرفته است.  

و در ادامه  بااشاره به فوائد و مزاياي برنامه «سنجش شايستگي حرفه اي با استاندارد اروپايي»  ESCO ، آقايان دكتر جواد محجوب، دكتر فرشيد سيف، خانم دكتر زهرا لبادي و آقاي دكتر علي تويسركاني به عنوان اعضاي هيات ژوري اين برنامه در حوزه مديريت منابع انساني و آموزش معرفي شدند.

 

 

توسعه كسب و كار با محوريت منابع انساني

اقاي دكتر ايمان مصدري مدير سازمان متخصصين و مديران ايران

ايشان با بيان روند اقتصادي و بررسي امار و ارقام منتشر شده بانك مركزي در سال 99و اشاره به كاهش رشد اقتصادي با نفت و بدون نفت ، راه برون رفت ازمشكلات را در گرو توسعه منابع انساني سازمانها دانستند و با توجه به ويژگي هاي : رقابت شديد ، چالشهاي سازماني ، تغييرمزيت نسبي ، تغيير نگرش سازمانها و... با اشاره به مدلهاي عارضه يابي ، توجه به استعداديابي و ارزيابي شايستگي موثر در منابع انساني را در شرايط كنوني يك ضرورت دانستند .

در ادامه ايشان براي توسعه ارتباطات بين متخصصين منابع انساني از پلت فرم شبكه لينكدين ايران و نمايشگاه مجازي كه براساس ظرفيتهاي بومي طراحي شده اند رونمايي كردند .

 

مديريت دور كاران، چالشها و را ه كارها

اقاي دكتر مهدي صانعي ، ديد بان كسب وكار و عضو هيات علمي دانشگاه

ايشان در ابتدا با اشاره به تاريخچه دور كاري در جهان ، دور كاري در سازمانهاي ايراني تا قبل از همه گيري كرونا ، چندان مورد توجه و اقبال قرار نگرفته بود اما به دليل شرايط كنوني، سازمانها برحسب ضرورت مجبور به اجرا فرايند دوركاري براي استمرار در حيات اقتصادي خود شدند .

در ساختارهاي جديد دور كاري ، تجزيه و تحليل مجدد مشاغل و شناسايي مشاغلي كه قابليت استفاده از روش دوركاري را داشته باشند يك ضرورت است.

دوركاري شامل دو روش هيبريدي ( نيمه دوركاري ) يا كامل دوركاري بوده و براي اجراي اين مدل نيازمند شناخت و ارزيابي شخصيتي و مهارتي افرادي است كه مشخص شود از كدام يك از اين مدل ها و با چه تركيبي مي توان استفاده كرد .

بطور مثال افرادي كه داراي انگيزش دروني بالا، وجدان كاري ،تاب اوري و مسوليت پذيري بيشتري هستند نيروهاي مناسبي براي استفاده از روش دوركاري مي باشند.

در ادامه ايشان به مشكلات روش دوركاري از جمله جبران خدمات، حذف برنامه رفاهي و اموزش هاي حضوري و اسيب هاي رواني ( افسردگي ) و نبود ساختار مناسب دور كاري، اشاره داشتند .

 

اموزش انلاين در دوران كرونا و پساكرونا

اقاي مهندس صالحي مدير موسسه دانش بينان انلاين اموزان

در گذشته وجود پلت فرمهاي اموزش انلاين (LMS   (جايگاه مناسبي در سازمانها و جامعه نداشتند با بروز همه گيري كرونا ، فرصت توجه به اين ظرفيت در جامعه به وجود امد در اين ايام اقبال به برگزاري وبينارهاي اموزشي بسيار بيشتر و گسترده تر از برنامه هاي حضوري است.

در ادامه ايشان ضمن معرفي پلت فرم انلاين اموزان سرويس هاي موجود در اين پلت فرم را براي مديران سازمانها تشريح نمودند

 


برگشت به تلکس خبرها