تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: چرا ايران با خطر حذف از راه ابريشم روبرو شده است؟
چهارشنبه، 19 آبان 1400 - 20:48     کد خبر: 35990

كارشناس: رقباي ايران به سرعت مسيرهاي موازي با مسيرهاي ايران را ايجاد كرده و آن را توسعه داده‌اند.
ورود به شبكه مديران حرفه اي... https://t.me/hrmSupergroup سايت انجمن صنفي مديران ( مديريت ،اشتغال و ...)👈http://www.shoghl.org/:

چرا ايران با خطر حذف از راه ابريشم روبرو شده است؟

كارشناس: رقباي ايران به سرعت مسيرهاي موازي با مسيرهاي ايران را ايجاد كرده و آن را توسعه داده‌اند.

به گزارش اسپوتنيك به نقل از «ايسنا»، جواد هدايتي، مديركل ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل بين‌المللي ايران اظهار داشت كه اگر ايران در راستاي توسعه ترانزيت و تقويت حضور خود در كريدورهاي بين‌المللي گام برندارد، در آينده‌اي نه چندان دور از مسيرهاي ترانزيت مانند راه ابريشم حذف خواهيم شد.

وي در ادامه افزود: « با توجه به پتانسيل‌هاي سرزميني از جمله دسترسي به آب‌هاي آزاد، طول و عرض جغرافيايي و استعدادهاي عملياتي مانند تعداد ناوگان و رانندگان كه از آن برخورداريم، مزيت بسيار بالايي براي توسعه ترانزيت و قرار گرفتن در كريدورهاي ترانزيتي مهم داريم.

اما طي ساليان گذشته ميزان ترانزيت كشور به حدود ۱۲ ميليون تومان هم رسيده است و مي‌توانيم آن را تا ۵۰ ميليون تن در سال افزايش دهيم. اين در حالي است كه هم اكنون ترانزيت ايران با كاهش قابل ملاحظه‌اي مواجه شده است.

ارائه خدمات لجستيكي مناسب و حضور در مناسبات منطقه‌اي مي‌تواند به ايران براي توسعه ترانزيت و افزايش درآمد ارزي از اين طريق كمك كند كه البته در اين زمينه همه دستگاه‌ها بايد با يكديگر هماهنگ باشند، بخواهند و بسترهاي آن را براي فعالان اين عرصه تسهيل كنند.

بايد مناسبات سياسي و اقتصادي خود را با كشورهاي ديگر به ويژه كشورهاي همسايه تقويت كنيم تا بتوانيم در مناسبات منطقه‌اي نقش آفريني كنيم، در كريدورهاي بين المللي ترانزيتي حضور پررنگ داشته باشيم و از سوي ديگر بايد براي رانندگان خودمان تسهيلاتي ايجاد كنيم و تجارت كشور را الكترونيكي كنيم تا بتوانيم زمان و هزينه ترانزيت را كاهش دهيم.)
آيا جهش در روابط اقتصادي ايران با اوراسيا ممكن خواهد بود؟

بايد بتوانيم از ظرفيت ناوگان خودمان استفاده كنيم و در اين حوزه قيمت ها بايد ساماندهي شود. به گونه‌اي كه اگر يك كاميون ۲۰ هزار دلار قيمت دارد براي خريد و واردات آن نيز به همين ميزان هزينه شود نه اينكه يك راننده براي خريد كاميون قيمتي ۸ تا ۱۰ برابر نرخ بين المللي پرداخت كند. اگر يك راننده كاميون حدود ۷ ميليارد تومان براي خريد يك كاميون نو هزينه كند ديگر نمي‌تواند با كشورهاي همسايه رقابت كند.

از سوي ديگر اگر الزامات توسعه ترانزيت و كريدورهاي ترانزيتي را رعايت نكنيم به عضويت كنوانسيون‌ها و موافقت نامه‌هاي بين المللي مهم حوزه حمل و نقل و ترانزيت در نياييم، ممكن است در آينده جلوي ترانزيت ما را بگيرند و مجبور باشيم دست به دامان ناوگان و كاميون‌هاي خارجي باشيم. اين اين بدان معني است كه ممكن است در آينده به تدريج از كريدورها و مسيرهاي ترانزيت مانند راه ابريشم حذف شويم يا آنكه آنقدر ترانزيت ايران ناچيز شده و به حداقل برسد كه بود و نبود آن اهميتي نداشته باشد».


برگشت به تلکس خبرها