RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 12:30   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 20075صفحه نخست » اخبار آموزشی خارجیشنبه، 14 تیر 1393 - 19:06
آموزش و پرورش در اسپانیا
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

  مقطع پیش دبستانی که خود از دوره مهدکودک ویژه کودکان رده های سنی سه تا پنج سال و دوره آمادگی ویژه کودکان رده های سنی چهار تا پنج سال متشکل می شود .

مطابق قانون عمومی تحصیلات عمومی مصوب سال۱۹۷۰، مراحل تحصیلی در اسپانیا به شرح زیرتنظیم شده است:۱) مقطع پیش دبستانی که خود از دوره مهدکودک ویژه کودکان رده های سنی سه تا پنج سال و دوره آمادگی ویژه کودکان رده های سنی چهار تا پنج سال متشکل می شود .

۲) آموزش پایه که برای کودکان رده های سنی شش تا سیزده سال برنامه ریزی شده و به دو بخش ویژه دانش آموزان رده های سنی شش تا ده سال و بخش ویژه دانش آموزان رده های سنی یازده تا سیزده سال مشتمل می شود. تحصیلات پایه در مدارس دولتی و خصوصی رایگان و اجباری است .

۳) مقطع آموزش متوسطه که مدت زمان سه سال به طول انجامیده و به دانش آموزان رده های سنی شانزده تا چهارده سال ارائه می شود. پس ازگذراندن این دوره، دانش آموزان ملزم به گذراندن دورة یکساله پیش دانشگاهی هستند که درصورت توفیق در آن ازمجوز حضوردر دانشگاه ها برخوردار می شوند .

۴) آموزش عالی که خود بر سه مرحله اساسی مشتمل می شود. در مرحلة نخست دانشجویان در سه سال به درجة «دیپلماتورا» (کاردانی) نایل می آیند. در مرحلة دوم طی دوره آموزش تخصصی دو ساله به اخذ مدرک کارشناسی نائل می آیند وغالبا به عنوان مهندس و یا معلم به فعالیت می پردازند.در مرحله سوم دانشجویان ملزم به دفاع از تز(رساله) تخصصی خود برای احراز درجة دکترا هستند .

کودکان اسپانیایی از سه سالگی وارد مهد کودک (La Education infantil) شده و به مدت سه سال تا سن شش سالگی مطالب اولیه را فرا می گیرند. آخرین سال مقطع پیش دبستانی اجباری است. آموزش ابتدائی (La Education Obligatoria) از سن شش سالگی آغاز می شوند و تا سن یازده سالگی به مدت پنج سال ادامه می یابد. در این مدت دانش آموزان ضمن آشنایی با محیط اطراف، خواندن و نوشتن و دروس ابتدائی را فرا می گیرند. سپس دوره آموزش متوسطه (La Education Segundaria) ارائه می شود. این دوره بر دو مرحله مشتمل می شود طی دوره اول به مدت سه سال دانش آموزان موفق به کسب درجه فارغ التحصیل دوره مدرسه و طی مرحله دوم به مدت سه سال دانش آموزان به احراز درجه تحصیلی موسوم به (Bachiller) نائل می آیند. در صورت تمایل دانش آموزان به ورود به دانشگاه دوره آموزش یک ساله پیش دانشگاهی (Curso de orientacion Universitaria) و یا ورود به دوره های آموزش حرفه ای (La Formacion Profesinal) نیز پشت سر گذارده می شود .

 

 
آموزش پیش دبستانی

سوابق تاریخی آموزش پیش دبستانی در کشور اسپانیا به نیمه دوم قرن ۱۹میلادی زمانی که یکسری مراکز آموزشی کودکان بر اساس اصول آموزشی فردریک فربول تأسیس شد، باز می گردد. در اوایل قرن ۲۰ آموزش پیش دبستانی مورد توجه قرار گرفت و رشد کرد. خصوصاً در منطقه کاتالونیا این رشد در نتیجه ساخت مراکز خصوصی آموزشی کودکان بود. مفهوم آموزش های پیش دبستانی در سال های ۱۹۳۶ تا ۱۹۷۰ بیشتر بر کمک و مشارکت در آماده کردن کودکان برای ورود به مدارس ابتدایی وآموزش اولیه محدود می شد. از این رو، غفلت در توجه به آموزش پیش دبستانی به عنوان یک سطح آموزشی منجر به غفلت دولت از اجرای برنامه های رسمی در این مراکز شد. این در حالی است که از سال ۱۹۷۰، آموزش پیش دبستانی به عنوان نخستین مرحله رسمی نظام آموزشی کشور مورد توجه قرار گرفت .

از سال ۱۹۸۵ نیز برنامه های عملی آموزش پیش دبستانی با هدف حذف موانع موجود بر سر راه استقرار این سطح آموزشی اجرا در آمد.در سال ۱۹۹۰ قوانین LOGSE در این سطح آموزشی سازماندهی شد و این مقطع آموزشی با عنوان آموزش پیش دبستانی مرحله بین رده های سنی صفر تا سه سالگی و از سه تا شش سالگی برای کودکان طراحی شد. اگر چه این سطح آموزشی به عنوان سطح غیر اجباری ارائه می شود اما به اصلاح فرآیند آموزش کودکان و رشد مهارت های دانش آموزان ورودی مقطع آموزش ابتدایی منتهی می شود. برنامه LOGSE نیز به ارزیابی این نوع آموزش و نقش آن در مقایسه با دیگر سطوح آموزشی می پردازد. دولت اسپانیا نیز بر فراهم کردن مراکز مناسب آموزشی و مراقبتی ویژه کودکان معتقد است .

سال تحصیلی در مراکز آموزش پیش دبستانی معمولاً از هفته نخست سپتامبر آغاز می شود و تا پایان هفته جولای ادامه می یابد.

با اجرای برنامه LODE در سال ۱۹۸۵ و برنامه LOGSE در سال ۱۹۹۵، ایجاد مبانی قانونی وپایه ای برای ساختار آموزشی پیش دبستانی اسپانیا فراهم آمد. علاوه بر این در خصوص سازماندهی و مدیریت مراکز آموزش پیش دبستانی، در قالب برنامه های LODE و LOGSE سری قوانین ویژه آموزش پیش دبستانی برای جوامع مستقل تدوین شد. چنین قوانینی به سازماندهی مراکز پیش دبستانی و توسعه قوانین این مراکز می پردازند. علاوه بر این مبانی مصوب برنامه LOGSE به برآورده کردن حداقل نیازهای مراکز آموزشی از جمله مراکز آموزش پیش دبستانی تاکید دارد .

 

 
اهداف آموزشی

از جمله مهمترین اهداف آموزشی مراکز آموزش پیش دبستانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
بهبود توان فیزیکی، ذهنی، احساسی، اجتماعی و اخلاقی کودکان.
تقویت روابط میان کودکان و والدین.
کسب شناخت کافی از درک کودکان و تربیت آنان در جهت ارائه تصویر مثبت و واقعی از خود و دستیابی به احساس خود اعتمادی.
ارزیابی و شناخت استعدادها و محدودیت های رفتاری و شخصیتی کودکان .
تربیت کودکان برای گام برداشتن در حوزه روابط اجتماعی و تاکید بر آن.
بهبود طرز تفکر کودکان برای احترام گذاری و مشارکت با سایر افراد جامعه.
تقویت روحیه کودکان برای شناسایی جنبه های مختلف شخصیتی و استعدادی آنان به ویژه در پرداختن به فعالیت های هنری و ورزشی.

 

 
آموزش پایه

تاریخچه آموزش پایه در اسپانیا به زمان تدوین مبانی سیستم آموزشی این کشور باز می گردد. این در حالی است که نخستین تعریف واقعی از سیستم آموزش پایه در سال ۱۸۷۵ میلادی همزمان با وضع آموزش عمومی ارائه شد. در این اثنا، آموزش پایه رسماً به عنوان سیستم آموزش لیبرال ارائه شده و بیش از یک قرن در راستای بهبود آموزش عمومی گام برداشت. بین سال های ۱۸۷۴ و۱۹۲۳ با اعمال تغییراتی در ساختار حکومتی، تغییراتی در سیستم آموزشی پایه برای بهبود آن اعمال شد.

در سال۱۹۳۱با اعلان موجودیت دومین حکومت جمهوری، برآموزش اجباری و پایه رایگان تأکید شد. پس از جنگ داخلی وتا سال۱۹۷۰، آموزش ابتدایی ابزاری برای انتقال عقاید و ایدئولوژی به شمار می آمد. در این اثنا، آموزش پایه به صورت آموزش های طبقه بندی شده کاتولیکی بود که دولت بر عملکرد آن نظارتی نداشت. این در حالی است که در سال ۱۹۴۵ از آموزش پایه به عنوان آموزش ملی یاد شده و مؤسسات آموزشی به ارائه آن از سال ۱۹۵۳ مبادرت کردند .

مقطع آموزش پایه از دو مقطع آموزش ابتدایی ویژه دانش آموزان رده های سنی یازده تا چهارده سال متشکل می شود. با تصویب قانونی آموزش ملی در سال ۱۹۷۰، تغییرات اساسی در ساختار آموزش پایه اسپانیا اعمال شد. این فرآیند به صورت قانونمند برای نخستین بار در کل سیستم آموزشی اسپانیا اعمال شد که در جریان آن از مقطع آموزش پایه با عنوان آموزش اجباری ویژه دانش آموزان رده های سنی شش تا چهارده سال یاد شد . قوانین پویا در خصوص آموزش پایه در سال۱۹۹۰ وضع شد که به موجب آن بر تحصیلات اجباری برای کودکان رده های سنی شش تا شانزده سال تأکید شد.

 

 
اصول بنیادین قانونگذاری

اجرای برنامه های LODE و LOGSE در سال ۱۹۹۰ و برنامه LOPEG در سال ۱۹۹۵ به استحکام چارچوب قانونگذاری آموزش پایه و کل سیستم آموزشی اسپانیا منجر شد. در چارچوب برنامه LOGSE ، بر تعیین حداقل آموزش پایه و حداقل امکانات آموزش مراکز پایه توسط دولت تأکید شده است، مطابق برنامه LODE ، مراکز آموزش پایه خود به مراکز عمومی و خصوصی تقسیم می شوند. مدارس خصوصی در تعیین نام آزاد بوده و از طریق سرمایه گذاری آزاد و دریافت شهریه تحصیلی از والدین دانش آموزان تأمین اعتبار می شوند، این درحالی است که سایرقوانین و مقررات آموزشی از جمله تعیین تسهیلات آموزشی موقعیت علمی مراکز آموزشی نسبت دانش آموزان به معلمان و تعداد دانش آموزان کلاس های آموزشی توسط وزارت آموزش تعیین و تدوین می شود. مطابق چنین قوانینی حداکثر تعداد دانش آموزان کلاس های آموزش بر ۲۵ نفر بالغ می شود.

 

 
ساختار آموزشی

آموزش پایه خود از سه مرحله و دو طبقه متشکل می شود که هر یک از این مراحل شامل یک واحد زمانی است که در طول آن به آموزش و یادگیری و ارزیابی دانش آموزان مبادرت می شود. هدف انجام چنین ارزیابی هایی کسب اطمینان از انطباق و ارتباط روش شناسی با ویژگی های دانش آموزان است. برای هر گروه از دانش آموزان یک معلم اختصاص می یابد که وی عهده دار مسؤلیت آموزش موضوعات درسی است. علاوه براین، دانش آموزان به دریافت آموزش هایی در حوزه های تربیت بدنی، موسیقی و زبان خارجی نائل می آیند. گروه های کلاسی براساس گروه های سنی تشکیل می شوند. از این رو، گروه بندی دانش آموزان براساس معیارهای متناسب با مؤسسات آموزشی صورت می گیرد.

 

 
اهداف آموزشی

از جمله مهمترین اهداف آموزشی مراکز آموزش پایه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ارائه آموزش های پایه مشترک به دختران و پسران اسپانیایی .
اعطای فرصت های خاصی به دانش آموزان اسپانیایی برای برخورداری از دانش کافی در خصوص پیشینه فرهنگی و ملی .
آموزش خواندن، نوشتن و ریاضیات به دانش آموزان با هدف ایجاد استقلال فکری و روحی تدریجی در آنان .
توسعه استعدادها و توانایی های کودکان اسپانیایی در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی.
بهره گیری همزمان از زبان اسپانیایی و دیگر زبان های خارجی .
شناخت و بهره گیری دانش آموزان از ابزارهای مختلف هنری برای ابراز تصورات و عقاید خود .
ارائه آموزش های فیزیکی و تربیت بدنی به دانش آموزان برای پرورش و بهبود قدرت جسمانی آنان .
تقویت حسّ خود اتکایی و اعتماد به نفس در دانش آموزان .

 

 
برنامه های آموزشی

از جمله مهمترین برنامه های آموزش پایه که در زمره برنامه های اجباری آموزش به شمارمی آیند. می توان به دروس علوم طبیعی، علوم اجتماعی و فرهنگی، تربیت بدنی، ادبیات و زبان اسپانیولی، زبان و ادبیات محلی زبان های خارجی و ریاضیات اشاره کرد.
ارتقا ءتحصیلی

در پایان هر سه مرحله آموزش پایه و پس از ارزیابی تحصیلی دانش آموزان تصمیماتی در خصوص ارتقا یا عدم ارتقا دانش آموزان گرفته می شود. مسؤلیت اصلی درخصوص ارتقا تحصیلی دانش آموزان از مقطع آموزش پایه به آموزش متوسطه، برعهده معلمان و کادر آموزش مراکز آموزش پایه است که در فرآیند تصمیم گیری در خصوص ارتقا یا عدم ارتقا تحصیلی دانش آموزان، معلمان ملزم به مشاوره با والدین دانش آموزان دراین خصوص هستند.
حمایت های آموزشی

اصول برنامه های LODE;LOPEG وLOGSE برآموزش و رشد شخصیتی دانش آموزان تأکید دارد. این اصول خود دلالت بر انطباق نوآوری های آموزشی با دانسته های هریک از دانش آموزان و شناسایی نیازهای آموزشی آنان اعم از نیازهای دائمی و موقتی دارد. به طور کلی می توان گفت که برنامه LOGSE بر شناسایی دانش آموزان مواجه با نیازهای آموزش ویژه و برطرف کردن نیازهای آنان در طول سال تحصیلی تأکید دارد. عمده چنین نیازهایی برناتوانایی های حسی، روانی و فیزیکی و اختلالات رفتاری دانش آموزان در مواجهه با موقعیت های نامساعد فرهنگی و اجتماعی مشتمل می شود .
محدودیت های آموزشی

محدودیت زمانی مقطع آموزش پایه حدود پنج سال است. به طوری که دانش آموزان از مجوز مطالعه یا حضور در آزمون درسی یا دروس آموزشی بیش از سه بار برخوردار نیستند. علاوه بر این، حداکثر مدت زمان لازم برای گذراندن هر درس یک سال تحصیلی است .

 

 
آموزش ابتدایی

آموزش ابتدایی نخستین سطح آموزش پایه در سیستم آموزشی اسپانیا است که بر مبنای برنامه LOGSE به سه مرحله در سه سال تقسیم می شود. نخستین مرحله آموزشی دانش آموزان رده های سنی شش تا هشت سال است. مرحله دوم به کودکان رده های سنی هشت تا ۱۰ سال و در مرحله سوم نیز به کودکان رده های سنی ۱۰ تا ۱۲ سال اختصاص دارد.

سال تحصیلی در مدارس ابتدایی، رسماً از هفته نخست سپتامبر آغاز شده و تا پایان جولای نیز به طول می انجامد. کل تعداد روزهای تحصیلی مدارس ابتدایی بر ۱۸۰ روز (۳۶ ساعت در هفته) مشتمل می شود. تعطیلات مدارس ابتدایی نیز بر تعطیلات ۱۱ هفته ای تابستانی، تعطیلات دو هفته ای کریسمس، تعطیلی سه روز فوریه و تعطیلی هفت تا هشت روزه عید پاک و تعطیلات هفت روزه عمومی مشتمل می شود.

تا پیش از اعمال اصلاحات اساسی در اسپانیا، مدارس دولتی (EGB) عمدتاً توسط MEC و جوامع خود گردان اداره می شد. در این اثنا، آموزش ابتدایی خود بر سه دوره به شرح زیر مشتمل می شد:
دوره آموزش مقدماتی در سال های اول ودوم آموزش ویژه کودکان رده های سنی شش تا هشت سال
دوره آموزش میانه ویژه کودکان رده های سنی هشت تا ۱۱سال.
دوره آموزش تکمیلی ابتدایی (سال های شش و هفت و هشت) ویژه رده های سنی ۱۱ تا ۱۴سال

در این اثنا، همچنین کودکان مطابق با رده سنی به کلاس ها ارجاع می شدند. نبود انعطاف پذیری خود به بروز ناهمگنی دانش آموزان این مقطع منتهی می شد. گروه معلمان به تمامی دوره های آموزش ابتدایی اختصاص یافته و همان معلم در طول تمامی دوره ثابت می ماند. در حال حاضر، از معلمان جداگانه ای برای تدریس کلاس ها و دوره های آموزش ابتدایی استفاده می شود. پس از اعمال اصلاحات همچنین دوره های مقدماتی و میانه آموزش ابتدایی منسوخ شد.

 

 
برنامه های آموزشی

تا پیش از اصلاحات، برنامه های آموزشی مدارس ابتدایی توسط MEC با توجه به قابلیت تطبیقی مناسب با مناطق جغرافیایی گوناگون کشور صورت می پذیرفت. دروس آموزشی به زمینه های مختلف دانش دسته بندی شد.

آموزش هایی به تمامی دانش آموزان یک کلاس در همان سطح آموزش تدریس می شد. در پایان هر سال تحصیلی، دانش آموزان غیر موفق در احراز نمره کل مثبت، ملزم به حضور در آزمون جبرانی برای ارتقاء به کلاس بالاتر بودند.

پس از گذراندن هشت سال آموزش اجباری، به دانش آموزانی که در سه دوره EGB موفق بوده اند، گواهینامه فارغ التحصیلی به عنوان مجوز ورودی آنان به مقطع متوسط اعطا می شود.

علاوه براین، دانش آموزان ناموفق مجاز به ادامه تحصیلات خود در مؤسسات آموزش عمومی پایه و شرکت در آزمون Prueba de Madures ویژه دروس افتاده بودند. این امتحانات، توسط معلمان مدارس به صورت جداگانه تهیه و ارزیابی می شد. علاوه براین، دانش آموزان ناموفق درکسب گواهینامه Gradua de Escolar به دریافت مدرک حضور دردوره های حرفه ای نائل می آمدند.

 

 
آموزش ابتدایی پس از اصلاحات

در حال حاضر، پس از اعمال اصلاحات، آموزش ابتدایی مدت زمان شش سال به طول انجامیده و به سه دوره سه ساله تحصیلی تقسیم می شود. هدف حال حاضر آموزش ابتدایی فراهم کردن آموزش مشترک برای تمامی کودکان اسپانیایی در زمینه کسب مهارت های فرهنگی و دانش بیان شفاهی، خواندن، نوشتن و ریاضیات است مؤسسات آموزش ابتدایی از حداقل یک کلاس در سال تحصیلی برای ارائه و سه دوره مذکور برخوردارند.

هر گروه از دانش آموزان در طول هر دوره از یک معلم برخوردار می شوند. که باعنوان معلم مشاور فعالیت کرده و عهده دار مسئولیت برنامه های آموزشی جبرانی است.

پس از اعمال اصلاحات، همچنین معلمان جداگانه ای برای دروس تربیت بدنی، زبان های خارجی و موسیقی اختصاص می یابد.

 

 
برنامه های آموزشی

پس از اعمال اصلاحات، برنامه های آموزشی مدارس ابتدایی اسپانیا مطابق زمینه های دانش و تجربه دانش آموزان تنظیم می شود. در این راستا، برنامه مدرسه ای سالانه ای توسط MEC متناسب با حداقل شرایط برنامه مرکزی طراحی شده که در سطح ملی اجرا می شود.

از جمله برنامه های آموزشی مدارس ابتدایی که گذراندن آن اجباری است می توان به علوم طبیعی، علوم اجتماعی و فرهنگی، علوم هنری، تربیت بدنی، زبان و ادبیات، ریاضیات، فعالیت های درسی جایگزین و زبان های خارجی اشاره کرد.

در ساختار آموزش مدارس ابتدایی پس از اعمال اصلاحات، جوامع خود گردان برخوردار از دو زبان رسمی، (کاستیلی و زبان محلی) مجاز به اختصاص۱۰درصد از کل زمان تدریس به آموزش زبان محلی خود هستند .

یادگیری زبان خارجی از سال اول دوره دوم اجباری است که خود این ابتکار مهمی است چرا که در EGB یادگیری زبان خارحی پیش از سن یازده سالگی امکان پذیر نبود. تعیین و تعریف اهداف از پیش تعریف شده و ارزیابی مداوم دانش آموزان از طریق برگزاری آزمون های متنوع و جامع با در نظر گرفتن زمینه های درسی مختلف، انجام ارزیابی مبتنی بر موفقیت های تحصیلی دانش آموزان از جمله دستآوردهای ساختار آموزش ابتدایی اسپانیا پس از اعمال اصلاحات است.

ارتقای تحصیلی خودکار دانش آموزان از دوره ای به دوره دیگر و عدم توقف کامل آنان در یک مرحله آموزشی پیش از یک دوره از جمله دیگر دستآوردهای آموزش نوین ابتدایی به شمار می آید.

 

 
آموزش متوسطه

آموزش متوسطه برای نخستین بار در سال ۱۹۵۷ میلادی با این نام برقرار شد. این دوره آموزش مشتمل بردوره آموزش شش ساله مبتنی بر دروس عمومی، کاربردی ، و حرفه ای و صنعتی است. بین سال های ۱۸۷۴ تا ۱۹۳۳ تغییرات عمده ای در این سیستم به وجود آمد و سیستم جدیدی جایگزین آن شد. در این اثناء ، بحث هایی پیرامون مبارزات برای آزادی سیاسی و آموزشی صورت گرفت و قوانین آموزشی بسته به جنبش های سیاسی دولت وقت طراحی می شد.

از جمله تغییرات عمده می توان به ارزیابی شایستگی های معلمان مراکز آموزش متوسطه و سازماندهی مجدد دوره های پیش دانشگاهی اشاره کرد. آموزش متوسطه خود بر آموزش دو مرحله ای سه ساله مشتمل می شود. سن معمول دانش آموزان در مرحله اول آموزش متوسطه ۱۲ تا ۱۴سال و طی مرحله دوم ۱۴ تا ۱۶سال است.

گروه های کلاسی براساس سطوح سنی منظم می شوند. از این روی، مؤسسات در گروه بندی دانش آموزان به صورت آزاد و براساس معیارهای موردنظر خود عمل می کنند.

 

 
آموزش متوسطه پیش از اصلاحات

طی دوره پیش از اصلاحات، واژه اسپانیایی Ensenanzas Medias به دوره آموزشی پس از مقطع آموزش پایه معادل آموزش تکمیلی متوسطه یاد می شد. بر طبق قانون مصوب ۱۹۷۰ دوره آموزشی Ensenanzas Medias خود بر دو گروه به شرح زیر مشتمل می شد.

۱) (BUP) آموزش مستمر سطح تکمیلی متوسطه طی مدت زمان سه سال برای آماده کردن دانش آموزان رده های سنی ۱۴ تا ۱۷ سال به منظور ورود به دانشگاه علاوه بر دوره سه ساله فوق، دوره توجیهی دانشگاهی یکساله بودند، طی این دوره همچنین دانش آموزان برای دستیابی به فرصت های استخدامی آموزش می دیدند. این سیستم در سال تحصیلی ۱۹۷۶ ۱۹۷۵ اجرا شد.

۲) (FP) دوره آموزشی حرفه ای که خود بر دو سطح به شرح زیر مشتمل می شد:

(FPI) دوره آموزشی سه ساله ویژه افراد رده های سنی چهارده تا شانزده سال و دوره FPII سه ساله ویژه رده های سنی شانزده تا نوزده سال .

هدف FP قادر کردن دانش آموزان به تمرین فنون خاص درحرفه انتخابی آنان بود. علاوه براین، دوره های آموزش شبانه FPI برای دانش آموزان شاغل بالای رده سنی۱۶ سال و در FPII برای شاگردان ساغل بالای رده سنی ۱۸ سال و به منظور پذیرش درBUP، برخورداری از مدرک پایانی تحصیلات الزامی بود. در این اثنا، پی گیری دوره های BUP و COU به صورت دوره های روزانه یا شبانه در مؤسسات آموزشی ویا به صورت آموزش از راه دور امکان پذیر بود.

جوایز ویژه ای برای MEC تشویق دانش آموزان کم درآمد به ادامه تحصیل در این سطح وجود داشت که متناسب با در آمد خانواده و موفقیت تحصیلی آنان به صورت تأمین هزینه ایاب و ذهاب و کتاب های درسی و غیره اعطا می شد.

 

 
برنامه های آموزشی

تا پیش از اصلاحات، برنامه های درسی سال های اول ودوم BUP برای تمامی دانش آموزان یکسان بود. برنامه های آموزشی دراین اثنا بر دروس ادبیات اسپانیایی، زبان خارجی، ریاضیات، تربیت بدنی، علوم مذهبی، اخلاق، علوم طبیعی، تاریخ تمدن و هنر، موسیقی، طراحی (سال اول)، فیزیک و شیمی، انسان و جغرافیای اقتصادی، زبان لاتین و آموزش فنی و حرفه ای (سال دوم) مشتمل می شد. دروس زبان های خارجی، تاریخ و جغرافیا (شامل تعلیمات مدنی) آموزش فنی و حرفه ای، تربیت بدنی، علوم مذهبی و اخلاق و فلسفه نیز به عنوان دروس مشترک به دانش آموزان ارائه می شد. در این اثنا، دانش آموزان ملزم به انتخاب سه درس از میان (زبان و ادبیات اسپانیایی، زبان لاتین، زبان یونانی و ریاضیات) و یا به (زبان و ادبیات اسپانیایی، علوم طبیعی، فیزیک، شیمی و ریاضیات) بودند.

 

 
آموزش متوسطه پس از اصلاحات

پس از اعمال اصلاحات در ساختار آموزش متوسطه، آموزش اجباری به سن شانزده سالگی افزایش یافته و ساختار آموزش متوسطه به صورت زیر ارائه شد:

ـ آموزش اجباری متوسطه بین رده های سنی دوازده تا شانزده سال.

ـ Bachillerato بین رده های سنی ۱۶ تا ۱۸سال.

ـ آموزش فنی سطح میانه بین رده های سنی۱۶ تا ۱۸سال.

در این اثنا، آموزش متوسطه اجباری بر دو سال آخر آموزش پیش از اصلاحات EGB) بین رده های سنی۱۲ تا ۱۴ سال) و دو سال اول پیش از اصلاحات (بین رده های سنی چهارده تا شانزده سال Ensenanzas Medias) مشتمل شود. هدف از افزایش سن آموزش اجباری به ۱۶ سال نه فقط ارائه آموزش عمومی به تمامی دانش آموزان اسپانیایی، بلکه از میان برداشتن گروه بندی دانش آموزان و امکان برخورداری آزاد دانش آموزان از حضور در بازار کار بوده است.

پس از اعمال اصلاحات، آموزش اجباری متوسطه خود به دو دورة آموزشی دو ساله، بین سنین دوازده تا ۱۴ و ۱۴ تا ۱۶ سال تقسیم می شود. دسترسی به این مرحله با پایان دوره ابتدایی خود به خود میسر است. ازجمله هدف های اصلی این دوره می توان به پایان تحصیلات اجباری و دسترسی به فرصت های شغلی و آماده کردن دانش آموزان برای برخورداری از برنامه های آموزش عالی است. حداکثر تعداد دانش آموزان هر کلاس که براساس رده سنی گروه بندی می شوند به۳۰ نفر می رسد.

 

 
برنامه های آموزشی

پس از اعمال اصلاحات، برنامه های درسی مقطع متوسطه به طریقی مشابه با آموزش ابتدایی تنظیم می شود. اگرچه طی این مرحله، یادگیری موضوعات درسی محدود زیر پوشش قرار گرفته، دروس اختیاری به تدریج معرفی می شوند.

اما هدف اطمینان از تنوع برنامه های آموزشی بدون کنار گذاردن اصل کلی آموزش منسجم است. طی این دوره همچنین آموزش حرفه ای پایه به شکل آموزش فنی عمومی به تمامی دانش آموزان ارائه می شود.

که برآموزش فنون مختلف و احراز فرصت های شغلی منتهی می شود. ازجمله برنامه های آموزشی اجباری مقطع متوسطه پس از اعمال اصلاحات در ساختار این مقطع می توان به دروس علوم اجتماعی، جغرافیا و تاریخ، تربیت بدنی، زبان کاستیلی، زبان و ادبیات ویژه جوامع خودگردان، زبان خارجی، ریاضیات مذهب کاتولیک، فعالیت های درسی جایگزین، علوم طبیعی، هنرهای تجسمی، موسیقی و فناوری اشاره کرد. سال آخر مقطع متوسطه، دانش آموزان ملزم به انتخاب دو گزینه از زمینه های درسی فوق هستند.

 

 
اهداف آموزشی

از جمله مهمترین اهداف مراکز آموزش متوسطه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
آموزش مهارت های پیشرفته به دانش آموزان برای ارتقاء حس مسئولیت پذیری و آماده کردن آنان برای فعالیت در بازار کار در مراکز حرفه ای یا حضور در مراکز دانشگاهی.
تفکیک تدریجی رشته های تحصیلی برای هر چه تخصصی تر کردن شاخه های آموزشی.
افزایش قدرت درک و بیان صحیح موضوعات به صورت شفاهی و کتبی.

برخلاف مقطع آموزش پایه در مقطع آموزش متوسطه، جوامع مستقل و محلی از مسئولیت طراحی و تدوین برنامه ها و دوره های آموزش متوسطه برخوردار نبوده و این مهم در سطح ملی و توسط وزارت آموزش صورت می پذیرد. مؤسسات آموزش متوسطه نیز به تطبیق دوره های آموزشی خود با زمینه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی می پردازند. از جمله برنامه های آموزشی اجباری مقطع آموزش متوسطه می توان به دروس علوم طبیعی، تربیت بدنی، آموزش بصری، علوم اجتماعی، تاریخ، جغرافیا، زبان های خارجی، زبان و ادبیات پیشرفته اسپانیولی، ریاضیات، موسیقی، علوم مذهبی و اطلاع رسانی تکنولوژیک اشاره کرد.

 

 
سال تحصیلی

سال تحصیلی در مراکز آموزش متوسطه از نیمه دوم سپتامبر آغاز می شود و تا هفته پایانی ژانویه به طول می انجامد. تعداد روزهای درسی مراکز آموزش متوسطه ۱۷۵ روز است. از جمله مهمترین تعطیلات مراکز آموزش متوسطه نیزمی توان به تعطیلات دو هفته ای تابستانی، تعطیلات دو هفته ای کریسمس و تعطیلات ده روزه عید پاک اشاره کرد.

مدل های آموزش متوسطه، باید مطابق با نیازهای دانش آموزان بوده و به پرورش توانایی ها و حضور در تیم های کاری و آموزشی منجر شود. این مدل ها باید به تشریح مبانی واقعی واصولی روش های علمی همت گمارند.

 

 
ارزیابی تحصیلی

در سیستم آموزش متوسطه باید ارزیابی بصورت کلی و تدریجی صورت گیرد، فرآیند ارزیابی تحصیلی به عنوان بخش اصلی از فرآیند یادگیری به حساب می آید که در آن مهارت های عمومی آموزشی و دانش آموزان ارزیابی می شوند.

سیستم ارزیابی تحصیلی در مدارس متوسطه کل کشور به اجرا گذارده می شود. ارزیابی تحصیلی از ماهیتی عمومی در جوامع مستقل برخوردار است به طوری که این جوامع با قوانین مربوطه خویش به ارزیابی تحصیلی مراکز آموزش متوسطه مبادرت می کنند.

علاوه براین اهداف ومعیار ارزیابی باید با زمینه های کاری مؤسسات آموزشی منطبق بوده و بر ویژگی های دانش آموزان نیز مشتمل شود.

در مقابل والدین دانش آموزان نیز ملزم به دریافت اطلاعات منظم درخصوص روند پیشرفت تحصیلی فرزندان خود به واسطه دریافت گزارش های مکتوب از مدارس هستند.

این گزارشها هر سه ماه یک بار ارائه می شود. به طور کلی می توان گفت که ارزیابی عملکرد دانش آموزان مقطع متوسطه برعهده تیمی از معلمان و به سرپرستی بخش مشاوره تحصیلی مدارس و با همکاری مستمر والدین صورت می پذیرد. اطلاعات مربوط به فرآیند ارزیابی باید شامل شرح حال تحصیلی هر دانش آموز باشد. نتایج ارزیابی تحت عناوین نارضایت بخش، براساس نارضایت بخش، خوب، خیلی خوب و عالی به اطلاع دانش آموزان و والدین می رسد.

 

 
ارتقاء تحصیلی

در مقطع آموزش متوسطه، ارتقاء دانش آموزان نتیجه نهایی فرآیند ارزیابی تحصیلی است که پس از نخستین مرحله تحصیل و در هربخش از مرحله دوم تحصیل مورد توجه قرار می گیرد. روند تصمیم گیری برای ارتقاء تحصیلی دانش آموزان روند مشترکی است که در آن توانایی تحصیلی دانش آموزان و نمرات تحصیلی آنان مورد ارزیابی نهایی قرار می گیرد. آن دسته از دانش آموزانی که از توانایی های لازم طی مقطع آموزش پایه (مقطع مقدماتی متوسطه) برخوردار نشده اند ملزم به تکرار پایه تحصیلی برای مدت یک سال و حداکثر دو سال طی کل دوران آموزش پایه هستند. در فرآیند تصمیم گیری در خصوص تکرار پایه تحــصیلی، دید گاه های دانش آموزان و والدین آنان مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و مشاوران تحصیلی به ارائه راهنمایی ها و حمایت از دانش آموزان در این زمینه مبادرت می کنند. در طول مقطع آموزش متوسطه، خدمات مشاوره تحصیلی (یک ساعت در هفته) به دانش آموزان ارائه می شود.

 

 
گواهینامه های آموزشی

پس از پایان دوره آموزشی متوسطه، فارغ التحصیلان به دریافت مدرک دیپلم نائل می آیند که برای ارزیابی دوره های پیش دانشگاهی و آموزش فنی وحرفه ای تخصصی الزامی است .

در طول دوره آموزش متوسطه دانش آموزان به فراگیری آموزش های حرفه ای و پایه مشتمل برحوزه های درسی سنتی با ابعاد عملی و حرفه ای مبادرت می کنند. آموزش حرفه ای پایه نیز خود بر آموزش تکنولوژی عمومی که علوم عملی وتکنیک های مختلف را پوشش نمی دهد اما به درک صحیح دانش آموزان از محیط های کاری و اجتماعی می انجامد و موضوعات درسی که ارتقاء دهنده دانش تجربی وحرفه ای تا کید دارد.

دوره برنامه های اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسطه بر دوره شش ماهه تا دو ساله نظری مشتمل می شود. حضور بیش از ۲۰ دانش آموزان در هر کلاس طی این دوره مجاز نیست.

 

 
مقطع آموزش تکمیلی متوسطه

در آموزش تکمیلی متوسطه نیز، آموزش عمومی و نظری و آموزش حرفه ای به دانش آموزان ارائه می شود. طبق برنامه LOGES از مقطع تکمیلی متوسطه با عنوان دوره پیش دانشگاهی یاد می شود که طی دو سال تحصیلی رده سنی شانزده سال به صورت غیر اجباری ارائه می شود.

مراکز آموزش متوسطه تکمیلی ملزم به برخورداری از حداقل چهار کلاس درسی، تسهیلات تکنولوژیک آموزشی نظیر اتاق ویژه کامپیوتر، ورزشگاه و کتابخانه تخصصی هستند. این موسسات همچنین مجهز به امکانات ویژه برای ارائه آموزش پیش دانشگاهی هستند که به تعداد حداکثر۳۳ نفر در هر کلاس ارائه می شود. زمانی که نرخ تقاضای ثبت نام در مراکز تکمیلی متوسطه بیش از عرضه باشد، هر موسسه ای براساس برنامه LODE از حق تقدم پذیرش دانش آموختگان مراکز عمومی برخوردار می شود. برنامه LOPEG و قوانین ویژه جوامع مستقل نیز خود مکمل قانون LODE هستند. برای ورود به مراکز پیش دانشگاهی ارائه مدرک تحصیلی الزامی است. در این راستا، از دانش آموزان برخوردار از مدارک هنری نیز در مراکز پیش دانشگاهی هنری ثبت نام به عمل می آید. از جمله مهم ترین شرایط لازم برای ثبت نام در دورهای پیش دانشگاهی می توان به قبولی در آزمون نهایی سال دوم متوسطه اشاره کرد. از آن دسته دانش آموزانی که از مدرک آموزش حرفه ای، مدارک هنری و مدرک تکنسین حرفه ای ویژه برخوردار باشند. نیز دردوره پیش دانشگاهی ثبت نام به عمل می آید .

 

 
اهداف آموزشی

مراکز پیش دانشگاهی تحت برنامه LOGSE تکمیل کننده مقطع آموزش متوسطه محسوب می شوند. طی این دوره آموزشی بر بهبود توانایی های دانش آموزان اعم از آشنایی با احکام اسپانیا، زبان رسمی و تسلط کافی بر زبان خارجی، قدرت تجزیه و تحلیل مسائل، درک ریشه های تحقیق و آگاهی از علوم تکنولوژی و بهره گیری از آموزش فیزیکی وجسمی در جهت ارتقاء توانمندی های شخصی و بهبود احساسات هنری تأکید می شود. از جمله مهم ترین اهداف مراکز پیش دانشگاهی نیز می توان به ترغیب دانش آموزان برای مبادرت به تحصیل در مراکز دانشگاهی، ارتقاء آموزش های حرفه ای و بررسی و تأمین نیازمندی های انسانی بازار کار اشاره کرد.

 

 
آموزش پیش دانشگاهی

برنامه LOGSEبر اجرای انواع مدل های مختلف آموزش پیش دانشگاهی (علوم هنر، علوم طبیعی، بهداشت، علوم اجتماعی، انسانی وتکنولوژی ) و قدرت اعطایی دولت در جهت اصلاح و تعدیل برنامه های آموزشی این مراکز با جوامع مستقل تأکید دارد.

با تصویب قانون سلطنتی سال ۱۹۹۱، ساختار پایه ای دوره پیش دانشگاهی بنیان گرفته و حوزه های درسی این دوره مشخص شد. حداقل دوره تحصیلی نیز در دسامبر۲۰۰۰ مورد تعدیل و اصلاح قرار گرفت. از جمله دروس مشترک دوره های پیش دانشگاهی می توان به دروس آموزش فیزیک، فلسفه، تاریخ، زبان اسپانیایی، زبان وادبیات رسمی جوامع مستقل و زبان خارجی اشاره کرد.

ازجمله اصلاحاتی که در برنامه های آموزشی مراکز پیش دانشگاهی به وقوع پیوسته است می توان به گنجاندن دروس علوم طبیعی و بهداشت، تکنولوژی، تاریخ، موسیقی و حذف درس تاریخ فلسفه اشاره کرد. براین اساس دانش آموزان طی سال اول ملزم به گذراندن چهار درس مشترک هستند.

سه درس به انتخاب مرکز پیش دانشگاهی و فقط یک درس به اختیار دانش آموز است.. در سال دوم نیز دانش آموزان مجاز به انتخاب سه درس مشترک و دو درس غیرمشترکند. که سه درس توسط مراکز پیش دانشگاهی و دو درس به صورت اختیاری انتخاب می شود. در سراسر کشور آموزش مذهب کاتولیک و یا دیگر مذاهب فقط از سوی مؤسسات ارائه می شود. این آموزش ها اختیاری است و دانش آموزان از حق انتخاب فعالیت های جایگزینی به جای آن برخوردارند.

 

 
اهداف آموزشی
پرورش ظرفیت یادگیری دانش آموزان.
انجام فعالیت های گروهی.
بهره گیری از روش های تحقیقی در حوزه آموزش.
برقراری هماهنگی میان متدهای آموزشی متناسب با حوزه های درسی.
بهره گیری از کامپیوتر و تکنیک های کامپیوتری در کلاس برای ارتقاء برنامه های درسی به واسطه بهره گیری از امکانات تکنولوژیک.

آن دسته از دانش آموزانی که دوره پیش دانشگاهی را با موفقیت پشت سر می گذراند موفق به اخذ مدرک BACHILLER می شوند که در آن میانگین نمرات تحصیلی آنان موجود است. فقط دانش آموزانی که تمامی حوزه های درسی این دوره را پشت سرگذارند به احراز این مدرک نائل می شوند. مدرک تحصیلی فوق شرط اصلی برای ورود به مراکز پیشرفته آموزش حرفه ای و مراکز آموزش عالی است. این درحالی است که در ورود به دانشگاه دانش آموزان ملزم به قبولی در آزمون نیز هستند.

 

 
مراکز پیش دانشگاهی بین المللی

این نوع از آموزش برای تمامی دانش آموزان اسپانیایی فراهم نیامده و تنها در مدارس عمومی وخصوصی خاص ارائه می شود. مراکز بین المللی پیش دانشگاهی بعنوان مراکز آموزش مقدماتی برای ورود به مراکز آموزش عالی با دوره تحصیلی قابل شناسایی است. این نوع مراکز آموزشی در اسپانیا در اقلیت بوده و فقط درچند موسسه عمومی وخصوصی که توسط مراکز بین المللی پیش دانشگاهی و دانشکده های خارجی مستقر در اسپانیا احداث می شوند، وجود دارد.

 

 
مدارس زبان

در این مراکز به صورت ویژه بر آزمون زبان های رسمی کشور، زبان های اروپایی، زبان های آسیایی وعربی تأکید می شود آموزش ها به دانش آموزان رده سنی چهارده ارائه می شود. چنین تحصیلاتی خود به دو سطح تقسیم می شود. سطح اول از ماهیت ابزاری برخوردار بوده و به ارائه حق انتخاب علوم زبانی به دانش آموزان و تأکید بردرک بیان آن به صورت کتبی و شفاهی می پردازد. سطح دوم آموزش در طول پنج سال مشتمل بر دو مرحله ارائه می شود. طی مرحله دوم آموزش، به دانش آموزان بعنوان مترجم، مبنای حرفه ای تأکید می شود. با این حال قوانین فقط طی مرحله اول بطور کامل در مدارس رسمی آموزش زبان به مورد اجرا گذارده می شوند. از جمله زبان های رایجی که در اسپانیا ارائه می شود می توان به زبان های اسپانیولی، زبان فنلاندی، ایرلندی، سوئدی وکره ای که بصورت تجربی آموزش داده شده و پایه نظری ندارند، اشاره کرد.

 

 
پذیرش تحصیلی

برای ثبت نام در مرحله مقدماتی، برخورداری دانش آموزان از مدرک ESO از آموزش متوسطه الزامی است، علاوه براین، پیش از ورود به مدارس زبان آزمون تعیین سطح زبان، از دانش آموزان به عمل می آید. برای ورود به مرحله پیشرفته (سطح دوم) آموزش زبان نیز موفقیت در آزمون سطح یک و احراز گواهینامه پایان دوره الزامی است .

 

 
اهداف آموزشی
افزایش قابلیت دانش آموزان در کسب آموزش زبان های مختلف و توانایی کامل در ابراز آن به صورت کتبی و شفاهی .
بهره گیری از زبان ها به عنوان ابزار ارتباطی در زندگی روزانه و کسب اطلاعات از منابع مختلف و رسانه های بین المللی .
شناخت و بهره گیری از جنبه های مختلف زبانی به ویژه خبر فرهنگی زبان های خارجی .
ارتقاء توانایی دانش آموزان در بهره گیری از موقعیت های زبانی مختلف به صورت شفاهی و کتبی .

 

 
دوره های آموزشی

مرحله اول آموزش زبان به دو مرحله مقدماتی (حدود سه سال) و مرحله پیشرفته (حدود دو سال با حداقل زمان کلاس ۳۶۰ تا ۲۴۰ ساعت) تقسیم می شود. از جمله برنامه های درسی دوره های مذکور می توان به الفاظ، ترکیب، اصوات و اشکال زبانی اشاره کرد. دوره اصلی تحصیلی مرحله اول خصوصاً در آموزش زبان خارجی توسط دولـت در کل کشور به مورد اجرا گذارده می شود و بطور پیوسته در جوامع مستقل با توجه به معیارهای ویژه مورد نیاز آن جوامع مورد انطباق قرار می گیرد .

پس از برگزاری آزمون، دانش آموزانی که مرحله اول را به پایان رسانده اند و موفق به اخذ مدرک می شوند. آن دسته از دانش آموزانی که موفق به گذراندن نه واحد درسی می شوند. به احراز مدرک مقدماتی زبان از مدارس رسمی زبان نائل می آیند .

 

 
آموزش فنی و حرفه ای

آموزش حرفه ای پایه که بخشی از دوره پیش دانشگاهی است، خود بر آموزش مقدماتی حرفه ای و عملی با هدف ترغیب و پرورش دانش آموزان در راهیابی به بازار کار مشتمل می شود. دانش آموزان در این دوره با رشته های ویژه و درک فعالیت های بهره ور در بازار کار آشنایی می یابند .

از این دوره آموزشی که بر ارائه آموزش حرفه ای رسمی تحت سیستم آموزش متوسطه تأکید دارد با عنوان CEDEFOP یاد می شود. آموزش حرفه ای که در برنامه LOGGSE مورد تأکید قرار گرفته است از دو سطح آموزشی مشتمل بر آموزش حرفه ای متوسطه و آموزش پیشرفته مشتمل می شود. آموزش حرفه ای متوسطه از سال تحصیلی ۲۰۰۰ و آموزش حرفه ای پیشرفته نیز از سال تحصیلی ۲۰۰۲ کاملاً مورد اجرا قرار گرفته است. این درحالی است که ارائه و اجرای آموزش حرفه ای در قالب برنامه آموزش عمومی از سال ۱۹۷۰مورد تأکید قرار گرفته و خود بر دو سطح FPI و FPII مشتمل می شود. بخش FPII نیز شامل دو بخش آموزشی (آموزش عمومی دو ساله و آموزشی تخصصی ـ عملی سه ساله) است. در حال حاضرفقط در سال دوم FPII آموزش عمومی و در سال سوم FPII آموزش تخصصی ارائه می شود. زمانیکه که نرخ تقاضای ثبت نامی بیشتر از مراکز آموزشی موجود باشد، از معیار معینی با عنوان اعطای حق تقدم به دانش آموزان مدارس عمومی و مراکزاستانی استفاده می شود. علاوه براین دانش آموزان مراکز آموزش حرفه ای ملزم به گذراندن آموزش های نظری، برخورداری از ۱۸ سال تمام و ارائه مدرک مستند دال بر برخورداری از یک سال تجربه کاری در رشته تحصیلی مربوطه هستند. مدت زمان دوره های آموزش حرفه ای از ۱۳۰۰ تا ۲۰۰۰ ساعت آموزشی طی دوره آموزش یک و نیم تا دو سال متغیر می باشد .

 

 
اهداف آموزشی
برقراری ارتباط مستحکم میان سیستم آموزشی و بازار کار .
دستیابی دانش آموزان به درک صحیح از رشته تحصیلی خود متناسب با ارائه صحیح آن در حوزه های کاری .
دستیابی دانش آموزان به مکانیزم های موجود در بازار کار.
دستیابی دانش آموزان به نوعی اعتماد حرفه ای در کار تخصصی خود .

 

 
توسعه آموزشی

اجرای برنامه LOGSE به نوبه خود به بهبود و تجدید مفاهیم آموزش حرفه ای منجر شده است. از این روی، وزارت آموزش و فرهنگ و جوامع مستقل به همکاری با متخصصان حوزه کار برای تقویت زمینه فرایند آموزشی و استخدام فارغ التحصیلان مراکز آموزش حرفه ای مبادرت می کنند.

نخستین گام در راستای نیل به چنین اهدافی، در راستای کمک به تشریح ساختار عمومی و سازماندهی آموزش حرفه ای است. به این ترتیب مدارک مختلف و ارتباط آنها با دوره های تحصیلی در کل کشور مشخص شده است. مؤسسات آموزشی نیز ملزم به توسعه چنین دوره های تحصیلی از طریق ارائه دوره های تحصیلی سالانه PROYECTOهستند. اهداف، محتوی رشته ها، معیار ارزیابی، روش ها و توالی آنها باید با ویژگی های دانش آموزان و امکانات آموزشی جامعه در ارتباط باشد. دولت نیز به تجدید نظر و ارتقاء سطح آموزش حرفه ای و کسب اطمینان از تطابق تغییرات با ویژگی های حرفه ای می پردازد.

 

 
حوزه های آموزشی

CICLOS FORMATIVS در دو بخش تئوری و عملی سازماندهی شده است که طول مدت اجرای آن بستگی به ماهیت مهارت های حرفه ای و جزئیات دارد. CICLOS FORMATIVS از یک واحد یا مکان آموزشی و مشاوره ای از دروه های تحصیلی مشتمل بر آموزش ضمن خدمت برخوردار می باشند که دانش آموزان را قادر به بهبود کار وکسب تجربه های ضروری کاری می کند. این دوره تحصیلی اجباری و دوره ای است که در آن دانش آموزان در محیط های کاری واقعی به فعالیت می پردازند .

چنین محیط های کاری از شرکت ها و دیگر موسسات حرفه ای شامل می شود. که به ارائه فعالیت های بهره ور و فعالیت های ورای آموزش های مدرسه ای می پردازند که به نوبه خود به یادگیری مفاهیم جدید کاری توسط دانش آموزان منتهی می شود.

طول آموزش حرفه ای متوسطه آموزش ۱۳۰۰ تا ۲۰۰۰ ساعت و آموزش ضمن خدمت بر۳۰۰ تا ۷۰۰ ساعت آموزشی مشتمل می شود که با فعالیت هایی در محیط های واقعی کار در ارتباط است.

 

 
ارتقاء تحصیلی

آن دسته از دانش آموزانی که سال اول را به پایان رسانده اند اما در تمامی واحدهای درسی خود قبول نشده اند می توانند به سال دوم بروند که در این صورت تعداد ساعات درسی آنان افزایش می یابد. دلیل این امر آن است که دانش آموزان ملزم به گذراندن تمامی برنامه های آموزشی تعیین شده هستند. در سیستم هایی که به کلاس و حضور در آن توجه می کنند نیاز دارند که فعالیت های برنامه ریزی شده را در سه زمان تکرار کنند و آنها ممکن است فقط یک امتحان پایانی در هر بخش برگزار نمایند. که هر واحد شامل چهار بخش مشتمل بر دو جلسه آزمون منظم و دو جلسه آزمون فوق العاده است. مشاوره تحصیلی بخش کاملی از فعالیت های آموزشی است از این روی هر گروه از دانش آموزان از یک معلم مشاور که عهده دار مسئولیت ارزیابی دانش آموزان و مشاوره با آنان است، برخوردار ند.

به آن دسته از دانش آموزان که موفق به پایان سطوح آموزش حرفه ای و تخصصی شده اند مدرک تکنسین اعطا می شود. این مدرک شرط لازم برای حضور دانش آموزان در دوره پیش دانشگاهی است.

این مدرک دانش آموزان را به ادامه تحصیلات تخصصی خود در سطوحی چون آموزش علوم هنری و آموزش زبان قادر می سازد. اعتبار کسب شده از طریق مدرک تکنسین موجب می شود که آنان بتوانند در سطوح پیشرفته CICLOS FORMATIVSثبت نام کنند.

 

 
حمایت های آموزشی

جوامع مستقل بر معیارهای تحصیلی وانطباق آن با نیازهای ویژه دانش آموزان تأکید می کنند در این زمینه با کمک به آموزش حرفه ای وتخصصی به انضمام تشریح امکان انطباق با واحدهای رسمی و استاندارد آموزش حرفه ای مساعدتهایی انجام می گیرد . به این منظور بخشهای مشاوره تحصیلی به مشورت های آموزشی مطابق با مأموریت های آموزشی و تعلیمی خود می پردازند.

آموزش حرفه ای و تخصصی پیشرفته پس از موفقیت در دوره پیش دانشگاهی در قالب برنامه LOGSE و یا پذیرش در آزمون ورودی صورت می گیرد. آموزش حرفه ای و تخصصی پیشرفته خود بر بخش هایی از CICLO FORMATIVEطی دوره زمانی متغیری و ترکیبی از حوزه های آموزش عملی و علمی در ارتباط با رشته های حرفه ای مشتمل می شود.

پذیرش دانشجو در دوره های عالی آموزش حرفه ای و تخصصی به دو روش زیر صورت می پذیرد .

۱) پذیرش مستقیم دانشجو که برخورداری از مدرک علمی BACHILLER در آن ضروری است .

۲) پذیرش دانشجو به واسطه حضور وی در آزمون برگزار شده توسط جوامع مستقل با هــدف جذب افراد با استعداد متناسب با اهــداف مراکز پیــش دانشگاهی و مـهارت های مورد نیاز بخش های آموزشی CICLO FORMATIVE مطابق با رشته های تخصصی است. آن دسته از افرادی که از تجارب کاری در زمینه ای حرفه ای برخوردار باشند.

از حضور در بخشی از آزمون معاف می شوند. از آن دسته افرادی که از مدرک معتبر تکنسین حرفه ای برخوردارند در سطح پیشرفتهCICLOFORMATIVE ثبت نام به عمل می آید.

از جمله مهم ترین اهداف آموزش عالی حرفه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:
کسب توانایی های حرفه ای توسط دانش آموزان و درک سازمان دهی و ویژگی های این نوع از آموزش مطابق با بازده و مکانیزم های حرفه ای .
کسب علوم ضروری و مهارت های لازم برای انجام فعالیت های بی خطر حرفه ای و مواجهه مناسب دانشجویان با موقعیت های حرفه ای .
کمک به شخصیت حرفه ای دانشجویان وارتقاء انگیزه کاری آنان در جهت یادگیری هر چه بیشتر و انطباق خود با تغییرات احتمالی محیط کاری .

به آن دسته از دانشجویان که موفق به پایان دوره آموزشی حرفه ای و تخصصی می شوند، مدرک سرپرستی تکنسین فنی اعطا می شود که بالاترین مدرک حرفه ای به شمار می آید. با برخورداری از این مدرک دانشجویان می توانند بدون شرکت در آزمون ورودی به ادامه تحصیل در رشته های مرتبط با حرفه تخصصی خود در مراکز دانشگاهی مبادرت کنند.

 

تعداد بازدید: 5168 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی