پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 03:50   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 20687صفحه نخست » اخبار آموزشی خارجییکشنبه، 5 مرداد 1393 - 12:02
فعالیت 12هزار استاد ایرانی در خارج از کشور/ برنامه وزارت علوم برای ارتقای رتبه جهانی 10 دانشگاه
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل فعالیت های مرکز همکاری های بین الملل این وزارتخانه را تشریح کرد و نحوه همکاری ایرانیان خارج از کشور با داخل، راه اندازی کرسی های زبان فارسی در دنیا و چندین مصوبه برای پیشرفت علمی بین ا ...
مجتمع متخصصین ایران به نقل از خبرگزاری مهر - قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل فعالیت های مرکز همکاری های بین الملل این وزارتخانه را تشریح کرد و نحوه همکاری ایرانیان خارج از کشور با داخل، راه اندازی کرسی های زبان فارسی در دنیا و چندین مصوبه برای پیشرفت علمی بین المللی کشور را توضیح داد.

حسین سالارآملی صبح امروز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به مهمترین فعالیت های صورت گرفته در عرصه فعالیت های علمی و فناوری وزارت علوم با سایر کشورها به سه فعالیت مهم اشاره کرد و گفت: توسعه کیفی فعالیت های علمی و فناوری کشورمان با کشورهای دور که سطوح بالای فناوری را دارند در دستور کار است. توسعه دیپلماسی علمی و فناوری دومین محور فعالیت های وزارت علوم است و در این زمینه دیپلماسی علمی و فناوری به عنوان یک قدرت نرم شناخته می شود. به همین منظور این روزها تهران کانون رفت و آمدهای بین المللی در منطقه شده که تاکنون این امر صورت نگرفته بود.

وی درباره سومین محور فعالیت های علمی و فناوری اظهار داشت: حضور در هنجارسازی بین المللی سومین محور این فعالیت هاست.

آخرین آمارها از جمعیت دانشجویی و موسسات آموزشی کشور

به گفته قائم مقام وزیر علوم در امور بین المللی هم اکنون 4.5 میلیون دانشجو در کشور تحصیل می کنند و شاهد رشد 26 درصدی دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستیم. از این تعداد 19 هزار و 500 دانشجوی خارجی در کشور در حال تحصیل هستند.

وی درباره تعداد مراکز آموزشی کشور با بیان اینکه هم اکنون 119 دانشگاه دولتی در کشور فعال است، اظهار داشت: دانشگاه پیام نور در سطح کشور دارای 550 شعبه، دانشگاه آزاد دارای 385 شعبه و دانشگاه علمی کاربردی دارای 739 شعبه در داخل کشور هستند که این ظرفیت عظیم دانشجویی و آموزشی کشور در هیچ کجای منطقه وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: از این جمعیت دانشجویی 45 درصد در علوم انسانی، 34.6 درصد در مهندسی، 6.3 درصد در هنر، 6.84 درصد در علوم پایه، 1.55 درصد در پزشکی و 6.3 درصد در کشاورزی تحصیل می کنند.

پراستنادترین دانشمندان ایرانی

سالار آملی با اشاره به تعداد پراستنادترین دانشمندان ایرانی خاطر نشان کرد: ایران دارای 24 دانشمند ایرانی پراستناد است که در این میان 10 نفر در داخل کشور، 12 نفر در آمریکا و یک نفر در کانادا و یک نفر در انگلستان به سر می برد.

وی همچنین درباره حضور اندیشمندان دنیا در ایران اظهار داشت: طی چهار ماه اخیر 24 نفر از اندیشمندان دنیا به ایران آمدند علاوه بر این 127 استاد ایرانی برای شرکت در کنفرانس های بین المللی عازم شدند و 20 استاد هم مجوز فرصت مطالعاتی دریافت کردند.

وضعیت کرسی های زبان فارسی در کشورهای جهان

رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم با اشاره به گسترش راه اندازی کرسی های زبان فارسی در کشورهای جهان گفت: در 27 کشور دنیا 36 کرسی زبان فارسی راه اندازی شده و این کرسی ها تا پایان امسال به 52 می رسد.

به گفته وی برنامه ریزی شده که در کشورهای بلژیک، گرجستان، بلاروس و هند نیز سایر کرسی های زبان فارسی افزایش یابد.

سالار آملی در پاسخ به پرسش مهر درباره استادان کرسی های زبان فارسی خاطرنشان کرد: استادان ایرانی برای تدریس کرسی های زبان فارسی به این کشورها اعزام شده اند، توانایی های نفرات اعزام شده ابتدا مورد ارزیابی قرار گرفته سپس اعزام شدند.

دو طرح مهم وزارت علوم در توسعه همکاری های بین المللی

به گزارش مهر، این مقام مسئول وزارت علوم به دو طرح مهم دیگر این وزارتخانه در عرصه علمی بین المللی اشاره کرد و گفت: توسعه همکاری های بین المللی برای پژوهش های کاربردی در قالب 29 طرح با همکاری دانشگاه های خارج و داخل کشور تعریف شده است.

وی همچنین درباره طرح جندی شاپور گفت: در مسیر همین طرح ها حدود 30 طرح در دانشگاه های فرانسه تحت عنوان جندی شاپور تعریف شده است همچنین طرح همکاری های بین المللی برای افزایش کیفیت آموزش در داخل کشور در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته سالار آملی در این طرح روی همکاری دانشمندان ایرانی خارج از کشور حساب می شود.

وی همچنین به ایده آل ترین حالت ممکن برای همکاری استادان ایرانی خارج از کشور اشاره کرد و افزود: پیش بینی می کنیم این استادان ایرانی طی سال یکی دو هفته به ایران بیایند و 12 ساعت تدریس داشته باشند.

وی در این باره در پاسخ به پرسش مهر درباره شناسایی استادان ایرانی خارج از کشور تاکید کرد: هم اکنون 12 هزار استاد ایرانی خارج از کشور که دارای بانک اطلاعاتی هستند شناسایی شدند.

وی درخصوص همکاری دانشمندان ایرانی با داخل کشور از مصوبه ای در وزارت علوم خبر داد و افزود: این طرح در اواخر سال 92 به مرحله تصویب رسید و هم اکنون در مرحله تکمیل فرم ها توسط متقاضیان قرار دارد و امیدواریم که تا پایان امسال عملیاتی شود.

تعداد رایزنان علمی در خارج از کشور

سالار آملی گفت: هم اکنون هفت رایزن علمی در خارج از کشور فعال هستند که علاوه بر همکاری های لازم برای انجام امور دانشجویان برخی فعالیت های علمی را هم برعهده دارند. در آینده نیز این رایزنان مسئولیت ارتباطات بین الملل و همکاری استادان ایرانی را هم عهده دار خواهند شد.

ایران با کدام کشورها همکاری می کند

قائم مقام وزیر علوم بر امور بین الملل درباره همکاری های ایران و کشورهای جهان خاطر نشان کرد: کشورها برای ارتباط با ایران به سه دسته تقسیم می شوند، کشورهای استراتژیک، کشورهای هدف و سایر کشورها. به جز رژیم اشغالگر قدس هیچ محدودیتی برای ارتباط با سایر کشورها وجود ندارد اما در مقابل ارتباط با برخی کشورهای نیز باید جوانب احتیاط را رعایت کنیم.

روابط علمی تاثیرگذار بر سایر روابط کشور

سالار آملی در ارتباط با تاثیر ارتباطات علمی ایران بر تحریم ها گفت: همکاری های علمی نسبت به همکاری های سیاسی بستر پایدارتری فراهم می کند علاوه بر این همکاری های علمی فناوری می تواند بر سایر روابط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشورمان تاثیر بگذارد.

یک مصوبه برای 10 دانشگاه برتر کشور

سالار آملی درباره یک قانون جدید برای 10 دانشگاه برتر کشور گفت: در شورای امور سیاست گذاری همکاری های بین الملل، دانشگاههای برتر کشور در یک پروسه چهار ساله باید در بین دانشگاه های برتر آسیا و سپس دانشگاه های پرتوان تر از این 10 دانشگاه جزء صد دانشگاه برتر دنیا قرار گیرند.

 

تعداد بازدید: 2440 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی