جمعه، 10 فروردین 1403 - 19:27   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 23187صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیسه شنبه، 27 آبان 1393 - 15:51
تحلیلی بر ابعاد مدرسه پژوهنده
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

عظیم محبی
 در سال های اخیر رویکردهای کیفیت، تحول و بهره وری در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس این رویکردها، محورهایی چون مدارس برتر، کارامد، اثربخش، فرایند محور و ... ذهن مدیران آموزشی را به خود جلب کرده است.

در یک بررسی اجمالی می توان اذعان داشت که خاستگاه موردنظر این مفاهیم در مقوله ای به نام پژوهش می تواند بروز و ظهور کند.

پژوهش در خانواده بزرگ تفکر قرار می گیرد که با بهره گیری مناسب از ظرفیت های ذهنی و بررسی مسائل در یک فرایند منظم علمی، منطقی، تجزیه و تحلیل آن ها، به یادگیری و کشف حقایق کمک می کند.

تربیت دانش آموزان پژوهنده و با ایمان از اهداف اصلی نظام تعلیم و تربیت است که از طریق شکوفایی فطرت و بهره گیری از ظرفیت های ذهنی در یک فرایند تعاملی به عوامل مختلف محیطی (معلم، جامعه و ...) حاصل می شود.

یکی از الزامات تحقق این اهداف، دارا بودن مدرسه از ویژگی های پژوهندگی و ارزش آفرینی است. پژوهش یک مقوله چند وجهی است که می توان با عناوینی چون دانش آموز پژوهنده، معلم پژوهنده، مدیر پژوهنده و ... از آن یاد کرد که چگونگی آن در محورهای زیر بیان می شود:

1-     یادگیری پژوهش محور: پژوهش بهترین روش یادگیری است، برای یادگیری روش های مختلفی مانند تمرین، تکرار، مطالعه و ... مطرح است، اما برای یادگیری عمیق و با ثبات، روش پژوهشی بهترین روش است.

2-     تدریس پژوهش محور: از میان روش های مختلف تدریس، شیوه پژوهشی یکی از بهترین روش هاست که از طریق زمینه سازی جهت پرسشگری، کاوشگری، جمع آوری و ... مدیریت می شود.

3-     ارزشیابی پژوهش محور: یکی از روش های سنجش یادگیری دانش آموزان که با رویکرد توصیفی کیفی نیز همخوانی دارد، ارزشیابی از طریق نحوه انجام پژوهش توسط دانش آموزان است.

4-     تکالیف پژوهش محور: ارائه تکالیف به دانش آموزان همواره از مسایل مهم معلمان و خانواده ها بوده است. از روش های مختلف ارائه تکالیف مانند تمرین و ... تکالیف پژوهش محور، بهترین نوع از تکالیف داده شده به دانش آموزان است.

5-     فعالیت های پرورشی و فرهنگی پژوهش محور: معمولاً در مدارس در زمینه های مختلف، دانش آموزان درگیر فعالیت های فرهنگی هستند، ماند: گردش علمی، مسابقات کتاب خوانی، فعالیت های هنری و ... اگر جهت گیری از فعالیت ها جنبه پژوهشی داشه باشد، برای دانش آموز شیرین و در عین حال اثر بخش خواهد بود.

6-      اقدام پژوهی: معلمان در فرایند کاری خود با مسئله های مختلفی روبه رو می شوند که برای شناخت آن ها و پیداکردن راه حل، نیازمند پژوهش هستند. انجام پژوهش های بنیادی زمان زیادی می طلبد و برای حل این مسائل مناسب نیستند. لذا اقدام پژوهی، روش مناسبی است تا افراد درگیر با مسئله، آن را توصیف نمایند، اطلاعات را جمع آوری کنند و پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات، راه حل های عملیاتی را پیشنهاد و آن ها را به کار گیرند.

7-     درس پژوهی: به دلیل عدم کارایی لازم دوره های سنتی ضمن خدمت، لازم است فرایندی ایجاد شود تا معلمان با هم اندیشی در زمینه های گوناگون، برنامه های لازم را تهیه و اجرا کنند و در حین اجرا با مشاهده و تجزیه و تحلیل، آن ها را اصلاح و در نهایت همه یا برخی از آن ها را بکار گیرند. بهسازی، هم افزایی و همبستگی متقابل و .... از نتایج این روش است.

8-     پژوهش زمینه ساز خلاقیت و نوآوری است: خلاقیت و نوآوری زمانی حاصل می شود که دانش آموزان، معلمان و ... از طریق کارگروهی و روش پژوهشی مسائل را مورد بررسی قرار دهند و از درون مسئله روش های جدید را خلق کنند.

9-     پژوهش زمینه ساز تولید علم است: زیر ساخت پژوهش، سئوال است. با طرح سئوال، زمینه جهت بررسی و پاسخ آن فراهم می شود. این فرایند منجر به تولید علم و گسترش نظریه های علمی و تکنولوژی های نوین می شود.

10- پژوهش کلید کیفیت و بهره وری است: بدون انجام پژوهش کیفیت بهره وری حاصل نخواهد شد. چون کیفیت و بهره وری ماحصل خلاقیت و اندیشه ورزی است، که از مسیر پژوهش حاصل می شود.

11- برنامه درسی پژوهش محور، یکی از رویکردهای جدی در طراحی و تولید برنامه های درسی برتر، با رویکردهای نوین فناوری بهره گیری از پژوهش است.

از این رو به نظر می رسد یکی از مهم ترین نقش های مدیران، زمینه سازی و هدایت فعالیت های مدرسه با رویکرد پژوهشی است. لذا انتظار می رود مدیران مدارس با توجه به اسناد تحول آموزش و پرورش زمینه دانش آموز و معلمان پژوهنده را فراهم آورد و در سطح ستاد آموزش و پرورش نیز برنامه ها با رویکرد پژوهش طراحی و مدیریت گردند.

مدیر کل دفتر آموزش دوره اول متوسطه

تعداد بازدید: 3334 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING