شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 13:29   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 24962صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیدوشنبه، 27 بهمن 1393 - 03:08
اصول برقراری ارتباط با نوجوان (ثبات عاطفی والدین)
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

نوجوان نیاز به آرامش دارد. نوجوان نیاز دارد که پدر و مادری با عواطف کم و بیش پایدار داشته باشد، هر قدر روابط  پدر و مادر با یکدیگر و روابط  پدرو مادر با نوجوان از ثبات و استحکام برخوردار باشد، نوجوان احساس آرامش بیشتری می کند. زمانی که پدر و مادر بر اساس اصل ثبات عاطفی با فرزندان خود ارتباط برقرار می کنند و دارای شخصیت سالم و استواری هستند، نوجوان بهتر می تواند روی آن ها حساب باز کند و مطمئن تر به آن ها تکیه نماید.

در مقابل، در خانواده هایی که پدر و مادر از نظر عاطفی متزلزل، ناپایدار و به اصطلاح دمدمی مزاج هستند، نوجوان قادر نیست به آن ها تکیه کند و در نتیجه تلاش می نماید پناهگاه دیگری جست و جو کند و به محل امن یا شخص امن دیگری پناه ببرد. برای مثال، در خانواده هایی که پدر معتاد است، بین پدر و مادر در اکثر مواقع مشاجره، نزاع و کتک کاری است. پدر و مادر، نوجوان را تنبیه و سرزنش می کنند، روابط  میان پدر و مادر و نوجوان (مثلث مقدس) متزلزل می شود و بذر اضطراب و تعارض در درون نوجوان کاشته می شود.

اکثر روانشناسان بر این باور هستند که نوجوان با کسی " همانند سازی " می کند که در کنار او احساس امنیت کند و او را شخصیتی دوست داشتننی، باوقار، متین، استوار و ثابت قدم بیابد. نوجوان به کسی پناه می برد که او را پناهگاهی امن بداند.

توجه داشته باشید در صورتی می توانید به فرزندتان که مبتلا به آشفتگی عاطفی است کمک کنید و با او به درستی ارتباط برقرار نمایید که خودتان از آرامش و ثبات عاطفی برخوردار باشید و صبورانه و آگاهانه با مشکلات برخورد کنید. هنگامی که پدر یا مادر عصبانی یا هیجان زده است، امکان ندارد با آرامش و منطقی با فرزند خود روبه رو شود. شاید تاکنون چند بار پیش آمده است که از فرزند نوجوانتان عصبانی و متنفر شده اید. در این وضعیت بهتر است با شکیبایی خود را مهار کنید و احساسات خود را نزد دوستی امین بحث و ارزیابی کنید و یا با یک روانشناس و مشاور به مشورت بپردازید.


منبع:  مجله پیوند   شماره  چهارصد و یک

نویسنده:  دکتر احمد به پژوه

تعداد بازدید: 3538 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی