RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 16:38   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 35999صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیدوشنبه، 24 آبان 1400 - 11:50
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور: مشکل اصلی صنعت فاوا، مهاجرت نخبگان است نه کمبود منابع مالی
فقط در دهه 90، بیش از 1200دانش‌آموز دارای مدال طلا، نقره و برنز المپیادها از کشور مهاجرت کرده‌اند
  
ورود به شبکه مدیران حرفه ای... https://t.me/hrmSupergroup سایت انجمن صنفی مدیران ( مدیریت ،اشتغال و ...)👈http://www.shoghl.org/:
2YXYtNmD2YQg2KfYtdmE2Yog2LXZhti52Kog2YHYp9mI2KfYjCDZhdmH2KfYrNix2Kog2YbYrtio2q/Yp9mGINin2LPYqiDZhtmHINmD2YXYqNmI2K8g2YXZhtin2KjYuSDZhdin2YTZig==

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور:

مشکل اصلی صنعت فاوا، مهاجرت نخبگان است نه کمبود منابع مالی

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، مهم‌ترین مشکل موجود بر سر راه توسعه صنعت فاوا و شبکه ملی اطلاعات را مهاجرت نخبگان و متخصصان آی.تی دانست و گفت: اگر هرچه زودتر فکری برای این موضوع نشود و مسئولان نتوانند انگیزه لازم برای ماندگاری این نخبگان را ایجاد کنند، حتی با وجود منابع مالی گسترده هم، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور امکان‌پذیر نخواهد بود.

مهندس سیدحسن هاشمی در گفت‌وگو با سیتنا تصریح کرد: طبق گزارشی که مرکز رصدخانه مهاجرت ایران در تابستان امسال منتشر کرده، فقط در دهه 90، بیش از 1200دانش‌آموز دارای مدال طلا، نقره و برنز المپیادها از کشور مهاجرت کرده‌اند که نه درصد آن‌ها بچه‌های المپیاد ریاضی، 8.1 درصد المپیاد فیزیک و 7.2 درصد المپیاد کامپیوتر بوده‌اند. هاشمی تصریح کرد: علاوه بر این، از بین رتبه های زیر هزار کنکور در بین سال های 1380 تا 1394، آمار دانش آموزان رشته ریاضی و فنی که بعد از تکمیل تحصیلات دانشگاهی از کشور خارج شده‌اند، 11.5 درصد بوده که بالاترین آمار بین سایر رشته‌های تحصیلی است.

حمایت‌های گسترده سایر کشور از نخبگان ایرانی
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور ادامه داد: بخش قابل توجهی از نخبگان المپیادهای کامپیوتر، ریاضی، فیزیک و همچنین رتبه های زیر هزار کنکور ریاضی، افرادی هستند که برای ادامه تحصیل، رشته‌ مهندسی کامپیوتر را انتخاب می‌کنند و باپایان تحصیلات دانشگاهی، به دلیل نبود فرصت شغلی مناسب و حمایت کافی، تصمیم به مهاجرت می‌گیرند. هاشمی ادامه داد: در طرف مقابل، کشورهای توسعه‌یافته برای استفاده از استعداد نخبگان ما، حمایت‌های ویژه‌ای را پیش‌بینی کرده‌اند و کاملا طبیعی است که بسیاری از این دانشجویان، برای داشتن رفاه و آسایش اقتصادی، که حق مسلم شان است، این فرصت را از دست نمی‌دهند و تصمیم به مهاجرت می‌گیرند.
هاشمی به یکی از دیگر تبعات مهم این اتفاق هم اشاره و تصریح کرد: بسیاری از دانشجویان ما پس از تکمیل تحصیلات دانشگاهی، وارد شرکت های خوب داخلی می شوند و تجربه اندوزی می کنند اما به محض فراهم شدن زمینه مهاجرت، ترجیح می دهند رفتن را انتخاب کنند که این اتفاق علاوه بر هدر رفت سرمایه گذاری انجام شده برای توانمندسازی آن ها، شرکت های ما را هم با کمبود نیروی انسانی خبره مواجه می سازد و آنها را تحت فشار قرار می دهد.

افزایش مهاجرت‌ها در سال‌های اخیر
رئیس سازمان نصر کشور در ادامه گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر که بسیاری از کشورهای منطقه از جمله امارات، فضای کسب و کارهای دانش‌بنیان خود را توسعه داده‌اند، تلاش برای جذب نخبگان ایرانی بیشتر شده و متاسفانه باید گفت به دلیل ساده‌تر بودن مهاجرت به این کشور، شاهد افزایش مهاجرت‌ها نیز هستیم و این تهدید روز به روز جدی‌تر هم می‌شود.

نگران فرار مغزها باشیم نه کمبود منابع مالی
هاشمی با انتقاد از برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی اظهار کرد: درست است که طی سال‌های اخیر کشور با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه بوده اما خوشبختانه بخش خصوصی صنعت فاوا توان مالی کافی برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های این حوزه را دارد و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: مهم‌ترین نگرانی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور این است که با روند موجود، روز به روز جمعیت نخبگان صنعت آی.تی در کشور ما کمتر می‌شود، از یک سو آمار ورودی رشته‌های مهندسی در دانشگاه‌ها کاهش یافته و از سوی دیگر تعداد مهندسان کشور که قصد مهاجرت دارند رو به افزایش است.

شرایط ماندگاری نخبگان آی.تی را فراهم کنید
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور ادامه داد: در این شرایط مهم‌ترین درخواست ما از دولت و دیگر نهادهای مربوطه این است که شرایط فعالیت نخبگان آی.تی در کشور را بهبود ببخشند و با ایجاد بستر مناسب برای آن‌ها، انگیزه ماندن در کشور و منصرف شدن از مهاجرت را فراهم کنند.
هاشمی افزود: تردید نداریم در صورت بهبود شرایط فعالیت متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، هم طرح‌ها و پروژه‌های ملی مانند شبکه ملی اطلاعات به بهترین شکل ممکن و طبق استانداردهای جهانی تکمیل خواهد شد و هم می‌توانیم کشورمان را به یک قطب منطقه‌ای در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تبدیل کنیم.
وی تصریح کرد: در این صورت، علاوه بر حفظ سرمایه انسانی متخصص در داخل کشور، می توانیم زمینه همکاری با شش میلیون متخصص ایرانی حاضر در خارج از کشور را هم گسترش دهیم و حتی شرایط بازگشت آنها را فراهم کنیم

تعداد بازدید: 641 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی