شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 09:00   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 36298صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیجمعه، 22 مهر 1401 - 08:32
نگاهی به برترین دانشگاه‌های سال «تایمز»؛ از ده دانشگاه برتر دنیا تا سهم اروپا و جایگاه ایران
  
ورود به شبکه مدیران حرفه ای... https://t.me/hrmSupergroup سایت انجمن صنفی مدیران ( مدیریت ،اشتغال و ...)👈http://www.shoghl.org/:

نگاهی به برترین دانشگاه‌های سال «تایمز»؛ از ده دانشگاه برتر دنیا تا سهم اروپا و جایگاه ایران

نگارش از یورونیوز فارسی  •  به روز شده در: ۱۳/۱۰/۲۰۲۲ - ۲۳:۴۲
برترین دانشگاه‌های جهان
برترین دانشگاه‌های جهان   -   کپی رایت  CANVA

دانشگاه آکسفورد برای هفتمین سال متوالی در صدر برترین دانشگاه‌های جهان گرفت تا نشان دهد چرا دانشجویان در سراسر دنیا آرزو دارند در این مجموعه علمی، پژوهشی تحصیل کنند. 

بر اساس رتبه‌بندی سالانه دانشگاه‌های جهانی تایمز یا Times Higher Education (THE) پس از آکسفورد، این دانشگاه هاروارد ایالات متحده است که همچنان در جایگاه دوم قرار دارد و پس از آن دانشگاه کمبریج که سال گذشته در رتبه پنجم مشترک قرار داشت، حالا به رده سوم صعود کرده است. 

به جز آکسفورد و کمبریج، امپریال کالج لندن سومین دانشگاه برتر بریتانیایی به شمار می‌رود که در رتبه دهم قرار گرفته است. 

 
 

لوئیز ریچاردسون، معاون رئیس دانشگاه آکسفورد در بیانیه‌ای در خصوص این نتایج گفت: «من و همکارانم بسیار خوشحالیم که برای هفتمین سال متوالی آکسفورد به عنوان برترین دانشگاه جهان انتخاب شد. بیش از همه، من مدیون زنان و مردان خارق‌العاده آکسفورد هستم که تحقیقات و تدریس آنها همچنان تخیل ما را تحریک می‌کند، افق دید ما را گسترش می‌دهد، بیماری را درمان می‌کند و مشکلات عمیقاً دشوار را برای بهبود جامعه کشف می‌کند. من افتخار می کنم که با آنها کار می‌کنم.»

در فهرست امسال ایالات متحده همچنان پرنماینده ترین کشور از نظر برترین دانشگاه‌های جهان است به طوری که ۷ مقام از ده رتبه نخست و همچنین ۵۸ از ۲۰۰ دانشگاه برتر را به خود اختصاص داده است. 

با این حال این نگرانی برای موسسات آکادمیک آمریکایی وجود دارد که دانشگاه‌های چین در حال نزدیک‌ کردن خود در این رده‌بندی هستند و برتری تحقیقاتی موسسات آمریکایی در حال کاهش است. موضوعی که گفته می‌شود به دلیل شکاف رو به رو افزایش میان دانشگاه‌های نخبه و سایر دانشگاه‌های آمریکایی است. 

یورونیوز

فهرست ۱۰ دانشگاه برتر دنیا در رده‌بندی تایمیورونیوز

در رتبه بندی امسال ۱۷۹۹ دانشگاه در ۱۰۴ کشور دنیا حضور دارند. در میان ۵۰ دانشگاه برتر، ۱۵ دانشگاه اروپایی حضور دارند که از آن میان می‌توان به دانشگاه‌های پلی‌تکنیک لوزان در سوئیس، دانشگاه کاتولیک لون در بلژیک، هایدلبرگ آلمان، دانشگاه پی‌اس‌ال پاریس و موسسه کارولینسکا سوئد اشاره کرد. 

در این رده‌بندی عملکرد موسسات آکادمیک در چهار حوزه آموزش، تحقیق، انتقال دانش و چشم‌انداز بین‌المللی مورد بررسی و طبقه‌بندی قرار گرفته‌اند.

دانشگاه‌های برتر ایران

در کمال تعجب در میان برترین دانشگاه‌های ایران در این فهرست نه دانشگاه شریف، تهران، شهید بهشتی و یا علوم تحقیقات که دانشگاه علوم پزشکی گلستان، دانشگاه علوم پزشکی کردستان و علوم پزشکی مازندران هستند که با قرار گیری در رده ۳۵۰ تا ۴۰۰ این رتبه‌بندی به صورت مشترک در جایگاه نخست دانشگاه‌های برتر ایران قرار دارند.  

در ادامه این فهرست هم دانشگاه علوم پزشکی اراک، دانشگاه علوم پزشکی بابل، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، علوم پزشکی قزوین، علوم پزشکی قم، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی ارومیه به صورت مشترک در رده چهارم قرار گرفته‌اند. تمام این ۷ دانشگاه از نظر رتبه‌بندی تایمز در رده ۴۰۰ تا ۵۰۰ رده‌بندی جهانی موسسات آکادمیک جهانی قرار می‌گیرند. 

دانشگاه تهران هم در رده بیست و هفتم برترین دانشگاه‌های ایران طبقه‌بندی شده است. 

رتبه بندی دانشگاه های برتر اروپا

اگر دیگر بریتانیا را عضوی از اتحادیه اروپا حساب نکنیم باید گفت که دانشگاه‌های اروپایی جایی در میان ده دانشگاه برتر دنیا ندارند و به جز سه دانشگاه‌ بریتانیایی، هفت موسسه آکادمیک برتر دیگر آمریکایی هستند. بر این اساس دانشگاه ETH زوریخ در سوئیس به همراه دانشگاه کلمبیا ایالات متحده در رده یازدهم مشترک قرار گرفته و آن‌را می‌توان برترین دانشگاه اروپایی دانست. پس از آن دانشگاه صنعتی مونیخ و موسسه LMU مونیخ در رده سی و سی و سوم و سوم قرار دارند. 

تعداد بازدید: 302 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی