چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 08:40   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 36310صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیسه شنبه، 26 مهر 1401 - 08:58
دبیر جشنواره فیلم کوتاه: شرایط برای فیلم دیدن غیرعادی است
  
ورود به شبکه مدیران حرفه ای... https://t.me/hrmSupergroup سایت انجمن صنفی مدیران ( مدیریت ،اشتغال و ...)👈http://www.shoghl.org/:

 

دبیر جشنواره فیلم کوتاه: شرایط برای فیلم دیدن غیرعادی است

مهدی آذر پندار باور دارد در حال حاضر شرایط برای تماشای فیلم غیرعادی است اما این موضوع دلیل نمی‌شود که جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار نشود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست رسانه‌ای سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، امروز (یکشنبه ۲۴ مهر) با حضور مهدی آذر پندار، دبیر جشنواره برگزار شد.

در بخش ابتدایی این نشست، آذر پندار گفت:« فضا این روزها کمی سوتفاهم برانگیز است و خواهشم این است که وفادارانه‌تر مثل همیشه در انعکاس این نشست برخورد کنید. ما روزی که نشست خبری اول را برگزار کردیم برخی گفتند چرا باید دو نشست خبری داشته باشیم؟ این موضوع البته استاندارد است اما واقعیت این است که قبل از انتخاب فیلم‌ها برخی موارد را بگویم و شما ما را بسنجید. ما در این دوره وعده جشنواره‌ای با تنوع و گستردگی ژانرها را دادیم و سیاست ما این بود که به این آثار بهای بیشتری بدهیم و گفتیم هیات انتخاب خواهیم داشت و به رای آنها احترام می‌گذاریم و این تلاش را کردیم که سلایق مختلف در جشنواره حضور داشته باشد. سعی کردیم در این دوره با یکی کردن هیات انتخاب و داوری در بخش‌های مختلف برخی حساسیت‌ها را کمتر کنیم البته تعداد فیلم‌های پذیرفته کمتر شد چون سختگیری از جهت فرمی و تکنیکی و انطباق با تعاریف داشتیم در بخش مستند و تجربی کاهش اثر داشتیم چون سعی کردیم فیلم‌هایی را انتخاب کنیم که با کیفیت‌تر باشد. بخشی از آنچه گفته بودیم محقق شد امروز جشنواره ۱۰ باکس برای فیلم‌های داستانی دارد که آثار آن متنوع است. ۱۰ فیلم کمدی داریم، در حوزه فانتزی ۹ فیلم داریم و در ژانرهای مختلف فیلم‌های متعددی در جشنواره حضور دارند.»

او درباره در نظر گرفتن همه سلایق گفت: «تلاش کردیم سلایق مختلف در جشنواره حضور داشته باشند، همیشه مسائل و مشکلاتی در بخش تجربی وجود داشته اما با یکی کردن هیئت انتخاب سعی کردیم این مشکلات را برطرف کنیم و فیلم‌هایی را انتخاب کنیم که به ملاک‌های جشنواره نزدیک‌تر باشد.»

دبیر جشنواره درباره انواع فیلم‌هایی که در جشنواره حضور دارد گفت: «ما ۵ فیلم در ژانر رازآلود، ۳ فیلم در بخش وحشت، ۲ فیلم در بخش دفاع مقدس، ۲۰ فیلم درام، ۳فیلم پلیسی، معمایی، ۶فیلم ملودرام و ۲فیلم تجربه گرا در جشنواره حضور دارند.»

چه کسی گفته جشنواره فیلم کوتاه حکومتی است؟

دبیر جشنواره درباره نابه‌سامان بودن شرایط موجود در جامعه گفت: «از هفته گذشته این فضا که در اذهان ایجاد کردند اینگونه بود که برگزاری جشنواره برای عادی‌سازی شرایط است. چه اتفاقی رخ داده که به نظر می‌رسد، جشنواره فیلم کوتاه حکومتی است؟»

او ادامه داد: «شرایط برای فیلم دیدن کاملا غیر عادی است ما هم این را می‌دانیم. همه ما در این ایام ناراحتیم چون هر طرف این ماجرا ایستاده باشیم می‌دانیم اتفاقات خوشایندی رخ نداده است.»

چرا جشنواره به تعویق نیفتاد؟

او در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به شرایط موجود، جشنواره فیلم کوتاه تعطیل نشده یا به تعویق نیفتاده است، گفت: «اگر جشنواره تعطیل شود ننگ بزرگی است که من زیر بار آن نمی‌روم چون گرفتن تریبون محدود فیلم کوتاه از جوانان این مملکت اتفاق خوبی نیست، نمایش این فیلم‌ها هیچ تناقضی با اتفاقات رخ داده ندارد. زمانی که صحبت از تعویق می‌شود باید بپرسیم تعویق تا چه زمانی؟ هرگونه تعویقی منجر به عدم برگزاری جشنواره حداقل تا یک ماه آینده می‌شود و این تعویق نظم تمام موارد را برهم می‌زند حتی برای بخش بین المللی که قرار است فیلمشان به اسکار ارسال شود.»

آذر پندار ادامه داد:«پس از یک ماه ما وارد پروسه جام جهانی می‌شویم، بعد جشنواره سینما حقیقیت بعد هم همزمان با جشنواره فیلم فجر می‌شود.
اگر این مراسم برگزار نشود جشنواره فیلم فجر را هم از دست می‌دهیم، بماند که جشنواره‌های دیگر هم در شرف برگزاری است و در آن زمان نمی‌توانیم کاری کنیم. پس با توجه به این شرایط تعویق در برگزاری جشنواره، کار را به مراتب دشوارتر می‌کند و ما تلاش کردیم به یک اجماعی برسیم. باید به یک زمانی می‌رسیدیم که شرایط برای تماشای فیلم مناسب باشد و حالمان خوب باشد، آیا چنین زمانی وجود دارد؟ آیا قابل پیش بینی است؟»

شرایط انصراف از جشنواره فیلم کوتاه چگونه است؟

آذرپندار درباره افرادی که از جشنواره انصراف دادند گفت: «در مورد انصراف‌ها باید بگویم که انصراف غیرقانونی است و زمانی که دو هفته مانده به شروع جشنواره، خواستیم که مکتوب این انصراف‌ها اعلام شود تا امروز دو فیلم به صورت مکتوب پیشنهاد خودشان را به ما دادند که از حضور در جشنوا ه انصراف دادند و ۳ فیلم گفتند از داوری انصراف می‌دهند و تعداد زیادی هم گفتند که از حضور در جشنواره انصراف می‌دهند و باید گفت هریک فیلمی که کنار می‌رود بسیار غم‌انگیز و ناراحت‌کننده است.»

انصراف از جشنواره چه تبعاتی دارد؟

دبیر جشنواره در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی برای کارگردانانی که از جشنواره انصراف دادند، رخ می‌دهد؟ گفت: «تا آنجایی که من هستم می‌گویم هیچ تبعاتی ندارد چون بسیاری از آن‌ها تحت فشار بودند و تهدیدهایی شدند که احساس کردند آینده فیلمسازی‌هایشان به خطر می‌افتد و در این میان نیز کسانی بودند که مستقل تصمیم گرفتند. به هرحال جشنواره را به احترام فیلمسازانی که انصراف ندادند برگزار می‌کنیم و هیچ‌گاه لغو جشنواره در گزینه ما نبوده است.»

فضای جشنواره نباید امنیتی شود

او در پاسخ به خبرنگاران خبرآنلاین درباره امنیت جشنواره گفت:«فضای جشنواره به هیچ عنوان نباید امنیتی باشد چون ما با قشر نخبه مواجه هستیم و حضور و حرف زدنشان جای نگرانی ندارد، اگر این کار را انجام ندهند باید نگران شد.»

آذر پندار در پایان و درباره بودجه جشنواره اضافه کرد: «بودجه این جشنواره از جانب سازمان سینمایی تامین شده و کمی هزینه‌های جشنواره نسبت‌ به‌ دوره‌های قبل کاهش داشته است.»

تعداد بازدید: 153 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی