فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: 15 شرط براي ثبت‌نام در انتخابات شوراياري‌ها
پنجشنبه، 9 بهمن 1393 - 09:03     کد خبر: 24654

فرهنگيان نيوز - تدبير:

ثبت نام انتخابات شوراياري‌ها حالا بعد از سال‌ها فراز و فرود از روز پنجشنبه گذشته كليد خورد، انتخاباتي كه ماه‌هاست به يكي از چالش‌هاي شوراي شهر بدل شده است، چراكه برگزاري اين انتخابات بين دو راهي برگزاري و عدم انجام آن مانده بود.

با تمام اختلاف نظرهايي كه بارها به تيتر رسانه‌ها بدل شد و به درج نامه‌هاي مختلف مقامات بالا، رسيد، ثبت نام انتخابات شوراياري‌ها آغاز شده است و شايد همين بحث‌ها و اختلاف نظرها باعث شده بازار ثبت نام براي كانديداتوري آن داغ‌تر شود و سخنان اللهياري، سخنگوي انتخابات شوراياري مبني بر اينكه تنها در سه روز، 370 نفر ثبت نام قطعي داشته‌اند، گواه اين سخنان است.

مرتضي طلايي در گفت و گو با خبرنگار«شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در مورد روند ثبت نام و برگزاري انتخابات،‌ با بيان اينكه يكي از نشانه‌هاي توسعه در هر جامعه‌اي اين است كه مديران دستگاه‌ها و سياست‌گذاران جامعه بتوانند منابع انساني كه در واقع يك يك، شهروندان جامعه هستند را تبديل به سرمايه اجتماعي كنند، گفت: بدون شك پيش‌برد برنامه‌هاي شهر و كشور بدون اين سرمايه‌هاي اجتماعي امكان پذير نيست و اين سرمايه‌هاي اجتماعي نيز به ميدان نمي‌آيند مگر با اعتماد به مديران و سياستگذاران جامعه؛ و اين اعتماد ميان مردم و مديران تنها در صورتي حاصل مي‌شود كه مردم ببيند، مديران به چه ميزان به تعهداتشان پايبند هستند.

طلايي ادامه داد: متاسفانه امروز در جامعه حتي خود ما دست اندركاران در سطوح مختلف به اين راهبرد اساسي، تبديل سرمايه‌هاي انساني به سرمايه اجتماعي باور نداريم و طبيعي است كه مردم نيز آن را باور نكنند.

رئيس ستاد هماهنگي شوراياران محلات تهران تاكيد كرد: ما در سه دوره فعاليت شوراياران دستاوردهاي فراواني بدست آورده‌ايم و از روزي كه جلسات در خانه‌ها شكل مي‌گرفت تا امروز كه برخي شوراياران علاوه بر ساختمان و تجهيزات، گردش مالي ميلياردي دارند، به نتايج خوبي رسيده‌ايم و اين مسير طي شده مسير مناسبي بوده است، اما عليرغم پيشرفت‌هاي فيزيكي و كمي بايد بگويم كه از نظر نرم افزاري پيشرفت قابل قبول و مورد نظر را نداشته‌ايم چراكه ما در محلات هفت عضو شوراياري داريم كه متاسفانه اكثرا تعامل ميان دبير محلات و اعضا كامل و پيوسته نبوده است. بدون شك ارتباط مستمر با مردم اعتماد و مشاركت مردمي را به دنبال خواهد داشت اما ما در اين بخش حتي در ارتباط با خودمان نيز دچار مشكل بوده‌ايم.

حل مشكلات دوره‌هاي قبل در انتخابات آتي

اين عضو شوراي اسلامي شهر تهران اظهار كرد: بر اساس برنامه‌ريزي‌هايي كه انجام داده‌ايم سعي داريم تا اين ضعف بزرگ را در دوره چهارم شوراياران به حداقل برسانيم. در دوره جديد، روال انتخاب اعضاي هيئت امناي شوراياري‌هاي محلات را تغيير داده‌ايم و در اين دوره بايد يك نفر از روحانيون محل، يك نفر از اعضاي بسيج و هيات مذهبي، يك نفر از اعضاي فرهنگي و معلمان دبيرستان‌ها و يك نفر از اصناف محل عضو هيئت امناي شوراياران محلات باشند.

طلايي گفت: ماعتقاد داريم كه فعاليت اين گونه مجموعه‌ها بايد ذيل مساجد به عنوان مهمترين ركن فرهنگي جامعه اسلامي باشد و بر سر اين اعتقاد خود با هيچ كس معامله نخواهيم كرد.

وي با بيان اينكه پيش بيني مي‌كنيم ميزان ثبت نام كنندگان نسبت به دوره گذشته دو برابر شده و نزديك به ۲۰ هزار نفر براي حضور در انتخابات ثبت نام كنند گفت: تاخير در برگزاري انتخابات شوراياري‌ها به علت عدم تدوين آيين نامه شوراياري‌ها بود كه برهمين اساس پيگيري‌هاي ما توافقي ميان وزارت كشور، مجمع نمايندگان مردم تهران در مجلس و شوراي شهر انجام شد كه در آن مجمع، نمايندگان تهران را به عنوان ناظر برگزيد.

همچنين مرتضي طلايي، زمان برگزاري انتخابات را روز هشتم اسفندماه سال جاري اعلام كرد وگفت: پس از بررسي مدارك ارسالي ثبت نام كنندگان و انجام مراحل پيش بيني شده در برنامه انتخابات با جانمايي حداقل پنج صندوق اخذ راي در هر محله انجام خواهد شد.

به گزارش ايسنا، متقاضيان پيش از آغاز ثبت‌نام بايد اسكن عكس پرسنلي (حجم حداكثر 80KB)، عكس ارسالي به صورت تمام رخ، زمينه سفيد و با رعايت شئونات اسلامي و حداكثر براي يك سال اخير، اسكن كارت ملي (پشت و روي كارت هر كدام حجم حداكثر 120KB)، اسكن همه صفحات شناسنامه (تصوير هر برگ شناسنامه در يك فايل قرار گيرد - هر كدام با حجم حداكثر 150KB)، اسكن مدرك نظام وظيفه (حجم حداكثر 120KB)، ارسال مدرك نظام وظيفه براي برادران الزامي است (بجز متولدين سال 1355 و قبل از آن)، اسكن آخرين مدرك تحصيلي يا گواهي موقت تحصيلي (با حجم حداكثر 200KB)، اسكن مدرك شاهد، جانباز با آزاده (حجم حداكثر 200KB)، اسكن استعفا نامه براي مشمولين ماده 45 آيين نامه اجرايي انتخابات چهارمين دوره شوراياري هاي شهر تهران (با حجم حداكثر 200KB) را همراه داشته باشند.

براين اساس، در شوراي اسلامي شهر تهران 5 نفر از اعضاي شوراي شهر به عنوان اعضاي ستاد هماهنگي شوراياري‌ها مسئوليت سياستگذاري، برنامه ريزي، نظارت و هدايت امور شوراياري‌ها را بر عهده دارند.

اعضاي شوراياري هر محله پس از انتخاب، از بين خود يك نفر را به عنوان دبير، يك نفر به عنوان جانشين و يك نفر را به عنوان منشي محله انتخاب مي‌كنند.

چه كساني نمي‌توانند ثبت نام كنند؟

شرايط كلي كانديداهاي عضويت در شوراياري محله به شرح ذيل اعلام شده است:

1- تابعيت جمهوري اسلامي ايران

2- تعهد و وفاداري به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و اصل ولايت فقيه

3- داشتن حداقل سن 25 سال تمام در روز ثبت نام

4- داشتن حداقل مدرك تحصيلي فوق ديپلم

5- داشتن حداقل 1 سال سابقه سكونت در محل

6- نداشتن سابقه محكوميت كيفري موثر به تاييد مراجع ذي صلاح

7- نداشتن سابقه سلب عضويت از شوراياري

8- داشتن حسن شهرت در محل

9- داشتن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم

10-افرادي كه در دوره‌هاي قبل در شوراياري‌ها عضويت داشته‌اند ملاك مدرك تحصيلي، سواد خواندن و نوشتن است.

11-كساني كه سابقه پنج سال فعاليت مذهبي، فرهنگي، اجتماعي و صنفي در محلي غير از محل سكونت خود دارند به تشخيص ستاد از بند (ه) مستثني خواهند بود.

12-اقليتهاي ديني شناخته شده بايد ملتزم به قانون اساسي باشد.

13-اعضاي شوراياري‌ها بايد در محدوده محله نمايندگي خود سكونت يا اشتغال داشته باشند. تغيير محل سكونت هر يك از اعضاي شوراياري‌ها به خارج از محدوده محله موجب سلب عضويت خواهد شد.

14-اشخاص زير به واسطه شغل خود از داوطلب شدن براي شوراياري‌ها محرومند مگر آنكه در زمان تعيين شده از سمت خود استعفا داده و مورد موافقت قرار گيرد:

الف) اعضاي ستادهاي اجرايي و نظارت انتخابات شوراياري ها

ب)شهرداران مناطق، نواحي و معاونين آنها

ج)كليه كاركنان شهرداري اعم از مركز، مناطق و نواحي، موسسات و شركت‌هاي وابسته به آن (در منطقه يا محله‌اي كه شاغل هستند نمي‌توانند داوطلب شوند.)

15-هيچ يك از داوطلبان عضويت در شوراياري‌ها نمي‌توانند همزمان در بيش از يك محله به عنوان داوطلب ثبت نام كنند در غير اين صورت نام آنان از فهرست داوطلبان حذف و از شركت در انتخابات دوره بعد نيز محروم خواهند شد.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها