فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: جزئيات فيش حقوقي امسال كاركنان
یکشنبه، 26 فروردین 1397 - 23:24     کد خبر: 34661

فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

جزئيات فيش حقوقي امسال كاركنان
    
   

قانون بودجه ۱۳۹۷ چندي پيش از سوي رئيس جمهوري به سازمان برنامه و بودجه براي اجرا ابلاغ شد و سازمان اكنون ضوابط اجرايي و قوانين مربوطه را به دستگاه‌ها و سازمان‌هاي ذيربط جهت اجراي قانون بودجه ابلاغ كرده است. يكي از بخش‌هاي مورد توجه در ضوابط اجرايي بودجه جزئيات مربوط به فيش حقوقي كاركنان دولت است.
به گزارش ايسنا، قانون بودجه سال جاري با سقف كلي ۱۲۲۵ هزار ميليارد تومان مصوب شد. اين رقم شامل بودجه عمومي ۴۴۳ هزار ميليارد توماني شامل منابع عمومي تا ۳۸۶ هزار ميليار تومان و ۵۷ هزار ميليارد تومان درآمد اختصاصي است كه بايد به آن حدود ۸۳۹ هزار تومان بودجه شركت‌هاي دولتي، بانك‌ها و موسسات انتفاعي وابسته به دولت را نيز اضافه كرد. در بخش منابع عمومي درآمدهاي ناشي از فروش نفت، انتشار اوراق و همچنين درآمدهاي مالياتي و گمركي و ساير درآمدها قرار دارد كه در مقابل آن دو مصرف عمده وجود دارد. هرينه‌هاي جاري كه بيش از ۳۰۰ هزار ميليارد تومان از منابع ۳۸۶ هزار ميلياردي منابع عمومي را در بر گرفته و بخش ديگر شامل بودجه عمراني مي‌شود.
بودجه جاري كه بخش اعظم هزينه‌هاي دولت در طول سال تشكيل مي‌دهد عمدتا شامل پرداخت هزينه حقوق و دستمزد كاركنان دولت است كه حدود سه ميليون نفر بر آورد مي شوند. براي كاركنان ارقام مندرج در فيش حقوقي ماهانه به طور حتم مهمترين بخش از قانون بودجه و تصميم گيري دولت در پرداخت‌ها خواهد بود.
يكي از گزينه‌هاي تعيين كننده در هزينه جاري و منابع لازم براي تامين حقوق كاركنان به درصد افزايش حقوق برمي‌گردد. براي  سال جاري دولت پيشنهاد افزايش ۱۰ درصدي را به مجلس برد كه در ادامه با تغييرات و سازوكار جديدي مواجه شد به طوري كه قرار بر افزايش پلكاني حقوق شد. جزئيات متفاوتي در مورد نحوه افزايش حقوق مطرح مي شود اما آخرين پيگيري از مقامات مطلع از اين حكايت دارد كه هدف‌گذاري اصلي براي افزايش متوسط حقوق تا ۱۰ درصد است كه قرار بر اين است براي حقوق‌هاي پايين تا سقف ۲۰ درصد و براي حقوق‌هاي بالا تا كمتر از ۱۰ درصد متغير باشد، ولي فعلا جزئيات آن مشخص نشده و بايد سازوكار اين تغييرات بعد از تدوين در سازمان امور اداري و استخدامي به تصويب هيات وزيران برسد. بر اين اساس حقوق‌هاي فروردين احتمالا طبق قواعد قانون بودجه سال ۱۳۹۶ پرداخت و در ادامه با مشخص شدن وضعيت درصد افزايش حقوق مابه التفاوت پرداخت خواهد شد.
ديگر گزينه مورد توجه در فيش‌هاي حقوقي به معافيت مالياتي بر مي‌گردد كه در قانون بودجه ۱۳۹۶ به دو ميليون تومان افزايش يافته بود و دولت در لايحه سال جاري نيز همين ميزان رشد را پيشنهاد كرد ولي با نظر مجلس درصد معافيت افزايش يافت و به حدود ۲۷ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان در سال رسيد. بنابر اين حقوق كاركنان تا سقف دو ميليون  و۳۰۰ هزارتومان در هر ماه از پرداخت ماليات معاف است. پيش‌تر تقوي ‌نژاد-رئيس كل سازمان امورمالياتي- تاكيد كرده بود كه اگر سازماني بر خلاف قانون و ارقام تعيين شده از كاركنان ماليات دريافت كرد، به سازمان اطلاع داده شود.
روند پرداخت پاداش
طبق آنچه كه در ضوابط اجرايي قانون بودجه سال جاري بايد در دستور كار سازمان‌ها قرار گيرد، جزئيات پرداختي در فيش حقوقي از اين قرار است كه در رابطه با پاداش قابل پرداخت كاركنان، دستگاه‌هاي اجرايي مي‌توانند حداكثر معادل يك ماه حقوق و مزاياي مندرج در احكام كارگزيني را در صورت وجود اعتبار تخصيص يافته دستگاه اجرايي به عنوان پاداش پرداخت كنند. البته پرداخت يك ماه پاداش به اعضاي هيات مديره، هيات عامل و كاركنان شركت‌هاي دولتي، بانك‌ها و بيمه‌هاي دولتي پس از تصويب مجامع يا شوراهاي عالي آنها مجاز خواهد بود.
هزينه‌هاي پرداختي براي غذا و اياب و ذهاب
براي كمك‌هايي كه سازمان‌ها به كاركنان خود پرداخت مي‌كنند نيز تاكيد شده كمك‌هاي رفاهي مستقيم و غيرمستقيم مطابق با موافقت‌نامه و براي بانك‌ها، بيمه‌ها و شركت‌هاي دولتي در سقف بودجه سال گذشته سازمان قابل پرداخت است. پرداخت كمك‌هاي رفاهي مستقيم و غيرمستقيم به كاركنان قرارداد كار معين و ساعتي و موارد مورد تاكيد در ماده (۱۲۴) قانون مديريت خدمات كشوري از محل اعتبارات مصوب پرداخت شده خزانه و با رعايت مفاد موافقت‌نامه مجاز است. اين در حالي است كه بر اساس ماده (۱۲۴) قانون مديريت خدمات كشوري مجموع دريافتي كارمنداني كه به موجب قانون كار در دستگاه اجرايي مشغول به كارند نبايد از ۱.۲ برابر حقوق و مزاياي كاركنان مشابه تجاوز كند.
بر اين اساس هزينه غذاي ايام تعطيل و نوبت كاري شب كاركنان مشمول در دستگاه‌هاي اجرايي اعم از رسمي، پيماني و قراردادي بايد با تاييد بالاترين مقام دستگاه اجرايي يا مقام مجاز از طرف وي به عنوان هزينه‌هاي اداري قابل پرداخت تعيين شود. همچنين كمك هزينه غذاي روزانه حداكثر ۶۱۰۰ تومان، اياب و ذهاب سرويس كاركناني كه از سرويس استفاده نمي‌كنند در تهران ماهانه حداكثر ۱۲۶ هزار تومان و در شهرهاي داراي ۵۰۰ هزار نفر جمعيت و بالاتر ماهانه حداكثر ۸۴ هزار تومان، مهد كودك براي زنان كارمند دستگاه‌هاي اجرايي فاقد مهد كودك دولتي به ازاي هر فرزند زير شش سال ماهانه حداكثر ۱۰۰ هزار تومان قابل پرداخت است.
در مورد پرداخت هزينه اياب و ذهاب كاركنان نيز، دستگاه‌هاي اجرايي مستقر در كلانشهرها مجازند هزينه اياب و ذهاب كاركنان خود را به شكل نقدي پرداخت كنند و يا براي بهره برداري از سرويس كاركنان نسبت به انعقاد قرارداد با شركت‌هاي حمل و نقل شهري غيردولتي اقدام كنند. سقف قرارداد مربوطه مي‌تواند حداكثر معادل هزينه اياب و ذهاب پرداختي به كاركنان در سال ۱۳۹۶ باشد.
حق ماموريت چگونه است؟
اما در رابطه با فوق‌العاده ماموريت كاركنان ضوابط از اين طريق است كه فوق‌العاده ماموريت روزانه داخل كشور به كاركنان دستگاه‌هاي اجرايي كه به عنوان مامور براي انجام وظيفه موقت به خارج از حوزه شهرستان محل خدمت خود اعزام مي‌شوند و ناچار به توقف شبانه هستند تا حداقل حقوق و مزايا در مورد مشمولين با اخذ يك بيستم و نسبت به مازاد با اخذ يك پنجاهم در سقف اعتبار مصوب دستگاه قابل پرداخت است. اين در حالي است كه اگر كارمند توقف شبانه نداشته باشد تنها ۵۰ درصد اين مبلغ قابل پرداخت خواهد بود.
در اين بين كارمندان وزارت راه و شهرسازي به دليل انجام وظايف خاص نگهداري، مرمت و بازگشايي راه‌ها كه موظف به انجام ماموريت‌هاي مداوم در خارج از حريم شهر محل خدمت خود هستند، از قيد «خارج از حوزه شهرستان محل خدمت» استثناء شده و با اعزام به ماموريت فوق‌العاده ماموريت به آنها پرداخت مي‌شود.
كمك هزينه ۳۰ هزار توماني  موبايل
پرداخت كمك هزينه تلفن همراه نيز در حقوق كاركنان بر اين اساس انجام مي‌شود تا ۳۰ هزار تومان در ماه به مديران و كاركناني كه بنا به شرايط خاص بايد به طور مستمر در دسترس باشند، به تشخيص رئيس دستگاه اجرايي يا مقام مجاز از طرف وي پرداخت مي‌شود.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها