جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 18:23   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 23309صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیدوشنبه، 3 آذر 1393 - 13:05
26 آسیب در کمین دانش آموزان/ پیشروی شیب آسیب ها به سوی زنان و دختران
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

   26 آسیب در کمین دانش آموزان/ پیشروی شیب آسیب ها به سوی زنان و دختران
ما باید شناساییی کنیم چه عوارضی و چه آسیب هایی در جامعه وجود دارند که دانش آموزان ما را تهدید می کنند که در همین راستا، اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی 26 آسیب را شناسایی کرد این آسیب ها در استان نوجوانان و جوانان ما را که همان قشر دانش آموزی هستند را تهدید می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از اترک نیوز،  چندی پیش در برخی از مطبوعات موضوع آسیب های اجتماعی از جمله خشونت و اعتیاد به عنوان خطرات در کمین دانش آموزان مطرح شد، در همین راستا سایت خبری تحلیلی اترک نیوز از بهرام سلیمانیان، معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی دعوت کرد تا با حضور در دفتر اترک نیوزطی مصاحبه ای به بررسی ابعاد مختلف این آسیب ها پرداخته و برنامه های این اداره کل را برای کنترل این شرایط را تشریح کند که در این مصاحبه خواهید خواند.
 
 
اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی در مجموعه آموزش و پرورش استان دارای چه کارکرد و سیاست هایی است؟
متاسفانه بعضی از مسائل در جامعه ما در حد تعاریف باقی می مانند و تا جایی که یک پرستیژ می شوند، بنده معتقد هستم که ما نباید به شکلی عمل کنیم که آموزش و پرورش را منزه جلوه دهیم چون هر دانش آموز، نماینده یک خانواده و هر خانواده نیز نماینده یک قومیت هستند.
 باید بگویم که آسیب هایی که تمامی آحاد جامعه را درگیر می کنند، دانش آموزان را نیز درگیر خواهند کرد.ما در این حوزه معاونتی اولین کاری که کردیم، این بود که تصمیم گرفتیم که شفاف باشیم و حداقل دچار خود سانسوری نشویم.
همچنین درصدد برآمدیم تا خطراتی که در اطراف مدارس و دانش آموزان ما وجود دارند را شناسایی کنیم تا بتوانیم موارد نگران کننده را تحت کنترل خود داشته باشیم.
در همین راستا، از جمله اهدافی که اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی دارد دنبال می کند موضوع افزایش سطح دانش و آگاهی دانش آموزان است، یعنی در ابتدا ارائه آموزش های مستمر و پویا به دانش آموزان را خواهیم داشت چون این آموزش ها موجب تغییر در نگرش آنان خواهد شد و این تغییر در نگرش نیز موجب تغییر در رفتارهای فردی و تغییر در رفتارهای فردی نیز موجب تغییر در رفتارهای اجتماعی می شوند.
نکته دوم این است که در حوزه آموزش و پرورش یک مثلث طلایی ( دانش آموز، والدین آنان، پرسنل آموزش و پرورش ) وجود دارد که باید به آنان آموزش هایی را ارائه دهیم، چون معتقد هستیم که در حال حاضر والدین دانش آموزان از آسیب هایی که در جامعه وجود دارد اطلاعات کمی دارند که باید آنها با این قضایا آشنا شوند.
افزون بر این، اخیرا نیز موضوع فعال سازی کارگاه های آموزشی را مطرح کرده ایم تا مدیران و معاونان مدارس را آموزش دهیم چون مدیر و معاونان با دانش آموزان در ارتباط هستند و دغدغه والدین را می شناسند.
علاوه بر این، باید موضوعات اطلاع رسانی به دانش آموزان را تبیین کنیم، این در حالی است که معتقد هستم که گاهی در زمینه ارائه آموزش ها به دانش آموزان دچار افراط و تفریط شده ایم، یعنی اینکه کمتر از 40 درصد اطلاع رسانی به دانش آموزان موجب می شود که خود دانش آموزان بروند از جای دیگر اطلاعات کسب کنند و ارائه بیش از 60 درصد اطلاعات به دانش آموزان نیز موجب می شود که خود دانش آموزان دچار کنجکاوی شدیدی شوند و بروند یکبار تجربه کنند از جمله در زمینه مسائل جنسی.
همچنین ما باید شناسایی کنیم چه عوارض  و چه آسیب هایی در جامعه وجود دارند که دانش آموزان ما را تهدید می کنند که در همین راستا، این اداره کل 26 آسیب را شناسایی کرد که دیدیم این آسیب ها در خراسان شمالی نوجوانان و جوانان ما را که همان قشر دانش آموزی هستند را تهدید می کنند و اولین آسیبی که این بچه ها را تهدید می کند موضوع خشونت است، این در حالی است که دانش آموزان ما با موضوعات حقوقی خشونت آگاه نیستند و اگر آنها از عواقب حقوقی و قضایی هر رفتار خشونت آمیزی آگاه شوند حتما از ابراز این رفتارها فاصله می گیرند.
علاوه بر این، تهیه نقشه خطر پذیری را نیز از سطح استان و شهرستان ها از نظر تقدم و تاخر در دستور کار قرار داده ایم.
 
 
آیا در گذشته رصد این تهدیدها صورت گرفته بود یا خیر! و رصد این 26  آسیب طی چه مدتی صورت گرفت؟
با هم افزایی که اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی با سایر دستگاه ها از جمله نیروی انتظامی، قوه قضاییه، استانداری و بهزیستی دارد، در تعامل با آنان، این آسیب ها را شناسایی کردیم همچنین تهیه اطلس آسیب های اجتماعی را در دستور کار قرار داده ایم تا بررسی می کنیم که چه آسیب هایی، چه مدارسی را بیشتر تهدید می کنند و این شناسایی آسیب ها در خراسان شمالی که مدارس ما را تهدید می کنند تا اسفندماه امسال به طول خواهد انجامید و تا کنون نیز این 26 آسیب، از مهمترین آسیب هایی بوده اند که شناسایی شده اند و بیشترین ضریب تهدید را داشته اند.
 
آیا در گذشته نیز در باره این آسیب ها مطالعاتی صورت گرفته و اقداماتی انجام شده بود؟
در گذشته نیز مطالعات انجام شده بود اما نمود بیرونی نداشته است، با این وجود، بنده از هشت ماه گذشته که این مسئولیت را پذیرفتم در قدم نخست نسبت به معرفی این اداره و تبیین سیاست های آن پرداختم و حال معتقد هستم اطلاعاتی که داریم باید در اختیار والدین و مردم قرار گیرند چون این اطلاع رسانی به طور حتم به ما کمک خواهد کرد، یعنی اینکه اگر والدین بدانند که استفاده بیش از حد از تبلت یک آسیبب است حتما والدین به این قضیه ورود خواهند کرد و استفاده از روش های صحیح را در پیش خواهند گرفت.
 
 
 
آیا این 26 آسیب شناسایی شده در میان دختران و پسران ما عمومیت دارند یا اینکه این 26 آسیب را نیز متناسب به نوع گروه هدف باید دسته بندی کرد؟
با توجه به جنسیت و مقاطع تحصیلی، بروز آسیب ها متفاوت هستند در حال حاضر بحث خشونت در پسران ما بیداد می کند چون پسران در سنین جوانی و نوجوانی حس قدرت نمایی دارند و حال مسئولیت ما این است که آنها را آگاه کنیم که از لحاظ حقوقی بروز این رفتارها چه عواقبی دارد ولی تبلت و موبایل برای هر دو گروه یک آسیب همه گیر است.
 البته هنوز باید مطالعات تکمیلی تری را انجام دهیم و در حال حاضر ما به دنبال شناسایی فراوانی این آسیب ها در میان دانش آموزان هستیم که به لحاظ آماری بتوانیم این مطالعات را کامل تر کنیم ولی باید بگویم که این 26 آسیب از مهمترین آسیب ها هستند که شناسایی شده اند که از جمله این آسیب ها باید به خشونت، اعتیاد، تمایل به جنس دیگر، تبلت و ماهواره اشاره کنم.
 
آیا سطح بروز این آسیب ها در سطح شهرستان ها نیز متفاوت است؟
نوع باورهای دینی ، سبک زندگی و فرهنگ عمومی در سطح بروز این آسیب ها نقش مهمی دارند و فراوانی ، تقدم و تاخر این آسیب ها در سطح مدارس استان نیز متفاوت است.
 
در حال حاضر از بیرون چه نوع تهدیدهایی مدارس و دانش آموزان ما را تهدید می کنند؟
ما در آموزش و پرورش، دانش آموزان را به دو دسته تقسیم می کنیم : 1 – دانش آموزان در معرض خطر 2 – دانش آموزان پر خطر
که در سطح مناطق ویژه اجتماعی، آسیب ها خیلی متنوع تر و خیلی شدید تر است، ما طرحی داشتیم به نام طرح مجد که در تابستان اجرایی کردیم ولی متاسفانه هم افزایی میان دستگاه ها برای پیشبرد این برنامه درحد انتظار نبود.
ما برای دانش آموزان مناطق ویژه اجتماعی به منظور افزایش سطح اطلاعاتشان، کلاس های آموزشی را برگزار کردیم از جمله اینکه برای آنها در زمینه بلوغ جوانی، کلاس گذاشتیم و یا اینکه مادران را دعوت کردیم و قوانین مربوط به سند ازدواج را برای آنها توضیح دادیم همچنین مهارت نه گفتن را به دانش آموزان ،آموزش دادیم.
علاوه بر این،در زمینه ورزش نیز انجام بازی های بومی و محلی را برای دانش آموزان در دستور کار قرار داده ایم.
 
در زمینه دریافت این آموزش ها، والدین  تا چه حدی هماهنگ با سیاست های شما خواهند بود؟
یکی از رویکردهای مهم وزارتخانه احیای انجمن اولیا و مربیان است، دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز معتقد هستند که رویکرد انجمن اولیا از رویکردهای مالی باید به سوی رویکردهای مهارتی و تفکری تغییر کند، یعنی قرار است از مهارت های اولیا که در عرصه های مختلف تخصص و فعالیت دارند برای آموزش دانش آموزان بهره گیری کنیم که در حال پایه ریزی در این زمینه هستیم.
افزون بر این، آموزش مدیران و معاونان در قالب کارگاه های آموزشی را نیز آغاز کرده ایم و برای دانش آموزان مدارس شبانه روزی نیز مد نظر داریم که از کارشناسان دادگستری، بهزیستی و علوم پزشکی بهره گیری کنیم.همچنین به زودی آموزش والدین را نیز آغاز خواهیم کرد و در مادران این تمایل را به عینه دیده ام ولی همکاری پدران به دلایل مختلف ضعیف تر بوده است.
اما در باره تمایل دانش آموزان نسبت به بهره گیری از این آموزش ها باید بگویم که هنوز آموزش آنان را آغاز نکرده ایم ولی درصدد هستیم تا آخر آذرماه آموزش آنان را آغاز کنیم، اما اجرای طرح مجد را در 30 مدرسه شبانه روزی آغاز خواهیم کرد و ارائه آن را به سایر دانش آموزان گسترش خواهیم داد.
 
همکاری نهادهای اجرایی مرتبط با این آموزش ها را چگونه ارزیابی می کنید؟
در حال حاضر در حال انعقاد تفاهم نامه با نهاد دادگستری هستیم  که آموزش مهارت های پیش از ازدواج را به پنج هزار دانش آموز مقطع متوسطه ارائه دهیم و به طور کلی این تمایل به همکاری را می بینم و این فرآیند را مثبت ارزیابی می کنم.
 
اما در مورد تبلت و ماهواره که به عنوان یکی از آسیب ها معرفی کردید، قرار است چه نوع آموزش هایی ارائه شوند آیا باید حذف شوند؟
ممنوعیت بسیار بد است و محدودیت بسیار خوب است اما منع کردن به طور 100 درصد حتما کسب یکبار تجربه را به همراه خواهد داشت ما با نگاه محدود کردن و آگاهی دادن، وارد این قضیه خواهیم شد و به دانش آموزان آموزش می دهیم که چگونه از این ابزارها استفاده کنند، یعنی مرز میان خوبی و بدی را برای دانش آموزان تبیین می کنیم.
 
آیا تاثیرات ماهواره را به صورت عینی بر دانش آموزان دیده اید؟
متاسفانه برای برخی از خانواده ها، دیدن سریال ها ماهواره از تربیت فرزند و غذا خوردن نیز مهمتر شده است که از اثرات این ماهواره قبح شکنی ها است.
 
اثرات تمایل به جنس دیگر در دانش آموزان چگونه دیده می شود؟
بحث غریزه جنسی، غریزه ای است که خدا در نهاد بشر قرار داده است و جزء قوی ترین غرایض است که نمی شود با آن مبارزه منفی کرد ولی می توان با اطلاع رسانی و ارائه آموزش ها، آگاه سازی کرد.
 
مهمترین دغدغه کنونی شما چیست؟
متاسفانه شیب خیلی از آسیب ها به سوی زنان و دختران رفته است از جمله مصرف مواد مخدر.
 
با ارائه آموزش ها، در آینده چه افقی را خواهیم دید؟
هدف ما آموزش، تغییر نگرش ها و تغییر رفتارهای فردی و در نهایت نیز کسب مهارت های مدیریتی است و همچنین آموزش خواهیم داد که دانش آموزان مهارت نه گفتن را یاد بگیرند.
 

تعداد بازدید: 5092 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی