جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 05:27   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 24587صفحه نخست » اخبار آموزشی خارجیشنبه، 4 بهمن 1393 - 18:06
حوثی‌ها کیستند؟
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

یمن با شدیدترین بحرانش در سال‌های اخیر مواجه است و شورشیان حوثی بر نواحی بزرگی از کشور، از جمله پایتخت صنعا، تسلط پیدا کرده‌اند؛ از اقتدار دولت کاسته شده و نیروهای نظامی هم یکپارچگی خود را از دست داده‌اند.

این بحران برنامه پیشنهادی سازمان ملل برای گذار به دموکراسی را که در پی استعفای اجباری علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق، در سال ۲۰۱۱ آغاز شده بود به خطر انداخته است.

دلیل بی‌ثباتی یمن چیست؟

یمن در سال‌های اخیر شاهد درگیری‌های خشونت‌باری بوده که ریشه آن‌ها را باید عمدتا در نابرابری در تقسیم قدرت و دسترسی به منابع جستجو کرد.

در این مدت، دولت در شش دوره با حوثی‌ها در نواحی شمالی کشور درگیر شده؛ ناآرامی‌های جدایی‌طلبانه جنوب کشور را فرا گرفته؛ گروه القاعده در شبه جزیره عربستان دست به حمله‌های متعدد زده؛ بین دسته‌های مختلف قبایل و نیروهای نظامی بر سر قدرت درگیری پیش آمده؛ و اعتراضات جوانان و فعالان دموکراسی‌خواه در نهایت موفق شد آقای صالح را وادار کند تا قدرت را با وجود فشارهای حامیانش به معاون خود یعنی عبدربه منصور هادی واگذار کند.

بی‌ثباتی و جابه‌جایی جمعیتی حاصل از آن، در کنار ضعف دولت، فساد، نقصان منابع و زیرساخت‌های ناکافی از دلایل عدم توسعه فقیرترین کشور خاورمیانه بوده‌اند.

تخمین زده می‌شود که حدود ۱۰ میلیون یمنی به دلیل بیکاری، گرانی مواد غذایی و خدمات اجتماعی محدود از ناامنی غذایی رنج می‌برند.

حوثی‌ها چه می‌خواهند؟

حوثی‌ها، که به فرقه زیدیه مذهب تشیع تعلق دارند، اعضای یک گروه شورشی اند که با نام انصارالله هم شناخته می‌شود. زیدیان اندکی بیش از ۳۰٪ جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند و به مدت ۱۰۰۰ سال و تا سال ۱۹۶۲ در قالب یک امامت بر نواحی شمالی یمن حکمرانی می‌کردند.

حوثی‌ها نام خود را از حسین بدرالدین حوثی می‌گیرند. او رهبری گروه را در جریان اولین قیام در سال ۲۰۰۴ بر عهده داشت. خواسته آن‌ها خودمختاری بیشتر بود برای مرکز اصلی خود در استان صعده و محافظت از رسوم فرهنگی و مذهب زیدیه در برابر آن‌چه نفوذ اسلام‌گرایان سنی می‌خواندند.

بعد از کشته شدن حوثی توسط ارتش یمن در اواخر سال ۲۰۰۴، خانواده او مطالبات را ادامه دادند و پنج قیام دیگر را تا امضای قرارداد آتش‌بس با دولت در سال ۲۰۱۱ رهبری کردند.

در سال ۲۰۱۱، حوثی‌ها هم به اعتراضات علیه آقای صالح پیوستند و با استفاده از خلاء قدرت تسلط خود بر استان صعده و استان هم‌جوار آن یعنی عمران را افزایش دادند.

آن‌ها متعاقبا در "کنفرانس گفتگوی ملی" شرکت کردند. در خاتمه این کنفرانس در فوریه ۲۰۱۴، آقای هادی، رئیس‌جمهور، اعلام کرد که یمن قرار است طبق برنامه به شش منطقه فدرال تقسیم شود.

تعداد بازدید: 1533 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی