فرهنگیان نیوز - تدبیر: استخوانی لای زخم به نام صدرا
شرکت صدرا که با آرمانهایی بزرگ تاسیس شد و به مرور زمان توسعه یافت، اکنون به عاملی برای توجیه تاخیر پروژه های مختلف بویزه در حوزه نفت و گاز تبدیل شده تا عملا از شرکتی که قرار بود افتخار ملی ایرانیان باشد، به استخوانی لای زخم بدل شود که شاید انحلال هم چاره کار آن نباشد.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۹
شرکت صدرا که با آرمانهایی بزرگ تاسیس شد و به مرور زمان توسعه یافت، اکنون به عاملی برای توجیه تاخیر پروژه های مختلف بویزه در حوزه نفت و گاز تبدیل شده تا عملا از شرکتی که قرار بود افتخار ملی ایرانیان باشد، به استخوانی لای زخم بدل شود که شاید انحلال هم چاره کار آن نباشد.
به گزارش نکونیوز، طی سالهای اخیر، بسیاری از پروژه های صنعت نفت به دلیل تاخیر در بخشی از عملیات که مربوط به شرکت صنعتی دریایی ایران موسوم به صدرا بوده دچار تاخیرهای زیاد و زیان های فراوان شده اند
شرکت سرمایهگذاری بانک ملی در سال ۱۳۸۲ اقدام به خرید ۳۵ درصد سهام این شرکت به ارزش ۴۰۷ میلیارد تومان کرد. اما به فاصله شش سال آن را با ضرری هنگفت به دست قرارگاه خاتمالانبیا سپرد. به این معنی که ۵۱ درصد سهام صدرا را به بهای ناچیز ۷۶ میلیارد تومان به این قرارگاه فروخت
و با این وجود نه تنها راهکاری برای رفع مشکلات این شرکت پیدا نشده، بلکه روز به روز بر مشکلات آن افزوده می شود.
شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با هدف ساخت و تعمیر کشتی در سال ۱۳۴۷ در بوشهر با تعمیر و ساخت انواع شناورهای دریایی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال های پس از انقلاب بنابر نیاز روزافزون و تقاضای حاکم در بازار خلیج فارس و دریای خزر فعالیت خود را در صنایع فراساحل گسترش داد. اما از اوایل دهه ۱۳۸۰ خورشیدی به دلیل مسایل مدیریتی دچار مشکلات فراوانی شد. آن زمان جلیل خبره، مدیرعامل پیشین شرکت صدرا که پس از ۱۵سال مجبور به استعفا شده بود، معتقد بود پس از واگذاری سهام شرکت صدرا به بخش خصوصی گروههای بانفوذی مانع از واگذاری پروژههای پیمانکاری به این شرکت میشدند. بدین ترتیب در شرایطی که واگذاریها تازه کلید خورده بود، شرکت سرمایهگذاری بانک ملی در سال ۱۳۸۲ اقدام به خرید ۳۵ درصد سهام این شرکت به ارزش ۴۰۷ میلیارد تومان کرد. اما به فاصله شش سال آن را با ضرری هنگفت به دست قرارگاه خاتمالانبیا سپرد. به این معنی که ۵۱ درصد سهام صدرا را به بهای ناچیز ۷۶ میلیارد تومان به این قرارگاه فروخت. گفته می شد در دولت اول احمدینژاد و به طور مشخص در زمان وزارت وزیریهامانه صدرا در لیست سیاه وزارت نفت بود و به آن پروژه واگذار نمیشد و به همین دلیل بعدها به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شد. آن زمان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به مدد حضور محمود احمدی نژاد در راس دولت، در کسب پروژه ها وضعیت مساعدی داشت و پیش بینی می شد با واگذاری بخشی از سهام صدرا به قرارگاه خاتم الانبیا، بخشی از پروژه هایی که به قرارگاه واگذار می شد به صدرا داده شود تا این شرکت از زیر فشار سنگین بدهی ها خارج شود. دو سال بعد که رستم قاسمی وزیر نفت
قرارگاه خاتم الانبیا پس از کمتر از چهار سال، 62 درصد سهام صدرا را با بیش از 1400 میلیارد تومان بدهی واگذار کرد تا کلاف سردرگم صدرا، پیچیده تر شود. بدین ترتیب فرزاد اناری که خود عضو هیات مدیره و معاون اجرایی شرکت آبادراهان پارس بوده و دارای مدرک کارشناسیارشد عمران از دانشگاه کرمان است به عنوان مدیرعامل صدرا انتخاب شد
شد این امیدها افزایش یافت اما عملا این اتفاق رخ نداد تا مهدی اعتصام، مدیرعامل پیشین صدرا که خود از قرارگاه خاتم الانبیا آمده بود در محافل خصوصی از عدم توجه قاسمی به صدرا گلایه کند. قرارگاه خاتم الانبیا پس از کمتر از چهار سال، ۶۲ درصد سهام صدرا را با بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان بدهی واگذار کرد تا کلاف سردرگم صدرا، پیچیده تر شود. بدین ترتیب فرزاد اناری که خود عضو هیات مدیره و معاون اجرایی شرکت آبادراهان پارس بوده و دارای مدرک کارشناسیارشد عمران از دانشگاه کرمان است به عنوان مدیرعامل صدرا انتخاب شد. این درحالی بود که شرکت آبادراهان پارس عمدتا در حوزه راه و ساختمانسازی فعالیت دارد و در فهرست پروژههای این شرکت بهجز برخی پروژههای منطقه عسلویه و پارسجنوبی که این شرکت در بخش عمرانی و خشکی (و نه فراساحل) فعالیت داشته، نامی از فعالیتهای مرتبط با دریا دیده نمیشود.
یکی از معدود پروژه های بزرگ موفق شرکت صدرا در سالهای اخیر، ساخت نفتکش عظیم ۱۱۳ تنی افراماکس بود که طی توافقی بین محمود احمدی نژاد و هوگو چاوز روسای جمهور وقت ایران و ونزوئلا قرار بود توسط صدرا ساخته شود اما ونزوئلا از تحویل این نفتکش خودداری کرد تا در آن مقطع شرکت صدرا که امید فراوانی به درآمد حاصل از ساخت این نفتکش بسته بود با مشکلاتی بیشتر مواجه شود. این نفتکش هنوز در سواحل بوشهر مانده و علیرغم مذاکرات روحانی و مادورو روسای جمهور دو کشور، باقیمانده مبلغ ساخت آن به ایران پرداخت نشده است.
در چنین شرایطی عقب ماندگی فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی در بخش دریا نیز موجب نگرانی شرکت نفت و گاز پارس شده تا مدیرعامل این شرکت رسما از شرکت صدرا بخواهد عملیات اجرایی را سرعت بخشد. اما بعید به نظر می رسد در شرایط کنونی که شرکت صدرا با زیان فراوان و بدهی های کلان دست به گریبان است، بدون حمایتهای جدی دولتی یا پروژه ای مداوم، به نقطه مطلوب بازگردد. آیا در دولت جدید برای حفظ این سرمایه ملی که نزدیک به نیم قرن از عمر آن سپری می شود اقدامی عملی صورت می گیرد؟
|