شنبه، 8 اردیبهشت 1403 - 05:06   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26235صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیشنبه، 16 خرداد 1394 - 14:42
واکنش‎پزشکان‎عمومی‎به‎دریافتی۱۷میلیونی/مقایسه درآمد پزشکان با پرستاران و معلمان خطرناک است
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

پرس آنلاین: رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور :نظام پزشکی یک صنف مستقل است و در جامعه‌ای که نهادهای مدنی متعددی دارد با فراز و نشیب زیادی مواجه است و این جامعه پزشکی به صورت مزمن از تکدر خاطر رنج می‌برد و روزی نیست که به دلایل مختلف به این جامعه هجمه وارد نشود. علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور امروز در نشست خبری گفت : حبس پزشکان به دغدغه تبدیل شده و در عین حال که پزشکان باید مراقب پایبندی به قوانین باشند از موضوع حبس ناراضی هستند و یک نگرانی در آنها ایجاد شده است به طوری که سال گذشته ۲۲ هزار پزشک نگرانی خود را به قوه قضائیه اعلام کردند.

زالی با اشاره به اینکه توانایی پذیرش یک و نیم میلیون توریست خارجی را در کشور در بحث درمان داریم، گفت: در شرایط تحریم مردم کمترین آثار را در حوزه پزشکی دیدند در حالی که در شهرستان‌ها مرتب تابلوهای پزشکان جمع می‌شود و هر روز گزارش‌های خودساخته می‌آید و در بحث مالیاتی رفتارهای دور از شأن پزشکان را می‌بینیم که رقم‌های چند برابری می‌گیرند.
زالی گفت: گفتمان جبرآمیز با جامعه پزشکی در سال‌های اخیر شکست خورده و باید از طریق روابط عاطفی کارها پیش برود. گفتمان مودت‌آمیز بهترین گفتمان جامعه پزشکی است چرا که این جامعه دوستدار مردم هستند و نباید رفتار اقلیتی از آنها باعث آسیب رسیدن به اکثریت جامعه پزشکی شوند.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به موضعگیری اخیر وزارت بهداشت در رابطه با گرفتن اختیارات نظارت بر تعرفه‌ها از سوی این سازمان گفت: زمانی که تعیین تعرفه‌ها در اختیار سازمان نظام پزشکی بود، تغییر تعرفه‌ها کسری از تورم سالانه بوده است اما در زمان تصویب از سوی دولت تعرفه‌هایی که نظام پزشکی تعیین کرده بود را مبنا قرار دادند و بخشی به آن افزودند در حالی که نگرانی ما اکنون محقق شده و آن دریافت‌های غیرمتعارفی بود که با گرفتن تعیین تعرفه‌های از نظام پزشکی بیشتر شده است.
وی ادامه داد: گرفتن نظارت بر تعرفه‌ها از نظام پزشکی بحث پیچیده‌ای است و ربطی به نظام پزشکی و دولت امروز ندارد در ۲۱ وظیفه‌ای که طبق قانون نظام پزشکی، به ما واگذار شده فقط در ۶ مورد که شامل تدوین دستورالعمل تبلیغاتی، تدوین آیین‌نامه نسخ و تبلیغات پزشکی، صدور کارت نظام پزشکی،‌اجرای برنامه آموزش مداوم و صدور پروانه اشتغال بوده که به صورت اقدامات بر آن تاکید شده و بقیه قوانین از جنس مشارکت است.
زالی گفت: در بحث نظارت بر مطب‌ها همکاری و مشارکت نظام پزشکی آمده است این در حالی است که در تدوین لوایح و طرح‌ها تاکید شده که سازمان نظام پزشکی مشارکت داشته باشد اما در طول ۱۱ سال گذشته کمتر از انگشتان دست از نظام پزشکی کمک خواسته‌اند.
وی تاکید کرد: بنابراین اختیاری به نظام پزشکی داده نشده که اکنون بخواهند بگیرند در بحث رسیدگی بر تعرفه‌ها نیز شبیه قوه قضائیه عمل می‌کنیم کشف جرم نمی‌کنیم بلکه به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنیم ما در واقع تشکیلات معین در کنار دولت هستیم و قانون هم ما را در این چارچوب دیده است.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور افزود:‌بنابراین وظیفه ذاتی وزارت بهداشت نظارت بر تعرفه‌ها و رسیدگی آن بر عهده ماست. در اجرای کتاب تعرفه‌گذاری خدمات نیز سازمان نظام پزشکی به عنوان سازمان معین وارد کار شده است و ابلاغیه خاصی مبنی بر نظارت به ما داده نشده است بلکه در هیأت کشوری نظارت بر تعرفه‌ها که ۱۲ عضو دارد ما یک عضو هستیم.
وی ادامه داد: بنابراین نظارت فعال بر تخلفات صنفی در چارچوب قانون به نظام پزشکی داده نشده و اگر وزارت بهداشت نخواهد ما وارد نظارت نمی‌شویم اگر زمانی بخواهیم وارد عمل بشویم باید با تایید دولت و تامین اعتبارات و ایجاد تشکیلات باشد.
زالی در مورد سامانه ۱۶۹۰ نیز گفت: مدیریت این سامانه بر عهده وزارت بهداشت است ما هم در این زمینه کم‌کاری نکردیم و به وظیفه قانونی خود عمل کردیم در حال حاضر هزار دادیار، ۱۹۸ دادستان، ۲۰۵ هیات بدوی، ۳۵۸ هیات انتظامی، ۲۲۰۰ نفر عضو هیات بدوی و ۱۴۰۰ کارشناش پزشکی داریم که به تخلفات تعرفه‌ای رسیدگی‌ می‌کنند.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تفاوت درآمد پزشکان ایرانی با کشورهای توسعه یافته گفت: درآمد یک پزشک عمومی در آلمان به صورت سالانه ۱۲۰ هزار دلار است و در انگلستان ۱۲۶ هزار پوند است در حالی که در ایران این گونه نیست. ۱۲ هزار جراح داریم اما کسانی را در این جامعه می‌بینیم که در معیشت روزانه خود مانده‌اند.
وی تصریح کرد: ۴ سال است که کسی جراحی اطفال نمی‌خواند امسال ۵۰ درصد ظرفیت پذیرش جراحی قلب در کشور خالی مانده است و سالانه تمام ظرفیت گروه جراحی قفسه صدری خالی مانده در حالی که ویزیت یک جراح در آمریکا برای یک ربع وقت گذاشتن ۳۰۰ دلار است این با کشور ما قابل مقایسه نیست.
زالی تصریح کرد: اشتباه بزرگی که درآمد پزشکان را با سایر گروه‌ها در کشور مقایسه کنیم جامعه معلمان باید بیشترین حقوق را بگیرند و پرستاران ۳۰ سال است که به آنها ظلم می‌شود ما این گروه‌ها را می‌بینیم اما خطرناک است که درآمد جامعه پزشکی را با سایر قشرها یکی بدانیم جامعه پزشکی تنها گروهی است که باید به طرح اجباری در شهرهایی برود که تسهیلاتی ندارند.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: وضعیت جراحی ما به عده‌ای که می‌شناسیم منوط نمی‌شود جراحان عمومی در برخی از استان‌ها در بیمارستان‌ها کشیک می‌دهند چون درآمدشان پایین است.
زالی افزود: باید رابطه مالی پزشک و بیمار یکبار برای همیشه پاسخ داده شود سیستم ما مریض است و نمی‌گوییم تفاوت این درآمد پزشکان را مردم از جیب بدهند ویزیت یک پزشک عمومی در استرالیا ۵۰ دلار است اما فقط ۸ دلار آن را بیمار می‌دهد و بقیه را بیمه پرداخت می‌کند در حالی که در ایران اینگونه نیست.
وی گفت: بیمه مبنای ویزیت بخش خصوصی را ۲۰ سال است که ویزیت دولتی قرار داده در نتیجه جبران این مابه‌التفاوت از سوی مردم است. چرا از تجربه‌ کشورهای دیگر استفاده نکنیم که مردم و پزشکانش ناراضی نیستند. ما ۱۳۲ کشور دنیا را از نظر درآمد پزشکان عمومی و رشد درآمد بررسی کردیم که مشخص شده رابطه مالی بین پزشک و بیمار در آنجا وجود ندارد.
وی گفت: بخشی از سوبسید درمان را در ۲۰ سال گذشته پزشکان دادند و بیمه‌ها به وظیفه خود عمل نکردند ما در بررسی‌های خود بین گروه‌های پزشکی، گروه پزشکان عمومی‌، متخصصان اطفال، داخلی، عفونی و روانپزشکی بیشترین گروه‌های آسیب‌پذیر بودند که ما خواسته‌ایم تعرفه ویزیت آنها بیشتر شود اما هیات دولت آن را منهدم کرد و این به معنی عدالت در جامعه پزشکی است؟!
وی افزود:‌ پزشکی عمومی در ۲۰ سال گذشته اولین قربانی تعرفه بوده است و برای حذف رابطه مالی پزشک و بیمار بیمه تکمیلی قوی باید باشد که آن را سر و سامان دهد ما از نظر سرانه ناخالص ملی رتبه هجدهم را داریم اما در پولی که دولت به سلامت می‌دهد ۸۱ هستیم.
زالی گفت:‌سرکوب تعرفه‌ها روش منطقی نیست، ۷ سال است که K جراحی فریز شده و ۳۸ هزار تومان باقیمانده است.در حالی که ۸ درصد درآمد ناخالص ملی باید به حوزه سلامت بیاید.

دولت خط قرمز نظام‌پزشکی را تصرف کرد/ کشف جرم پزشکان به عهده نظام‌پزشکی نیست/ تعرفه‌گذاری دولت فقط نارضایتی به بار آورد
رئیس مجمع عمومی سازمان نظام‌پزشکی گفت: ما نگران نقد نیستیم اما دولت به مصوبه شورای عالی بیمه و افزایش تعرفه پزشکان نسخه‌نویس توجهی نکرد در حالی که این خط قرمز ما بود و شدیداً از آن دفاع می‌کردیم ولی دولت آن را تصرف کرد.
عباس آقازاده امروز در نشست خبری در سازمان نظام پزشکی گفت: سلامت در یک رابطه گیرندگان خدمت و ارایه دهندگان خدمت قرار دارد و از توجه به سلامت در این سال‌ها بسیار خوشحالیم اما باید این را مد نظر قرار دهیم هر عاملی که به احساس امنیت، آرامش و درآمد شغلی مناسب از سوی ارایه‌کنندگان خلل وارد کند به سلامت مردم ضربه می‌زند.
وی افزود: همچنین اگر به مردم فشار بیاید باز هم سلامت به خطر می‌افتد. وظیفه نظام پزشکی ایجاد تعادل بین این رابطه است و اگر از طرح‌های دولت استقبالی کرده‌ایم با هدف ارتقای سلامت جامعه پزشکی و مردم بوده است و دستاورد معینی در حوزه اعتبارات برای نظام پزشکی به بار نیاورده است.
آقازاده در رابطه با سلب اختیارات نظارت بر تعرفه‌ها از سوی نظام پزشکی گفت: در این مورد نه اینکه کاری نداریم بلکه روند پیچیده‌ای وجود دارد و مثل کشف جرم در جامعه است. ما بازرسی نداریم که پرونده‌ها را ورق بزند این ابزار اجرایی است که در اختیار دولت است اما به تخلفات اعلام شده رسیدگی می‌کنیم و در صورت احراز آن در هیات‌هایمان حکم صادر می‌کنیم.
رئیس مجمع عمومی سازمان نظام‌پزشکی ادامه داد: ما به دنبال کشف جرم در عرصه تعرفه‌ها نیستیم مگر اینکه به ما ابلاغ شود ما فقط در صدد کمک به طرح تحول سلامت هستیم و اختیاری که به نظام پزشکی داده نشده و آن وقت تهدید کنند که آن را از ما می‌گیرند درست نیست چرا که مردم در این صورت فکر می‌کنند اتفاقی افتاده که این اختیار را از نظام پزشکی می‌گیرند در حالی که ما طبق قانون وظیفه رسیدگی فقط داشته‌ایم و به هزاران تخلف رسیدگی کرده‌ایم.
وی ادامه داد: در رابطه با دریافتی پزشکان در کشور ما نگران نقد نیستیم دریافتی آنها مشخص است باید رقم تعرفه‌گذاری اعلام شود این در حالی است که هیات دولت مصوبه شورای عالی بیمه را مورد تصرف قرار داده و در نتیجه ویزیت برخی از گروه‌های مثل پزشکان عمومی بیشترین لطمه را خورده است.
رئیس مجمع عمومی سازمان نظام‌پزشکی گفت: پزشکان نسخه نویس قرار بود تعرفه‌شان در الحاقیه کتاب ارزش‌گذاری نسبی که به خدمات سرپایی مربوط می‌شود افزایش یافته و دیده شود که متاسفانه انجام نشد.
آقازاده ادامه داد: این روش تعرفه‌گذاری فقط نارضایتی را به بار آورده است ما امسال به تعرفه اعتراض کردیم و درخواست داده‌ایم تجدیدنظر شود با این وجود مبنای نظام پزشکی بر مراوده و حسن نیت است و تشویق به گرفتن تعرفه بالاتر نمی‌کنیم.

 

تعداد بازدید: 4699 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 2 نظر (فعال: 2 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
ناشناس
|    | 1394/3/18 - 04:16 |     1     1     |
عجب دلیلی آورده که جامعه پزشکی چون باید به روستاهای دور افتاده برود پس می تواند 10 برابر بقیه کارمندان درآمد داشته باشد. معلم ها هم به روستاهای دور افتاده میروند مگر همه دکترها دور افتاده می روند!!؟

امیر
|    | 1394/3/17 - 13:16 |     6     0     |
مگه درامد اقشار جامعه به دلاره که باید به دلار هزینه کنند میزان درامد ما = سومالی هزینه ها به دلار در امریکا؟


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی