جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 09:54   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 27028صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیپنجشنبه، 5 شهریور 1394 - 13:37
دستاورد «کمیته معیشت معلمان» چه خواهد بود؟
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

دستاورد «کمیته معیشت معلمان» چه خواهد بود؟

بیش از دو ماه از اعلام خبر تشکیل کارگروهی جهت «رسیدگی به مسائل اقتصادی آموزش و پرورش» می‌گذرد. تاکنون چندین جلسه از این کارگروه تشکیل شده‌است؛ به نظر می‌رسد مسئولین امر باید هرچه سریعتر گزارش عملکرد کارگروه مذکور را در صحن علنی مجلس ارائه دهند.

به گزارش سرویس آموزش و پرورش عیارآنلاین، در این شماره از خبرنامه پُرسا، به چالش‌های آزمون استخدامی آموزش و پرورش، کمیته معیشت فرهنگیان در سازمان مدیریت و توسعه مدارس غیردولتی پرداخته می‌شود.
آزمون استخدامی، همچنان پرماجرا!

وزارت آموزش و پرورش این روزها با اتخاذ سیاست ساماندهی نیروی انسانی، تمایل چندانی به استخدام نیروی جدید ندارد. به اعتقاد وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم، این وزارتخانه با ۲۵۰ هزار نفر نیروی کمتر نیز قابل اداره است! در این میان مجلس با تصویب قانون برگزاری آزمون استخدامی، وزارت آموزش و پرورش و استخدامسازمان مدیریت را موظف به جذب ۵ هزار نیروی جدید نمود. پس از کش و قوس فراوان، این قانون به برگزاری آزمون استخدامی منجر شد.

روزهای اخیر، متعاقب تجمع مربیان معترض پیش دبستانی در برابر مجلس، حرف و حدیث‌های متعددی درباره کم و کیف برگزاری این آزمون مطرح گردید. سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عقیده دارد که آزمون استخدامی صرفاً باید برای جذب مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی برگزار شود. همچنین برخی از مربیان معترض پیش‌دبستانی نیز بر این باورند که آموزش و پرورش باید بدون آزمون ورودی ایشان را استخدام نماید.

اما در آزمون استخدامی شرایط پذیرش به گونه‌ای تعیین شده است که اولاً تعداد پذیرفته‌شدگان بسیار کمتر از مربیان پیش دبستانی یاده شده است و ثانیاً بسیاری از مربیان پیش‌دبستانی شرایط تعیین شده برای داوطلبان این آزمون را ندارند. ضمن اینکه در این آزمون استخدامی یاد شده، سهمیه پذیرش خانم‌ها کم است، به نحوی که ۹۰ درصد از پذیرفته شدگان را آقایان تشکیل می‌دهند. لازم به ذکر است که تعداد مربیان پیش دبستانی حدود ۴۰ هزار نفر است که عموماً خانم هستند.

در مقابل این انتقادات، علی اصغر فانی معتقد است که از ابتدا هم قرار نبود همه مربیان پیش دبستانی جذب وزارت آموزش و پرورش شوند، بلکه بنا بود که ایشان برحسب نیاز آموزش و پرورش، در اولویت پذیرش قرار گیرند. طبق گفته وزیر آموزش و پرورش مربیان پیش دبستانی در اولویت استخدام هستند اما به دلیل ناهماهنگی رشته برخی از ایشان با نیاز آموزش و پرورش، همه مربیان امسال جذب نمی‌شوند. مرور مصوبه مجلس نیز این استدلال را تایید می‌نماید.
تاریک و روشن کمیته معیشت معلمان

اواخر خرداد ۹۴ و پیش از استیضاح وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان مدیریت به همراه فانی برای پاسخگویی به نمایندگان در جلسه غیرعلنی مجلس حضور یافت. در این جلسه مقرر شد تا کارگروهی برای بررسی دغدغه فرهنگیان در سازمان مدیریت تشکیل شود. این کارگروه تشکیل شد و تا اواسط مرداد، پنج مجلس شورای اسلامیجلسه‌ی آن برگزار گردید.

یکی از نمایندگانِ عضوِ این کمیته درباره روند جلسات این کمیته اعلام نمود که جلسات تا دستیابی به نتیجه‌ای عملی و ارائه گزارش به صحن علنی مجلس و فرهنگیان ادامه دارد. اما چندی پیش، یکی از نمایندگان مجلس از عدم همراهی دولتی‌ها با این کمیته خبر داد. به گفته وی، در صورت عدم همراهی دولت، مجلس نیز برای پیگیری مطالبات فرهنگیان، راه‌های دیگری را طی خواهد نمود.

همانطور که اشاره شد، کمیته پیگیری معیشت معلمان در پی طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش تشکیل شد. از این رو این شائبه مطرح شد که پیگیری مسائل اقتصادی و معیشتی فرهنگیان منوط به شرایط خاص و احیاناً سیاسی باشد. قابل تامل اینکه اردیبهشت ۹۴ مقام معظم رهبری مسئولین را به موضوع اقتصاد آموزش و پرورش و معیشت معلمان توجه داده‌اند، اما در پی این مطالبه، کمیته‌ای تشکیل نشد. امید که حل مشکلات معیشتی معلمان به دور از انگیزه‌های سیاسی صورت پذیرد.
مدارس غیردولتی

سابقه تأسیس مدارس غیردولتی به قبل از انقلاب اسلامی بازمی‌گردد. بعد از انقلاب اسلامی این مدارس مدتی تعطیل شد تا اینکه در سال ۶۷، قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این قانون اجازه می‌دهد که افراد علاقمند به مشارکت در امر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در ذیل مدارس غیرانتفاعیسیاست‌های دولت مدارس غیردولتی تأسیس نمایند.

در حال حاضر یکی از سیاست‌های بدنه فعلی آموزش و پرورش، توسعه مدارس غیردولتی است؛ به گونه‌ای که سهم دانش‌آموزان این مدارس از کل دانش‌آموزان از ۵/۸ درصد در سال تحصیلی ۹۲-۹۳، به حدود ۱۲ درصد در سال تحصیلی گذشته افزایش یافت. در راستای توسعه مشارکت‌های مردمی، روزهای گذشته یک دوره آموزشی با هدف «بررسی جایگاه مشارکت‌های مردمی و توسعه مدارس غیردولتی با رویکرد سندتحول بنیادین» برگزار گردید. در این برنامه، معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به باز شدن میدان رقابت میان مدارس اشاره نمود و این که «مدارس دولتی و غیردولتی باید برای ارتقای کیفیت تلاش کنند تا مردم بتوانند از بین آنها دست به انتخاب بزنند».

با توجه به اظهارات معاون رئیس جمهور، به نظر می‌رسد رقابت میان مدارس دولتی و غیردولتی چندان عادلانه نباشد. زیرا این دو نوع مدرسه، اساساً به لحاظ امکانات در شرایط برابر قرار ندارند. مدارس دولتی به دلیل محدودیت امکانات، نمی‌توانند به عنوان رقیب در مقابل مدارس غیردولتی مطرح شوند. از سویی دیگر، همانطور که عنوان شد، هدف تأسیس مدارس غیردولتی، جلب مشارکت‌های مردم علاقه‌ند و مستعد در امر تعلیم و تربیت است و نه ایجاد فضای رقابت میان مدارس دولتی و غیردولتی.
سایر اخبار
۱-پیش بینی حضور ۴ میلیون نفری در المپیاد ورزشی دانش آموزی

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش‌ و پرورش گفت:‌ پرداختن به ورزش دختران در اولویت کاری وزارت آموزش و پرورش است.
۲-بیش از نیمی از فرهنگیان کشور «بانوان» هستند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از نیمی از فرهنگیان کشور، بانوان هستند، گفت: به استناد آمار می‌توانیم ادعا کنیم عدالت آموزشی در بحث دختران از وضعیت خوبی بهره‌مند شده است.
۳-برخی معلمان ابتدایی با عشایر کوچ می‌کنند/ شهادت ۵ معلم در حملات تروریستی سال گذشته

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان دوره ابتدایی به شغل خودشان عشق می‌ورزند، گفت: برخی معلمان ابتدایی همراه با عشایر کوچ می‌کنند و ۳ یا ۴ ماه از سال ممکن است خانواده خود را نبینند.
۴-چند مدرسه غیردولتی لغو مجوز شدند؟

رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: در بازدیدهای صورت گرفته از مدارس غیردولتی استان های سراسر کشور ۲۰ مدرسه متخلف شناسایی شده که با اخذ شهریه اضافی لغو مجوز شدند.
۵-مراحل ارزیابی مدارس غیردولتی اعلام شد/ امسال رتبه‌بندی جدید مدارس اجرا نمی‌شود

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، جزئیات برنامه‌های این اداره‌کل و مراحل ارزیابی مدارس غیردولتی را تشریح کرد.
۶-طرح مجلس برای حق‌التدریسی کردن مربیان پیش‌دبستانی

نایب رئیس کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس از تصویب طرح مشترک سه کمیسیون مجلس برای استفاده از مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای شرکتی به صورت حق‌التدریسی و تلاش برای ارائه آن به صحن علنی خبر داد.
۷-برنامه درسی جدید تربیت معلم چه ویژگی هایی دارد؟

روز دوم برگزاری چهارمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی، پ‍‍‍‍‍ژوهشی و فرهنگی پردیس ها ۲۷ مرداد ماه در حالی ادامه یافت که دکتر موسی پور، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه طبق برنامه به سخنرانی درباره “بازنگری برنامه های درسی و نقش معاونان آموزشی در اجرای آنها” پرداخت.
۸-وزارت آموزش و پرورش کار رتبه‌بندی را به شکل جدی دنبال می‌کند/ قرار نیست کنکور به طول کامل حذف شود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: برای کنکور ۹۵ پیشنهاد شده است که سهم سوابق تحصیلی به ۳۵ درصد برسد که ۲۵ درصد از آن مربوط به دروس نهایی پایه سوم دبیرستان و ۱۰ درصد مربوط به دروس نهایی دوره پیش دانشگاهی است.
۹-صد هزار نفر از فارغ التحصیلان سوم نظری، وارد پیش دانشگاهی نمی شوند
۱۰-آموزش سواد در شهر تهران به بخش خصوصی واگذار شد

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران از فراخوان برای واگذاری فعالیت‌های سوادآموزی به بخش خصوصی خبر داد و گفت:‌ در قالب این طرح وظیفه سواد آموزی افراد بی‌سواد را به مدارس غیردولتی واگذار می‌کنیم.
 

تعداد بازدید: 2169 ، امتیاز کاربران: 10 (1 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
ناشناس
|    | 1394/6/6 - 17:14 |     8     0     |
بازم حرف بدون عمل......
وای به حال معلم ها


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی