فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian: معاون آموزش و پرورش ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: آموزش و پرورش برای کیفیت بخشی آموزشی نیاز به برنامه ریزی و اجرای طرح های لازم در ایجاد تغییرات ساختاری - آموزشی دارد.
علی الهیاری روز پنج شنبه در حاشیه همایش آموزشی مدیران و مشاوران تحصیلی مدارس ناحیه یک کرج که در کانون امام علی (ع) برگزار شد در گفت و گو ی اختصاصی با ایرنا افزود: هم اندیشی مدیران و معلمان برای رشد شاخص های کیفیت بخشی در مدارس کشور با هدف دستیابی به رفتار بهینه و پاسخگویی در فرآیند آموزش ضروری است.
وی اظهار کرد: در آموزش و پرورش موانعی برای رشد شاخص های کیفیت بخشی وجود دارد که باید با توجه به برنامه های توسعه ای این وزارتخانه هدف گذاری دقیق و عملیاتی شود.
وی با اشاره به اینکه نگاه وزارت آموزش و پرورش در این سال های طولانی از کل به جزء بوده است یادآور شد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این نگاه معکوس شده یعنی از جزء به کل تغییر یافته است تا تمرکز زدایی برنامه ای در این وزارتخانه برداشته شود و زمینه نگاه برنامه ریزی و عملیات سازماندهی - هدایتی از جزء به کل که شامل مدارس ، ادارات مناطق ، استان و سپس وزارتخانه می شود فراهم آید.
معاون آموزش و پرورش سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از توسعه نظام آموزشی در وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک ضرورت یاد کرد و گفت: چالش های فرا روی آموزش و پرورش در افق آینده در نقاط مختلف کشور در دو بخش آموزشی و سنگین بودن ساختار سازمانی نیاز به نگاه تخصصی و حمایتی مدیران در سطوح ملی ،استانی و منطقه ای دارد.
الهیاری تولید پر شتاب علم در جهان ، رشد کیفی آموزش در عرصه بین الملل، عدم تناسب مهارت های فردی معلمان با نیاز های آموزشی ، منابع مالی وابسته به دولت را از جمله چالش های آموزش و پرورش در مسیر برنامه های ویژه کیفیت بخشی آموزشی یاد کردکه باید برطرف شود.
وی ضمن پرداختن به نقش مهم مشارکت در فرآیند رشد امور آموزشی خاطر نشان شد: ارتقاء کیفیت آموزشی برای دستیابی به جامعه ای مترقی که همان سرمایه انسانی است در ایران باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی رویکرد پژوهش محور ، توسعه عدالت آموزشی، مشارکت های مردمی، بهبود مدیریت آموزشی و توجه به منابع انسانی را از محورهای مهم تغییرات ساختاری - آموزشی در مدارس کشور برشمرد.
الهیاری با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش به بیماری سرطان در نظام آموزشی مبتلا شده است بیان کرد: وجود پدیده مازاد و کمبود نیروی انسانی که میزان آن در هر استانی از کشور متفاوت می باشد اظهار کرد: این مشکل جدی آموزش و پرورش همانند وجود تورم در کشور است که به یک بن بست رسیده است.
وی در ادامه به ویژگی های یک جامعه مبتنی بر دانش و دانایی محور پرداخت و افزود: مهمترین سرمایه یک کشور را نیروی انسانی آن تشکیل می دهد چراکه این وزارتخانه مدیریت آموزش و تربیت لوح سفید شکل گیری شخصیت افراد جامعه در کنار نهاد مقدس خانواده بر عهده دارد که باید از امکانات و زیر ساخت های مناسبی برخوردار باشد.
وی تاکید کرد: ارتقاء دانش علمی - تخصصی نیروی انسانی در مدارس ، کیفیت برنامه ها و محتوای آموزشی و فعالیت مدیران باانگیزه و متعهد در مدارس از موارد مهمی است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن توجه خاص شده است.
|