جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 09:15   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 30963صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیپنجشنبه، 7 مرداد 1395 - 17:19
معلمان بازنشسته امروز را تکریم نمی کنند !
اختلاف بین حقوق بازنشسته های جدید یک میلیون تومان است
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:

معلمان بازنشسته امروز را تکریم نمی کنند !
ملایی، گزارشگر روزنامه آوای خراسان جنوبی روز پنجشنبه،7 مرداد 95 در شماره 3564 این نشریه مطلبی با عنوان « معلمان بازنشسته امروز را تکریم نمی کنند !» نوشت: معلم از پایه های تمدن هر جامعه است که معلم می سوزد ولی نمی سوزاند، هدایت می کند و گمراه نمی سازد.

وی در ادامه این مطلب افزود: معلم راهنمای خوبی ها ، نیکی ها ، هدایتگر و بیدار کننده است، معلمی شغل انبیاست و امت سرگردان را از وادی جهل و ضلالت به سر منزل هدایت ، سعادت و از دریای پرتلاطم فساد و انحراف به ساحل امیدبخش نجات و نیک بختی می رساند.
سرنوشت جوامع بشری نتیجه سعی و تلاش آموزگاران و معلمان است و در قدرت و توان هیچ کس نیست که مقام و ارزش معلم را برشمارد.
خداوند متعال نسبت به شان و مقام عالم معلم عنایت خاصی داشته و آنان را بر سایر طبقات ممتاز ساخته است اما در جامعه کنونی جایگاه این مقام عالی آنچه که باید باشد دیده نمی شود به ویژه معلمان بازنشسته که با کوله باری از تجربه و دانش به حاشیه رانده شده اند.
به سراغ تعدادی از معلمان بازنشسته رفتیم که درکانون پیشکسوتان بیرجند به دور هم جمع می شوند که این دوران را با کمترین امکانات سپری می کنند.
در اتاقی 6 متری نشسته بر روی صندلی های چوبی می بینیم در این جمع افرادی حضور دارند که روزگار کمرشان را خم کرده و با کمک عصا راه می روند.
وقتی از مشکلات و گرفتاری هایشان می پرسم آه های سنگین از دل برمی آورند و غمی در چهره شان دیده می شد که گویا میل ندارند از وضع فعلی خود سخن بگویند اما آرام آرام به سخن در می آیند.
** بعد از 30سال خدمت ، در اداره خود هم جایگاهی نداریم !
صفری معلمی که 14سال پیش بازنشسته شده می گوید: معلم بازنشسته در جامعه کنونی هیچ جایگاهی ندارد حتی در اداره ای که 30سال در آن خدمت کرده حرمت و احترامی برای او قائل نمی شوند.
وی در خصوص عدم تکریم ارباب رجوع در ادارات استان چنین می گوید: وقتی یک معلم و فردی با سن بالا کاری در ادارات دارد باید با حوصله و صبر به او جواب دهند نه اینکه ساعت ها در انتظار باشد و با او بد رفتاری کنند.
متاسفانه در ادارات استان این رفتارها دیده می شود و این نشان دهنده ضعف فرهنگی در شهر است.
ربانی معلمی که موهایش را در عرصه تعلیم و تربیت افرادی سفید کرده که اکنون مدیران دستگاه های اجرایی حتی در سطح کشور هست می گوید: همان فرزندان دیروز مدیران فعلی جایگاه معلمی را سبک می شمارند.
** تبعیض بین شاغلین و بازنشستگان
وی با گلایه از سازمان بازنشستگی کشور عنوان می کند: دولت به جای اینکه باری از دوش بازنشسته بردارد متاسفانه هزینه های جانبی زیادی به ما تحمیل می کند.
ربانی می گوید: برای فیش حقوقی هزار تومان ، حکم حقوقی دو هزار تومان و دریافت کارت به اصطلاح (منزلت) 4 هزار و 500تومان باید به دفاتر پیشخوان دولت پرداخت کنیم.
بیکی بازنشسته دیگری که هزینه های درمانی و پزشکی کمر او را خم کرده است می گوید: یک معلم بازنشسته باید بدون دغدغه و استرس به خانواده خود رسیدگی کند نه اینکه بعد از 30 سال کار به دنبال وام بانکی باشد تا امرار معاش کند.
این معلم بازنشسته تبعیض بین شاغلین و بازنشستگان را موضوعی مهم دانست و می افزاید: معلمان فعلی کارت طلایی دارند ، حقوقشان بیشتر است در طول سال به مناسبت های مختلف افزایش حقوق می گیرند اما بین آنها و معلمان بازنشسته هم تبعیض قائل می شوند و اختلافات حقوقی زیادی وجود دارد و این عدالت اجتماعی نیست.
** عدالت اجتماعی وجود ندارد
غلامعلی شیروانی مدیرعامل کانون پیشکسوتان آموزش و پرورش استان هم درباره مشکلات معلمان عنوان می کند: در آموزش و پرورش شهرستان بیرجند 4هزار و 800 معلم بازنشسته وجود دارد که حدود3هزار و 500نفر عضو کانون هستند.
وی می گوید : معلمان بعد از بازنشستگی با بیماری های قلبی، حرکتی مواجه می شوند که متاسفانه به علت نبود بیمه طلایی هزینه های درمان را نمی توانند پرداخت کنند.
شیروانی با بیان اینکه فقط برای یک سال بیمه طلایی برای بازنشستگان انجام شد می افزاید: بیمه تکمیلی که برای معلمان بازنشسته وجود دارد پوشش بیمه ای کاملی ندارد و جوابگوی درمان بازنشستگان نیست.
** قانونی که یک سال اجرا شد ؟
مدیرعامل کانون پیشکسوتان آموزش و پرورش استان فیش های حقوقی کم و تورم بالا را معضلی برای این قشر می داند و یادآور می شود: طبق ماده 125 نظام هماهنگ پرداخت که در سال 86 در مجلس مصوب شد که حقوق شاغلان و بازنشستگان هماهنگ و یکسان پرداخت شود اما متاسفانه این قانون یک سال انجام شد که بعد از آن دولت آن را اجرا نکرد.
وی با اشاره به این قانون ادامه داد: اکنون حقوق شاغلان نسبت به تورم افزایش پیدا می کند اما افزایش حقوق بازنشستگان را قطع کرده اند.
** اختلاف بین حقوق بازنشسته های جدید یک میلیون تومان است
مدیر عامل کانون پیشکسوتان آموزش و پرورش با اشاره به آمار بانک مرکزی مبنی بر اینکه بازنشستگان 67درصد فقیر شده اند تاکید کرد: آقای نوبخت معاون رئیس جمهور و معاون اول مجلس نهم قول داد تا در مدت سه سال نرخ 67درصدی را جبران کنند اما هیچ اتفاقی عملی انجام نشد حتی اختلاف بین فیش های حقوقی بازنشسته های جدید یک میلیون تومان است و این عدالت اجتماعی نیست.
شیروانی با بیان اینکه دفاتر پیشخوان در شهر کم و شلوغ است افزود: بازنشستگان با سن بالا و ناتوانی های جسمی نمی توانند در صف های طولانی در انتظار کارهایشان بمانند متاسفانه معاون فنی سازمان بازنشستگی کشور نامه ای به همه کانون ها مبنی بر انجام خدمات بازنشستگان به دفاتر پیشخوان ابلاغ زده است.
مدیرعامل کانون پیشکسوتان آموزش و پرورش استان با انتقاد از سازمان بازنشستگی کشور عنوان کرد: باوجود همه پیگیری ها که در مورد واگذاری کارهایی مانند: فیش و حکم حقوقی معلمان بازنشسته با سازمان داشتیم که به کانون های پیشکسوتان ارجاع دهند اما متاسفانه این امر محقق نشد.
وی کانون ها را مکان های خوبی برای رسیدگی به امور بازنشستگان آموزش و پرورش دانست و تاکید کرد: در این کانون ها حرمت و احترامشان حفظ می شود و به خوبی کارهایشان را انجام می دهیم لذا به شدت با واگذاری کارها به دفاتر پیشخوان مخالفیم.
به گفته شیروانی کمترین حقوق معلم بازنشسته 900هزار تومان و بیشترین فیش حقوقی یک میلیون و 600هزار تومان است و این در حالیست که شاغلین آموزش و پرورش بیش از دو میلیون تومان حقوق و بیمه طلایی دارند.
وی خواستار اجرای عدالت در پرداخت حقوق شد.

تعداد بازدید: 1350 ، امتیاز کاربران: 10 (1 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی