جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 21:26   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 32771صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیشنبه، 2 بهمن 1395 - 13:17
مرکز آمار ایران اعلام کرد که تورم در دی‌ماه گذشته نسبت به ماه پیش از آن سه دهم درصد کاهش یافته و به شش و نه دهم درصد رسیده است.
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران که در وب‌سایت این مرکز منتشر شده، تورم نقطه به نقطه نیز شش دهم درصد کاهش یافته و به شش و چهار دهم درصد رسیده است.

مرکز آمار ایران نرخ تورم متوسط آذرماه را با سه دهم واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل از آن، هفت و دو دهم درصد اعلام کرده بود.

با این حال بانک مرکزی اعلام کرده بود که تورم در آذرماه هشت و شش دهم درصد بوده و نسبت به آبان‌ماه هیچ تغییری نداشته است.

به این ترتیب در آمار بانک مرکزی در آذرماه تورم متوسط یک و یک دهم درصد و تورم نقطه به نقطه نیز سه و نیم درصد از نرخ اعلام شده توسط مرکز آمار ایران بیشتر بوده است.

اما هر دو مرکز در گزارش‌های خود، بر افزایش نرخ تورم ماهانه در آذرماه تاکید دارند.

نرخ تورم ماهانه در آذرماه در گزارش بانک مرکزی به یک و چهار دهم درصد رسیده که بالاترین نرخ تورم ماهانه در یک سال و نیم گذشته است.

افزایش نرخ تورم ماهانه به ارقامی بالاتر از یک درصد، علاوه بر آن که گران شدن قیمت‌ها در فاصله یک ماهه را گواهی می‌کند، می تواند تک‌رقمی ماندن نرخ تورم متوسط را نیز با چالش روبه‌رو سازد.

در روایت مرکز آمار ایران از نرخ تورم آذرماه نیز، نرخ تورم ماهانه با ثبت رشد هشت دهم درصد نسبت به نرخ تورم ماهانه ماه قبل افزایش یک دهم واحد درصدی نشان می‌دهد.

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد در دولت حسن روحانی، چندی پیش تاکید کرده بود که تورم به هسته سخت خود رسیده است و از این پس کاهش نرخ تورم دشوارتر از قبل خواهد بود.

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرده‌ است که نرخ تورم متوسط در پایان امسال ۹ درصد خواهد شد که اگرچه نرخ تورمی تک رقمی است، اما با کمترین فاصله از نرخ تورم دو رقمی ایستاده است.

کاهش روند نرخ تورم به معنای ارزان شدن قیمت کالاها و خدمات مصرفی نیست، بلکه به معنای کند شدن شتاب افزایش سطح عمومی قیمت‌هاست.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، پیش از این گزارش‌ها درباره کاهش تورم در ایران را «بسیار امیدبخش» توصیف کرده و کاهش تورم را نشانه «مسیر درست» کشور دانسته بود.

اما برخی از نمایندگان مجلس با انتقاد از عملکرد دولت حسن روحانی می‌گویند این آمارها تنها روی کاغذ است و بیانگر وضعیت واقعی در زندگی مردم نیست.

شماری از منتقدان دولت نیز یکی از عوامل کاهش نرخ تورم را ناشی از تعمیق رکود و کاهش قدرت خرید مردم می‌دانند.

تعداد بازدید: 489 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی