جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 23:29   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 33972صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیپنجشنبه، 1 تیر 1396 - 14:59
تأثیر رنگ لباس بر تخیلات و حالات روانی/یکرنگی فرم مدارس و اثرات انضباطی
  
فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:


چند سالی است که دانش‌آموزان با هر لباسی نمی‌توانند وارد مدرسه شوند و در بسیاری از مدارس لباس‌های فرم با رنگ‌های یکسان استفاده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، چند سالی است که دانش‌آموزان با هر لباسی نمی‌توانند وارد مدرسه شوند و در بسیاری از مدارس لباس‌های فرم با رنگ‌های یکسان استفاده می‌شود،  از دیدگاه روان‌شناسان متعدد این یکسانی رنگ می‌تواند برای دانش‌آموزان هم مفید و هم مضر باشد، ضمن اینکه اعمال سلیقه مسئولان برخی مدارس، فرهنگ‌ها، سنت‌ها و باورهای خاص در انتخاب رنگ لباس دانش‌آموزان بدون توجه به روا‌ن‌شناسی رنگ مشکلاتی پنهان را در این زمینه به وجود می‌آورد در حالی که روان‌شناسان تأکید دارند، لباس فرم مدارس باید از لحاظ رنگ، دوخت و جنس ویژگی‌های خاصی داشته باشد.

رنگ لباس عاملی برای تکامل شخصیت

همان‌طور که می‌دانید، رنگ‌ها بر احساسات و روان افراد تأثیرهای متفاوتی دارند و هر رنگ تأثیر خاصی را بر روی مغز می‌گذارد، ازاین‌رو رنگ فرم مدرسه نیز بر ایجاد نشاط یا کسلی دانش‌ آموزان تأثیر مستقیم خواهد داشت.

به گفته روانشناسان، به این دلیل که رنگ‌های تیره مانع فعالیت و جنب‌وجوش دانش آموزان می‌شود توصیه‌شده، برای فعال کردن دانش‌آموزان در فصل پاییز و زمستان که روزهای کوتاهی دارد، باید از رنگ‌های شاد استفاده کرد چون سبب ادراک هوشی و قوای روحی بیشتری می‌شود.

آنان همچنین توصیه می‌کنند ازآنجاکه دختران برای انتخاب پوشش خود دقت و حساسیت زیادی به خرج می‌دهند، باید برای لباس فرم آنان توجه ویژه‌ای شود و نه‌تنها رنگ فرم دانش آموزان، بلکه در پوشش معلمان و فضای آموزشگاهی نیز از رنگ‌های نشاط‌آور استفاده شود.

  همسانی رنگ لباس تا قانون پذیری

در همین رابطه، فاطمه زارع، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: رنگ لباس به‌عنوان عاملی در تکامل شخصیت افراد است.

به گفته این کارشناس مذهبی، مدرسه نخستین مکان رسمی است که دانش آموزان وارد آن شده و تجربه می‌آموزند. همسانی رنگ لباس آن‌ها در یک کلاس، عاملی است که قانون پذیری، تبعیت و اجتماعی شدن را در کودکان پرورش می‌دهند.

درواقع وقتی بچه‌ها خود را برابر باهم می‌یابند ارتباط‌‌گیری اجتماعی‌شان تسهیل خواهد شد.

وی با اشاره به توصیه‌های دین اسلام در این زمینه تصریح کرد: انسان، رنگ و طبیعت به‌طور مداوم در تعامل با یکدیگر هستند و دین مبین اسلام به پوشش افراد و نحوه انتخاب رنگ لباس توصیه‌های فراوانی کرده است.

زارع در بیان محاسن اجرای طرح یکرنگی دانش آموزان گفت: باوجوداینکه دانش آموزان در طبقات اجتماعی، اعتقادی و فرهنگی مختلفی هستند، سادگی و برابری را درک می‌کنند و هنگامی‌که خود را مانند یکدیگر ببینند، ارتباط‌گیری اجتماعی‌شان آسان‌تر می‌شود.

تأثیر رنگ لباس بر تخیلات و حالات روانی

این کارشناس مذهبی با اشاره به روایات اسلامی درزمینهٔ نوع پوشش و رنگ لباس‌ها خاطرنشان کرد: دین اسلام توصیه کرده است اگر افراد طولانی‌مدت لباس‌های تیره بپوشند، باگذشت زمان برای آن‌ها کسالت‌های روحی و روانی ایجاد می‌شود یا ممکن است، این اختلالات را تشدید کند. در روایات اسلامی پوشیدن رنگ‌های تیره مکروه است و توصیه‌شده افراد از لباس‌هایی بارنگ‌های روشن، مگر در شرایط خاصی مانند عزاداری و سوگواری استفاده کنند.

وی معتقد است: رنگ‌های آبی، سبز، خاکستری تعدیل‌کننده نیازهای روحی و روانی افراد بوده و درنهایت تأمین‌کننده سلامت جسم و تعادل و روح افراد هستند. در دین اسلام همچنین برای پوشش فرزندان به رنگ سفید تأکید فراوان شده است.

این کارشناس مذهبی همچنین انتخاب رنگ لباس را در تخیلات و حالات روانی کودکان و نوجوانان مؤثر دانست و یادآور شد: استفاده هرکدام از رنگ‌ها برای دانش آموزان دختر و پسر می‌تواند وسیله شادی، غم، ترس، لذت و دوست داشتن و انتقام در آن‌ها شود.

نظرسنجی از نوع فرم مدارس قم، در قالب نمایشگاه

در همین رابطه رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش‌وپرورش استان قم، گفت: در نمایشگاه مد و لباس اسلامی ایرانی، لباس فرم 235هزار دانش‌آموز قمی مورد نظرسنجی قرار می‌گیرد.

علی یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اهمیت روند تهیه فرم مدارس اظهار داشت: به همین منظور چند سالی است، نمایشگاهی با حمایت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و با همکاری آموزش‌وپرورش، سازمان صنایع و معادن، صداوسیما، استانداری، سازمان برنامه‌وبودجه و معاونت امور بانوان استانداری این استان برگزار می‌شود.

وی معرفی توانمندی‌های استان در حوزه مد و لباس،توسعه فضای تعامل و همکاری در بین دست‌اندرکاران و فعالان این حوزه، حمایت از تولید ملی و ترغیب خانواده‌ها برای ورود کالای بومی به سبد خانوار، تلاش برای تلفیق طرح‌های نوین بافرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در حوزه پوشاک،  مزیت سازی و رسانه‌ای کردن حرکت‌ها و فعالیت‌های تأثیرگذار در بخش ساماندهی مد و لباس و زمینه‌سازی برای شناسایی، معرفی، تعامل و مشارکت مؤسسات، اصناف، نهادها، ارگان‌ها،  مراکز علمی آموزشی درزمینهٔ مد و لباس ازجمله مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه معرفی می‌کند.

یکرنگی فرم مدارس و اثرات انضباطی و تربیتی آن

رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش‌وپرورش استان قم، با اشاره به وجود 235 هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف تصریح کرد: از سال 1380 مدارس شروع به تولید لباس هماهنگ کردند، که مزیت‌های متعددی ازجمله اثرات انضباطی و تربیتی را دربر داشت.

یوسفی تأکید کرد: با توجه به اینکه لباس مناسب در مسائل شخصیتی و رفتاری فرد مؤثراست، باید آموزش‌وپرورش اولیاء، دانش آموزان و مربیان به این موضوع نگاه جدی داشته باشند، ھﺪف ﻣﺎ از ﭘﯿﮕﯿﺮی و ایجاد نمایشگاه ﻣﺪ و ﻟﺒﺎس  اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ طی نظرسنجی از سه ضلع (اولیاء، دانش آموزان و مربیان)، شکیل‌ترین و زﯾﺒﺎﺗﺮﯾﻦ ﻣﺤﺼﻮل را باقیمت ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﺑﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان اراﺋﻪ دهیم.

وی خاطرنشان کرد: امسال هم همانند سال گذشته نمایشگاهی با تعداد 40 غرفه و قریب به 200 اثر، حاصل تلاش هنرجویانی که  اکثراً ﺗﺤﺼﯿﻼت دانشگاهی در رﺷﺘﻪ طراحی لباس داشته و بومی استان قم هستند، برگزار شد.

رنگ‌های روشن سمبل جنبه‌های مثبت زندگی

رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش استان قم افزود: ازجمله اهداف این جشنواره ظرفیت سنجی در سطح استان بود که ببینیم در قم طراحی لباس در چه جایگاهی قرار دارد و البته نتیجه بسیار مثبتی نیز به دست آمد و از استقبال مردمی خوبی برخوردار بود.

یوسفی به نقل از مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: در زمینه لباس فرم مدارس باید به کیفیت پارچه توجه داشت، کیفیت دوخت و دوخت صنعتی بسیار حائز اهمیت است، مدل لباس نیز باید متناسب با شهر مقدس قم و شاخص‌های اسلامی بوده و درعین‌حال همچنین شکیل و زیبا باشد.

وی ادامه داد: در مرحله‌ای بعد از نظرسنجی با اصناف و اداره کل صنعت، معدن و تجارت هماهنگی‌هایی صورت گرفته و طبق قیمت مصوبی لباس‌های لازم به دانش آموزان ارائه خواهد شد.

  تحقیقات نشان داده است که رنگ‌های روشن سمبل جنبه‌های مثبت زندگی بوده و فعالیت عمومی را در انسان افزایش می‌دهد، درصورتی‌که رنگ‌های تیره و تاریکی چون سیاه، قهوه‌ای و سرمه‌ای باعث کم شدن فعالیت در افراد شده و حالات سکون، انفعال و غم و اندوه را به همراه دارند. به نظر می‌رسد، باوجود اهمیت و نوع رنگ فرم که می‌تواند در شکل‌گیری شخصیت دانش آموزان مؤثر واقع شود، بهتر است این عامل نیز در تهیه لباس مناسب در مدارس لحاظ شود.  

گزارش از الهام پناهی فر

تعداد بازدید: 1453 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی