جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 06:47   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 34401صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیدوشنبه، 6 آذر 1396 - 12:57
چگونه «معلمان» ارزیابی می شوند؟
  
فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

 

ارزیابی معلم نوعی ارزیابی مستمر و نظام مند است که عملکرد معلمان را طی دوره های مشخصی مورد بررسی قرار می دهد.

به گزارش مشرق، در واژه شناسی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در تعریف عبارت ارزیابی/Assessment آمده است: فرآیند گردآوری، ترکیب و تفسیر اطلاعات برای سنجش و اندازه گیری رفتار و عملکرد درون سازمانی افراد براساس ملاک ها، ضوابط و استانداردهای از قبل پیش بینی شده و مقایسه نتایج حاصل از آن با مأموریت ها یا وظایف و تحلیل آثار اقتصادی و اجتماعی اجرای برنامه ها بدون قضاوت ارزشی؛ به منظور تعیین میزان تحقق اهداف و مقاصد و بهبود فرآیند برنامه ریزی و ارتقای فرآیندها و تصمیم گیری در این باره که آیا فعالیت ها و کوشش های انجام شده به بازده مطلوب انجامیده است یا نه.
یک عملیات درونی برای سنجش کارایی برنامه ها و فراهم کردن زمینه های عقلانی برای برنامه ریزی های آتی و در نهایت داوری آگاهانه درباره راه حل ها و روش ها برای منظوری معین و بر اساس ملاکی مشخّص. در ارزیابی، عملکرد یکایک افراد مورد توجه قرار گرفته و یافته های حاصل از آن به منظور بررسی عملکرد تک تک یادگیرندگان جمع آوری می شود ولی از یافته های ارزشیابی به ندرت می توان در ارزیابی فرد فرد یادگیرندگان استفاده کرد.
عمل برآورد کردن یا تخمین زدن میزان هر چیز یا هر فرد، عمل تعیین بهای چیزی، بهای چیزی را معین کردن، تقویم .
ارزیاب/Rater/Evaluator: فرد واجد صلاحیت های حرفه ای که بر اساس ضوابط و معیارهای مشخّص، مسئولیت اندازه گیری عملکرد درون سازمانی مخاطبان را به شیوه های مناسب به عهده دارد. در آموزش و پرورش، معلّمان به عنوان ارزیاب در نظر گرفته می شوند؛ به این دلیل که بخشی از مسئولیت خود را منصفانه و به طور مداوم، به ارزیابی فعالیت های دانش آموزان خود اختصاص می دهند.

تعداد بازدید: 937 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی