جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 14:46   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 34688صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگییکشنبه، 16 اردیبهشت 1397 - 00:51
کتاب هنر اوج گیری :برنامه ریزی استراتژیک توسعه توانمندی های شخصی
  
فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

کتاب هنر اوج گیری :برنامه ریزی استراتژیک توسعه توانمندی های شخصی
✳️ تحقق رویاهای محقق نشده از طریق توسعه توانمندیهای شخصی
نتیجه چهل سال تجربه #مؤسس #مدیرعامل #مجتمع_فنی تهران و #کارآفرین نمونه کشور درآموزش
#ثبت_سفارش و #اطلاعات بیشتر:
💹 yon.ir/hrtiran
❇️ https://t.me/hrmtiran
«این کتاب، اثری است راهبردی (استراتژیک) کل نگر، (سیستمی)، تحول¬گرا، نظام مند، پایشی، کاربردی و غیرانتفاعی». ایشان همچنین، خود را در مقدمه و موخره و به عبارتی، در پیشگاه مخاطبین، متعهد کرده است که سود حاصل از فروش این کتاب را مصروف «شکوفایی و پیشرفت جوانان و نوجوانان شایسته و با استعدادی که محدودیت‌های مالی و اقتصادی مانعی بر سر راه شکوفایی استعدادهای آنان است» نماید.
روی جلد:

/media/image/6adfe1bdfb69c2d31e7d7.jpg

هنر اوج گیری :برنامه ریزی استراتژیک توسعه توانمندی های شخصی

سعید سعادت

 

معرفی کتاب به دوستان و آشنایان و اعضای خانواده، همیشه کاری الهام­ بخش بوده و هست؛ اما معرفی بعضی کتاب­ها، احساس متفاوتی برای معرف به همراه دارد؛ منظور، معرفی کتابهایی است که شاید مجالی برای آگاه شدن خواننده، از چارچوب ممتاز و متفاوتی از اندیشه ­ها و تجربه­ ها باشند؛ کتابهایی که ممکن است مطالعه آنها، یکی از ان نقطه عطف­ های معروف و مهم، در شیوه­ ی اندیشیدن ما و الگوی حیات ما ایجاد کند.

باری... کتاب «هنر اوج‌گیری»، کاندیدایی جدی برای تبدیل شدن به یکی از آن نقطه عطف­ ها به شمار می­رود. این کتاب، به مقوله توسعه فردی می‌پردازد و مطالعه آن به کسانی توصیه می­شود که «اراده ­ی تعالی» داشته و بنا دارند که آجر به آجر، ساختمان یک زندگی مرفه، همراه با احساس شادکامی، سلامت و رضایت را «به دست خویش» بنا کرده و نیک­ بختی را چون موهبتی به حیات خود و خانواده خود اهدا کنند.

آنها به بیان دیگر، همان کسانی هستند که عزم خویش را برای تحقق رویاهایشان جزم کرده و بر آنند که هر چه زودتر، تصمیمی انقلابی برای تغییر مسیر زندگی خویش و نیل به یک زندگی با احساس رضایت بالا اتخاذ کنند.

از این رو، اگر از دست­آوردهای زندگی خود تا به امروز، راضی و خشنود هستید و احساس می‌کنید هر جایگاه و دست ­آوردی که شایسته ­ی شماست (یا بهتر بگوییم، شما شایسته­ ی آنید) را به دست آورده ­اید، این کتاب برای شما نیست و مطالعه آن به شما توصیه نمی­شود.

اما اگر در افق و چشم­ انداز زندگی شما هنوز، رؤیاهایی وجود دارد که محقق نشده ­اند و آنگاه که به آنها می ­اندیشید، ضربان قلبتان قدری تندتر می ­شود، همچنین اگر گاه و بیگاه از خود می‌پرسید که «چرا از شغلم لذت نمی­ برم؟» یا «چرا هرچه تلاش می‌کنم، به نتیجه نمی‌رسم؟»، آنگاه شاید لحظه­ ای که این کتاب را به دست گرفته و تورق می­کنید، یکی از نقاط عطف زندگی شما باشد. چرا که این کتاب برای کسانی نوشته شده است که از خویشتنِ خویش، انتظارات بزرگی داشته و بر آنند که در جامعه­ ی پیرامون خود، تحول‌آفرین باشند.

عنوان کامل کتاب، «هنر اوج‌گیری؛ برنامه‌ریزی استراتژیک توسعه توانمندی‌های شخصی» است و نویسنده آن، مؤسس و مدیرعامل مجتمع فنی تهران و کارآفرین نمونه کشور در حوزه آموزش است: دکتر سعید سعادت

وی در مقدمه کتاب نوشته است: «این کتاب نتیجه چهل سال تجربه در عرصه کارآفرینی و توسعه سرمایه‌های انسانی کشور است».

سعادت، نوشتن این کتاب و انتقال این تجربیات را مسئولیت اجتماعی خود دانسته و در موخره ­ای که در پشت جلد کتاب درج شده است، اظهار داشته است:

«این کتاب، اثری است راهبردی (استراتژیک) کل نگر، (سیستمی)، تحول­گرا، نظام مند، پایشی، کاربردی و غیرانتفاعی». او همچنین، خود را در مقدمه و موخره و به عبارتی، در پیشگاه مخاطبین، متعهد کرده است که سود حاصل از فروش این کتاب را مصروف «شکوفایی و پیشرفت جوانان و نوجوانان شایسته و با استعدادی که محدودیت‌های مالی و اقتصادی مانعی بر سر راه شکوفایی استعدادهای آنان است» نماید.

اما توانمندسازی شخصی، از چه جنبه­ هایی و چرا اهمیت دارد؟ این پرسشی است که در پیشگفتار کتاب به آن پرداخته شده است. نویسنده در این بخش توانمندسازی را برای سازگاری با تغییرات شتابان دنیای امروز از یک سو و به دست گرفتن اختیار سرنوشت فردی انسان‌ها از سوی دیگر ضروری می‌داند. در ادامه این قسمت، به خصوصیات و فایده‌ه ای برنامه‌ریزی استراتژیک فردی پرداخته شده است.

کتاب سه بخش اصلی دارد. در بخش نخست، که خود مشتمل بر شش فصل است، مهارت‌های لازم برای برنامه‌ریزی استراتژیک فردی به خواننده معرفی می­شود. این مهارت‌ها عبارتند از: خودآگاهی، اعتماد به نفس، عزت نفس، مثبت‌اندیشی، خودانگیزشی و هدف‌گذاری. خواننده در هر فصل با یکی از این شش مهارت آشنا می‌شود و در ادامه می‌تواند با انجام آزمون‌های جداگانه، میزان بهره ­مندی خود از هر یک از این مهارت‌ها را سنجیده و راهکارهایی مناسب را برای تقویت هر کدام بیاموزد. اغلب فصل‌ها تمرینات عملی دارند تا خواننده بتواند با انجام آنها، مهارت مورد نظر را بیشتر تمرین کند.

در فصل مربوط به خودشناسی، مخاطب با دو ابزار تحلیلی SWOT و PESTEL آشنا می­شود. با استفاده از ابزار SWOT ، خواننده راهکاری نظام­مند برای شناسایی نقاط قوت و ضعف خویشتن و نیز، فرصت‌ها و تهدید‌های حاکم بر محیط زندگی خود به دست می­آورد.

ابزار PESTEL اما، در واقع فهرست «متغیرهای محیط پیرامون ماست که می‌توانند بر زندگی فردی، اجتماعی یا کسب‌وکار ما مؤثر باشند» و ما را آگاه می‌کنند که عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره چگونه می‌توانند بر موفقیت یا شکست ما اثر بگذارند. به بیانی دیگر، PESTEL همچون یک راهنمای عملی و کاربردی، برای نظام بخشیدن به بخش دوم SWOT ، یعنی فرصت­ها و تهدیدهای بیرونی عمل میکند

در فصل هدف‌گذاری با مدلSMART و برنامه‌ریزی متوازن اهداف (GBP یا Goal Balanced Planning)، از شش منظر آشنا می‌شویم که هر دو کمک می‌کنند اهداف خود را در زندگی واقع‌بینانه و متعادل انتخاب کنیم.

بخش دوم کتاب به‌طور خاص به برنامه‌ریزی استراتژیک فردی پرداخته است. در این فصل نویسنده به تفصیل از روش‌ کشف و تعریف ارزش‌های فردی و اهمیت این ارزش‌ها در تعیین مسیر زندگی و موفقیت یا شکست افراد بحث می‌کند. در ادامه می‌خوانیم که افراد چگونه باید بیانیه مأموریت و چشم‌انداز شخصی خود را تهیه کنند. این دو بیانیه در تعیین اهداف و برنامه‌ریزی فردی بسیار اهمیت دارند و مجالی فراهم می‌آورند تا خوانندگان بتوانند ایده‌ها و آرزوهای خود را به شیوه‌ای منطقی بازنگری کرده و برای تحقق آنها برنامه‌ای عملی تنظیم کنند. برای تعیین اهداف واقعی، استفاده صحیح از دو ابزار تحلیلی SWOT/ TOWS) ) و شناخت چهار نوع استراتژی تهاجمی، محافظه‌کارانه، رقابتی و تدافعی بسیار اهمیت دارد. خواننده در این بخش نحوه استفاده از این ابزارها را به‌طور عملی و با تمرینات مختلف فرا می‌گیرد.

در بخش سوم که «راهنمای عملی» نام دارد، خواننده می‌تواند با مشاهده و بررسی یک نمونه عملی و حقیقی از سند استراتژیک یک فرد، شیوه اجرای آموزه­های کتاب به صورت کاربردی را لمس نماید.

در انتهای کتاب، نویسنده کاربرگ‌ها و جداولی را منتشر کرده است که خواننده بتواند برای انجام تمرینات عملی کتاب از آنها استفاده کند.

از دیگر ابعاد مهم کتاب هنر اوج­ گیری اینکه، همه جای کتاب پر است از تمرینات عملی و آزمون­های شناختی مختلف و مثال‌های گوناگونی که برای روشن شدن مبحث بسیار مفید هستند. همچنین کتاب سرشار است از جداول و داده ‌نماهای infographic) ) گوناگون که جمع‌بندی و عصاره مطالب را در اختیار خوانندگان قرار می­دهند.

همچنین، آغاز هر فصل با یک حکایت جذاب مدیریتی شروع می­شود و ده‌ها عبارت پندآموز منقول از بزرگان و حکیمان، در مطلع و در طول هر بحث آورده شده است که خواننده را در مسیر یادگیری مباحث کتاب، با آمیزه­ای از سرگرمی و دانش، مشتاق و خوشحال نگه می­دارد.

جای‌جای کتاب به داستان حیات و یا رهنمودهای بزرگانِ مرتبط با حوزه­ی بحث، اشاره شده و شرح مختصری از زندگی و آثار آنها در کادرهای رنگی حاشیه صفحات کتاب، نقل شده است که می‌توان برای مطالعه تکمیلی و بیشتر، به آنها رجوع کرد. اما فرصت مطالعه و یادگیری بیشتر، به اینها ختم نمی­شود: قسمت جذاب دیگری که این اثر را متمایز می­کند، وجود ویدئوها و فیلم­ هایی آموزشی داخل کتاب است که می­توان از طریق موبایل و یا رایانه، به تماشای آنها نشست و تجربه­ی یادگیری چندرسانه ­ای را نیز به تجربه این محیط یادگیری متنوع، اضافه کرد و از آن لذت برد.

به ویژگی­هایی که در این معرفی بیان شد، اضافه کنید زبان ساده و ویرایش روان کتاب و تصاویر و جدول­های متنوعی که همه و همه در کنار هم، باعث می­شوند مطالعه این کتاب به تجربه‌ای آموزنده، مفید و فرح­بخش برای خواننده بدل گردد.

تعداد بازدید: 2407 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی