RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 07:03   
  تازه ترین اخبار:  
   آخرین مطالب  

  استخدام هلدینگ گروه‌ ساختمانی : ۱. مدیر مالی ۲. مدیرمنابع انسانی ۳. مدیر املاک و اموال


  کارجو خانم مجرد کارشناسی زیست شناسی


  گرافیست ، کارجو


  استخدام : تولید کننده قطعات خودرویی ( کرج ، کمالشهر) 1- رئیس حسابداری آقا 2- سر شفیت خانم یا آقا 3- کارگر انبار آقا


  کارجو خانم ۱۴ سال سابقه لیسانس حسابداری


  کارجو مدیر منابع انسانی


  کارجو معاون مالی


  کارجو مدیر کارخانه ، کرج


  کارجو خانم اصفهان ، منابع انسانی


  تا « سبد معیشت » نهایی نشود به مذاکرات دستمزد ورود نمی‌کنیم


- اندازه متن: + -  کد خبر: 35095صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسییکشنبه، 29 مهر 1397 - 12:24
روایت جدید ریاض از قتل خاشقجی؛ «می‌خواستیم بیهوشش کنیم، اما خفه شد»
  
فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

عربستان سعودی
روایت جدید ریاض از قتل خاشقجی؛ «می‌خواستیم بیهوشش کنیم، اما خفه شد»
 Comments
بوسیله Euronews
عربستان سعودی، تنها چند روز پس از پذیرش کشته شدن جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در ریاض، روایت جدیدی از این ماجرا ارائه می کند. روایتی که با نسخه اولیه متفاوت و حتی در مواردی متضاد است.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر) در گفتگو با یک مقام ارشد عربستان جزئیات دیگری از نحوه قتل آقای خاشقجی ارائه کرده است.

بر اساس این روایت تازه، تیمی ۱۵ نفره از اتباع عربستان به دستور احمد عسیری، نایب رئیس اطلاعات عربستان سعودی راهی ترکیه شده‌اند تا جمال خاشقچی را به بازگشت به ریاض متقاعد کنند، اما آنها از اختیارات خود فراتر رفته و او را به ربایش تهدید کرده و سپس وی را به صورت اتفاقی خفه کرده‌اند.

این مقام ارشد سعودی همچنین مدعی شده که جسد آقای خاشقجی در فرش پیچیده شده و به یک همکار محلی تحویل داده شده است تا جسد را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید:

    «قتل خاشقجی» در ترکیه به‌دستور بن‌سلمان؛ فرصتی برای ایران؟

    ماجرای خاشقجی؛ ۵ پرسشی که پیش روی عربستان قرار دارد

در حالی که ریاض روز جمعه ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر) در بیانیه‌ای بالاخره پذیرفت که جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شده است، در روایت تازه موارد متناقضی با نسخه اولیه که در تلویزیون سعودی بیان شد وجود دارد.

این مقام بلندپایه سعودی همچنین گفته است، ریاض برنامه‌ای را برای بازگرداندن مخالفان دولت به کشور دارد. جمال خاشقجی هم از جمله افرادی بوده که در این فهرست قرار داشتند و دولت برنامه داشته است او را به عربستان بازگرداند.

بنا به ادعای این منبع عربستانی، احمد عسیری تیمی ۱۵ نفره را مسئول بازگرداندن جمال خاشقجی از استانبول می‌کند، اما اعضای این تیم وقتی مقاومت این روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان را می‌بینند تلاش می‌کنند او را ساکت کنند و دست خود را روی دهان او میگذارند تا داد و فریاد نکند، اما ناگهان این روزنامه نگار اهل عربستان خفه می‌شود.

بنا به گزارش رویترز این مقام بلندپایه عربستان اظهار داشته که این اطلاعات در اثر اعترافات این تیم ۱۵ نفره به دست آمده است.

این مقام عربستانی مدعی است: «فرمانی برای مذاکره در راستای بازگرداندن مسالمت‌آمیز افراد ناراضی‌ وجود دارد که به آن‌ها (تیم مذاکره با ناراضی‌ها) این اختیار را می‌دهد که بدون هماهنگی با مقام‌های بالاتر، عمل کنند.»

بیشتر بخوانید:

    ترامپ: کشته‌شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی به نظر قطعی است

    تلویزیون دولتی عربستان: خاشقجی در جریان یک دعوا در داخل کنسولگری عربستان کشته شده است

این مقام عربستان می‌گوید مسئول این پرونده احمد عسیری و سعود قحطانی مشاور ارشد دربار سعودی بوده‌اند و این تیم ۱۵ نفره هم با هماهنگی آنها گردهم آمده و اعزام شده‌اند.
سعود قحطانی که به جرم دست داشتن در قتل خاشقچی دستگیر شده، در آگوست ۲۰۱۷ در انتقاد یکی از کاربران نسبت به عملکرد او نوشت: آیا فکر می‌کنی من سرخود و بدون دستور کاری می‌کنم؟ من مجری امین دستورات سرورم پادشاه و آقایم ولیعهد هستم

او سپس ادعا کرده در جریان این عملیات قرار نبوده است که کار به خشونت بکشد. به گفته وی برنامه این بوده که جمال خاشقجی به صورت مسالمت آمیز به عربستان بازگردد و مدتی هم در خانه امن باقی بماند، سپس اگر راضی نشد با دولت همکاری کند، آزاد شود اما تیم اعزامی از اختیارات خود فراتر رفته و به خشونت متوسل شده است. این مقام عربستان افزوده است که همین امر موجب شده تا اوضاع به هم بریزد.
گزارشگر ارشد فیگارو در خاورمیانه نوشته: من به خوبی احمد العصیر، مرد شماره دو در نظام سعودی رو می‌شناسم، او که به‌جرم دست‌داشتن در قتل جمال خاشقجی، خلع شده، از مدرسه نظامی سن‌سیر فرانسه فارغ‌التحصیل شده بود و فرانسه رو عالی حرف می‌زد. این نظامی باهوش هرگز کسی نبود که تصمیمی خودسرانه بگیرد.

به گفته او، جمال خاشقچی به دفتر سرکنسول برده شده و «ماهر مطرب» از اعضای تیم اعزامی به استانبول، با او درباره بازگشت به عربستان صحبت کرده است. این روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان درخواست مطرح شده را رد کرده و گفته که کسی بیرون از کنسولگری منتظرش است و اگر او ظرف یک ساعت از کنسولگری خارج نشود، آن فرد با مقامات ترکیه‌ تماس می‌گیرد.

به گفته مقام عربستانی، داخل کنسولگری، جمال خاشقچی به مطرب گفته است: «می‌خواهید با من چه کار کنید؟ می‌خواهید مرا بدزدید؟»

ماهر مطرب در پاسخ می‌گوید: «بله، تو را بیهوش می‌کنیم و می‌دزدیم.»

 

    رئیس سابق سیا: ناپدید شدن خاشقجی نمی‌توانسته بدون مجوز بن‌سلمان صورت گرفته باشد

    واکنش‌ها به بیانیه قتل خاشقجی؛ از تمجید علمای عربستان تا انتقاد گوترش

این مقام سپس گفته است که جمال خاشقچی شروع به فریاد زدن کرده است و تیم اعزامی به قصد ساکت کردن او، دست‌هایشان را روی دهان او می‌گذارند، اما ناگهان خاشقجی می‌میرد.

این مقام ارشد عربستان همچنین در خصوص سرنوشت جسد جمال خاشقجی هم می‌گوید: «طبق اعترافات این افراد، جسد در فرش پیچیده شده و تحویل یک همکار محلی شده است تا جسد را از بین ببرد. ضمن اینکه صلاح طبیقی، کارشناس کالبدشکافی که به همراه این تیم به استانبول رفته بود، تلاش کرده تا آثار باقی مانده از قتل خاشقچی را در درون کنسولگری از بین ببرد.»

او البته در خصوص سرنوشت جسد توضیحی نمی‌دهد و می‌گوید در تلاش هستیم تا بدانیم جسد کجاست.

این مقام ارشد همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفته است مصطفی مدنی یکی دیگر از اعضای تیم عربستان، برای اینکه وانمود کند، جمال خاشقجی از کنسولگری خارج شده است، لباس‌های او را می‌پوشد و ساعت هوشمند او را هم به دست خود می بندد و از در پشتی کنسولگری خارج می‌شود. او می‌گوید آقای مدنی در نهایت لباس‌های جمال خاشقجی را در منطقه سلطان احمد استانبول به دور انداخته است.

او همچنین در پاسخ به این سوال که چرا ادعاهای عربستان از روز اول تا کنون متناقض بوده است می‌گوید: «تقصیر اطلاعات غلطی است که به ما می‌دادند و ما هم به اشتباه می‌افتادیم. اعضای این تیم برای ما گزارش غلطی نوشتند و مدعی شدند بعد از اینکه جمال خاشقجی تهدید کرده است مقام‌های ترکیه‌ای برای دفاع از او وارد عمل می‌شوند، آنهال هم به او اجازه دادند که کنسولگری را ترک کند.»

ادعای متناقض و متفاوت مقامات سعودی از ابتدای ناپدید شدن جمال خاشقجی پرسش‌های زیادی را در فضای بین‌الملل پدید آورده و مقامات غربی هم این توضیحات را قانع کننده ندانسته‌اند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که در ابتدا از گزارش اولیه عربستان ابراز رضایت کرده بود هم یک روز بعد، اعلام کرد از توضیحات عربستان سعودی راضی نیست و آنها باید جواب کاملی در این خصوص ارائه دهند.

جمال خاشقجی روز دوم اکتبر (۱۰ مهر) برای کارهای اداری وارد کنسولگری این کشور در استانبول شد و هرگز بازنگشت. ریاض پس از حدود دو هفته انکار و ابراز بی اطلاعی از سرنوشت جمال خاشقجی، در نهایت اعتراف کرد که وی بر اثر درگیری که بین او و کسانی که در کنسولگری بوده‌اند روی داده کشته است.

تعداد بازدید: 1424 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب  

  استخدام : تولید کننده قطعات خودرویی ( کرج ، کمالشهر) 1- رئیس حسابداری آقا 2- سر شفیت خانم یا آقا 3- کارگر انبار آقا


  کارجو معاون مالی


  کارجو خانم اصفهان ، منابع انسانی


  کارجو مدیر کارخانه ، کرج


  کارجو مدیر منابع انسانی


  کارجو خانم ۱۴ سال سابقه لیسانس حسابداری


  گرافیست ، کارجو


  کارجو خانم مجرد کارشناسی زیست شناسی


  استخدام هلدینگ گروه‌ ساختمانی : ۱. مدیر مالی ۲. مدیرمنابع انسانی ۳. مدیر املاک و اموال


 
   تبلیغات صفحات داخلی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING