RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 05:38   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 21324صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیشنبه، 1 شهریور 1393 - 13:44
آیا قطار آموزش و پرورش در ایستگاه تصمیمات توقف کرده است؟
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

آموزش و پرورش مسئله اصلی کشور است و هر قدر این قطار تعلیم و تربیت کندی حرکت داشته باشد مطمئناً رسیدن به سر منزل مقصود در آموزش و پرورش سخت تر و دشوارتر می شود. خبرگزاری فارس: آیا قطار آموزش و پرورش در ایستگاه تصمیمات توقف کرده است؟
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،شاید انجام تغییرات تأثیرگذار در بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای کشور کاری بدون حاشیه و برای رفع و رجوع امور باشد، اما انجام تغییرات گسترده و با حجم بالا در جایی که با معلمان و فرهنگیان سر و کار دارد قدری تأمل و تفکر بیشتر نیاز دارد.

در سالهای گذشته به واسطه اینکه با تغییر مدیران عالی و میانی در آموزش و پرورش شاهد اتفاقات و تغییرات ضربدری بودیم، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پا به عرصه وجودی نهاد تعلیم و تربیت گذاشت تا به نوعی با این تغییرات مقابله کند.

شاید سند تحول آموزش و پرورش توانست جلوی برخی اتفاقات را با تغییرات مدیران بگیرد، اما این سند توان ایستادن در جلوی برخی دیگر تغییرات و اتفاقات را نداشت و ندارد؛ قدرت این سند که ابتدا مانند کوهی در آموزش و پرورش بود اما قوام آن تقویت چندانی نشده است.

*برخی چالش‌های کنونی آموزش و پرورش

این روزها آموزش و پرورش با بلاتکلیفی برگزاری آزمون استخدامی مربیان پیش‌دبستانی، مشخص نبودن وضعیت کلی بیمه طلایی فرهنگیان با طرف جدید قرارداد، عدم روشن بودن وضعیت رتبه‌بندی معلمان، مشکلات بودجه‌ای، کمبود نیروی انسانی در ابتدایی و بسیاری دیگر از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند که برخی به اعتبارات و برخی هم به تصمیمات دولتمردان و نمایندگان مردم در مجلس ارتباط دارد.

خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش در یکی دوماه اخیر پیگیر موضوع زمان و چگونگی برگزاری آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی بودند که تاکنون خبر دقیقی از این موضوع مشخص و منتشر نشده است به جز اینکه در آینده این آزمون برگزاری می‌شود؛ اما یکی از نکات مهم این موضوعات این است که مسئولان آموزش و پرورش در جریان باشند که خبرنگاران برای پیگیری مطالبات مردم و پیگیری مشکلات آنها با مسئولان در ارتباط هستند و در این بین برای منافع شخصی پیگیر هیچ موضوعی نیستند.

*بروز شگفت‌زدگی در تعلیم و تربیت

آموزش و پرورش سازمان بزرگی است که هرگونه اعمال نظر و تصمیمات مختلف چه خوب و چه بد تأثیرات خاص خودش را دارد. یعنی هر خبری که از سوی مسئولان آموزش و پرورش منتشر می شود بازخوردهای مثبت و منفی بسیاری به لحاظ گستردگی دارد.

اما به هر حال تمام تلاش ها باید به سمتی باشد که تا آنجایی که امکان دارد استرس و نگرانی را از جامعه فرهیخته فرهنگیان بکاهد. همانطور که از نام «فرهنگی» مشخص است، یک معلم و یک فرهنگی درک معنا داری نسبت به مسائل پیرامون خود و آموزش و پرورش دارد لذا باید تصمیمات به گونه ای باشد که هویت فرهنگیان خدشه دار نشود که مطمئناً تمام تلاش مسئولان رفع و رجوع مشکلات است و در آن شکلی نیست.

*فانی: تعدیل پرسنل، بازنشستگی پیش از موعد، رشد 25 درصدی حقوق و افزایش ساعت کار معلمان

علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در جمع مدیران کل آموزش و پرورش کشور و معاونان این وزارتخانه،  تعدیل پرسنل وزارت آموزش و پرورش از یک میلیون به 800 هزار نفر را مهمترین عامل رشد و ایجاد انگیزه در سایر کارکنان دانست و گفت: با عملی شدن سیاست تعدیل نیرو حقوق معلمان 25 درصد رشد می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش به بازنشسته شدن پیش از موعد 30 هزار نیرو اشاره و گفت: با اجرای برنامه افزایش ساعات کار معلمان از 24 ساعت به 30 ساعت و افزایش حقوق آنها به تناسب این افزایش ساعت، از نیروهای انسانی کاسته و حقوق نیز افزایش می‌یابد.

به گزارش فارس، در همین دو پاراگرافی که نفر اول نظام تعلیم و تربیت کشور در جمع مدیران خود سخنرانی داشته است، چهار خبر کلیدی و تأثیرگذار وجود دارد.

*تعدیل نیرو در شرایط اضطراری نیاز به نیرو

نخست، تعدیل نیرو از حدود یک میلیون نفر به 800 هزار نفر در آموزش و پرورش است؛ این اتفاق یعنی بیش از 200 هزار نفر باید از گردونه تعلیم و تربیت کشور خارج شوند که به تبع ساز و کار این کار به درستی در نظر گرفته شده است که وزیر آموزش و پرورش آن را مطرح کرده است.

اما ناخودآگاه چند سوال پیرامون این موضوع به اذهان متبادر می شود که در شرایطی که این روزها وضعیت نیروی انسانی در ابتدایی حال خوبی ندارد و قصد دارند حتی از نیروهای بازنشسته برای سال تحصیلی جدید در ابتدایی استفاده کنند، آیا این کار می تواند مفید باشد؟

هم‌اکنون با وجود حدود یک میلیون شاغل در آموزش و پرورش و با وجود 12 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز با یک حساب سر انگشتی می‌توان دریافت که به ازای هر 12 دانش‌آموز یک معلم یا فرهنگی هم‌اکنون در کشور وجود دارد و با تعدیل نیرویی که وزیر آموزش و پرورش آن را مطرح کرده است به ازای هر 15 دانش‌آموز یک معلم یا فرهنگی استفاده خواهد شد.

این سوال هم مطرح می شود که آیا این موضوع  تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس که هم‌اکنون آموزش و پرورش از آن رنج می‌برد را مضاعف نمی کند و مشکلاتی بعدی را به همراه نخواهد داشت؟

*افزایش حقوق با مکانیزمی همراه با تعدیل

دومین خبر، افزایش 25 درصدی حقوق معلمان با انجام این تعدیلات است؛ این موضوع نیز خودش خیلی حرفها برای گفتن دارد.

زمانی آموزش و پرورش اعلام کرد که به دنبال افزایش 20 درصدی حقوق معلمان ابتدایی است هنوز خبری از این افزایش 20 درصدی حقوق نشده است و از طرفی معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش هم فقط خبر از پیگیری این موضوع داده است.

اما آیا باید با تعدیل نیرو حقوق دیگر کارکنان آموزش و پرورش اضافه می‌شود؟ یعنی در شرایطی که در بسیاری از حوزه ها مانند ابتدایی، پرورشی، ورزشی، بهداشت و مشاور با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم، این کار می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش باشد؟

*بازنشستگی پیش از موعد 30 هزار نفر و پاداش پایان خدمت!

سومین خبر، بازنشستگی پیش از موعد 30 هزار نفر در آموزش و پرورش است؛ این نکته بسیار حائز اهمیت است.

امیدواریم که وزیر آموزش و پرورش به موضوع پرداخت سنوات پاداش پایان خدمت این 30 هزار فرهنگی فکر کرده باشد و بودجه این کار را پیش بینی کرده باشد زیرا آموزش و پرورش در سالهای اخیر همواره با عدم توانایی پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان مواجه بوده است. چرا فرهنگیان که یکی از زحمت کش ترین اقشار این جامعه هستند باید پس از 30 سال کار و فعالیت نتوانند در هنگام بازنشستگی حقوق حقه خود را دریافت کنند؟

یک ضرب و جمع ساده یک رقم بسیار هنگفت از رقم پاداش پایان خدمت این 30 هزار نفری که باید بازنشسته شوند حکایت دارد.

در شرایطی که وزیر آموزش و پرورش بارها و بارها اعلام کرده که چیزی حدود 98 درصد از بودجه این وزارتخانه به جاری و پرداخت حقوق کارکنان اختصاص می‌یابد و چیزی برای انجام دیگر کارها باقی نمی‌ماند چطور و از چه منابعی قرار است پاداش پایان خدمت آن 30 هزار نفر تهیه و تأمین شود؟

*نظرات معاون سابق وزارت آموزش و پرورش پیرامون بازنشستگی پیش از موعد 30 هزار فرهنگی

ابراهیم سحرخیز، معاون سابق متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس و با اشاره به اینکه نیروی مازاد در آموزش و پرورش پیچیدگی خاص خودش را دارد، اظهار داشت: اگر به گفته وزیر کنونی آموزش و پرورش 30 هزار نفر بازنشسته پیش از موعد شوند، چه اهرم تشویقی برای آنها در اختیار داریم.

وی افزود: این موضوع بدون سنوات ارفاقی یعنی اینکه در بازنشستگی پیش از موعد اگر فردی با 22 سال سابقه کار بازنشسته شود، دولت برای او در ماه 22 روز حقوق پرداخت می‌کند که در گذشته اهرمی وجود داشت و اگر فردی 25 سال سابقه داشت دولت هم 5 سال اضافه می‌کرد و به او 30 روز حقوق می‌داد؛ اما این انگیزه الان وجود ندارد.

سحرخیز با بیان اینکه این 30 هزار نفر را از کجا می‌خواهند بیاورند و بازنشسته کنند، خاطرنشان کرد: در زمان وزارت علی‌احمدی در آموزش و پرورش 50 هزار نفر بازنشسته پیش از موعد شدند؛ آن موقع 5 سال سنوات ارفاقی به بازنشستگان داده شد و آنها با 30 سال بازنشسته شدند که الان اینطور نیست.

معاون سابق متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در زمانی که ما حضور داشتیم به تمام کشور فشار آوردیم تا بازنشسته پیش از موعد شوند و در نهایت 5 یا 6 هزار نفر شدند. البته از این طرح خانم‌ها استقبال می‌کنند و آنهایی هم که نیروی کارآمد باشند می‌توانند بیرون از آموزش و پرورش از این فرصت برای خود استفاده کنند و آنهایی هم که ناکارآمد هستند در آموزش و پرورش می‌مانند و بازنشسته نمی‌شوند.

وی با اشاره به طرح پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش مبنی بر بازنشستگی پیش از موعد 30 هزار نفر، گفت: با قیمت‌های امروزی فکر نمی‌کنم پاداش پایان خدمت هر نفر از 40 میلیون تومان کمتر باشد که اگر این رقم را ضرب در 30 هزار نفر کنیم حدود یک هزار و دویست میلیارد تومان نیاز دارد که فکر می‌کنم این رقم تا 1500 میلیارد تومان هم برسد که در این باره مکانیزم اجبار را هم نمی‌توانیم بگذاریم.

*افزایش ساعت کار اجباری برای افزایش حقوق

خبر چهارم، افزایش ساعات کار معلمان از 24 ساعت به 30 ساعت و افزایش حقوق آنها به تناسب این افزایش ساعت است که در نوع خود جالب به نظر می‌رسد؛ شاید این خبر مورد استقبال برخی قرار گیرد و در نقطه مقابل مورد استقبال برخی دیگر قرار نگیرد.

ممکن است برخی معلمان که به علت مشکلات معیشتی به شغل دوم می پردازند قدری دچار مشکل شوند که البته باید منتظر بود و دید که ساز و کار صحیح و دقیق آموزش و پرورش در این باره چه چیزی خواهد بود.

اما به هر حال باید به توانایی و انگیزه معلمانی که قرار است ساعت کار آنها از 24 ساعت به 30 ساعت افزایش پیدا کند هم توجه کافی داشت.

به هر حال معلمان و فرهنگیان در انتظار تدابیر صحیح وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید هستند تا بتوانند با صلابت و شادابی سال تحصیلی آینده که در پیش است را آغاز کنند.

ناگفته نماند که در این بین برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات فرهنگی ورزشی در سطح معاونت پرورشی و فرهنگی و معاونت تربیت بدنی و سلامت که این روزها در حال برگزاری و انجام است، کاری ستودنی در سطح آموزش و پرورش است.
منبع: خبرگزاری فارس

 

تعداد بازدید: 1219 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 8 نظر (فعال: 6 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 2)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
ناشناس
|    | 1393/6/3 - 04:43 |     0     0     |
چرادر استان کرمانشاه با بازنشستگی پیشاز موعد ابتدایی موافقت نمیشود

محمد
|    | 1393/6/2 - 00:07 |     3     0     |
فرض کنید در مناطق روستایی که شاید یک معلم بزور 24 ساعتش کامل بشه و نتواند اضافه کار داشته باشه چکار باید بکنه ؟ نه انتقالی میدن هنوز خیلی ها مخارج ایاب و ذهابشون هم هست .

ناشناس
|    | 1393/6/1 - 22:14 |     2     0     |
شما که به داشتن کوچکترین مدرسه دنیا فتخارمی کردید و به معلمان آن مدال افتخار میدادید و در عوض معلمینی که در کلاسهای 30تا 43نفره تدریس میکنند را هیچ وقت ندیدید جالب اینکه معلمان آن مدارس کم جمعیت 2یا3نفره حق بدی آب و هوا و محرومیت هم دریافت میکنند ولی کلاسهای 30 تا 40نفره خیر.در بعضی از مناطق تعداد معلمان از تعداد دانش آموزان بیشتر است فکری به حال این مناطق بکنید

محمد
|    | 1393/6/1 - 21:47 |     7     0     |
به نظرم جناب وزیر بنشینند و تنها عنوان وزارت را یدک بکشند بهتر از آن است که با این طرح ها خود و ما را زیر سوال ببرند. چند سوال:
1- جناب وزیر مگر وزرای دیگر تعدیل نیرو کردند که حقوق کارمندان خود را تا دو برابر افزایش دادند.
2-چگونه است که وزارت خانه های دیگر بودجه کامل می گیرند و آموزش و پرورش همیشه کمبود دارد.
3-جناب وزیر از وضعیت آموزش و پرورش دیگر کشورها و میزان ساعات تدریس معلمان آنها خبر دارند؟
4- آیا واقعا وزیر فکر می کنند که کار معلم در مدرسه پایان می یابد؟ معلم بیچاره نباید فرصتی برای مطالعه، تهیه سوال، اصلاح اوراق، بررسی تکالیف دانش آموزان و ... داشته باشد.
برای درک و جواب دادن به این سوالات باید با محیط مدرسه و کلاس نه دانشگاه کاملا آشنا بود. پر واضح است که وزیر محترم با مشکلات معلمان و شاید بتوان گفت کلا با آموزش و پرورش بیگانه اند و نباید انتظار حل مشکلی را داشت.

هموطن تهرانی
|    | 1393/6/1 - 20:30 |     8     0     |
با سلام ، اموزش وپرورش پیکان هم نیست چه رسد به اینکه قطارر باشد ، حقوق معلمان باعث خنده تمام کارکنان دولت شده است ، به نظرم انصاف حکم می کند دولت دکتر روحانی نسبت به افزایش حقوق معلمان تا قبل از مهر۹۳اقدام کند در غیر اینصورت معلمان هیجگونه انگیزه شغلی نخواهند داست وفرزندان این اب وخاک متضرر خواهند شد و این برای چامعه اسلامی مناسب نیست ، دکتر روحانی معلمان را ناامید نکن . هرچند که در افزایش قبلی دولت تدبیر وامید معلمان را ناامید کرده بود .

لیلا
|    | 1393/6/1 - 16:56 |     5     1     |
در جایی از این متن نوشته کسانی که کار امد هستند از بازنشستگی پیش از موعذ استقبال میکنند در خارج از اپ از فرصت استفاده میکنند و از تواناییهای خود و کسانی !!!ناکار امد !!!در اپ می مانند !! کار امد و نا کار امد بر چه مبنایی؟؟؟/؟/ و بر چه اساسی ؟
برای خودم که به نظر شما ناکارامد هستم متاسفم که فکر میکردم تدریس برای دانش اموزان مهمترین کار و معلم کارامدترین فرد میباشد و برای شما بیشتر متاسفم که برخی رشته هایی که مسلما در خارج اپ جایی ندارد اما برای کودکان و اینده و جامعه ضروری است را ناکارامد و غیر ضروری میدانید .
همین فکر موجب هر فسادی است .


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی