RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
شنبه، 8 اردیبهشت 1403 - 07:37   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 23244صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیپنجشنبه، 29 آبان 1393 - 16:19
وزارت آموزش و پرورش ویتامین D شیر مدارس را خورد
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

وقتی ناظر و مجری شیر رایگان دانش آموزان یک سازمان می شود
وزارت آموزش و پرورش ویتامین D شیر مدارس را خورد
شیر مدارس از آغاز آبان ماه در برخی استانها توزیع شده، ولی اینطور که پیداست توزیع این شیر نه تنها نیاز بدن دانش آموزان را رفع نمی کند، بلکه وزارت آموزش و پرورش به عنوان تنها متولی که وظیفه اجرا و نظارت بر توزیع این شیر را بر عهده دارد، به ابتدایی ترین نیاز دانش آموزان توجه نمی کتد: کمبود شدید ویتامین D که برخی تولیدکنندگان لبنیات می گویند حاضرند بدون دریافت هزینه اضافه به شیر مدارس اضافه کنند.
به گزارش شهر خبر،  سرانه مصرف شیر در ایران بسیار پایین است و بر طبق آمار، مصرف لبنیات در سرزمین پارسی، یک پنجم کشورهای توسعه یافته اعلام شده ، یعنی بر طبق اعلام مراجع رسمی سرانه مصرف شیر در ایران 85کیلوگرم و در کشورهای توسعه یافته 300 کیلوگرم و حتی در برخی از کشورها 500 کیلوگرم است.

از سوی دیگر بنا بر گفته معاون بهداشتی وزارت بهداشت، علی اکبر سیاری کمبود ویتامین D در کودکان 15 تا 23 ماهه در سال 1391 در مقایسه با سال 1380 افزایش شدید، معنادار و نگران کننده‌ای داشته است،به همین خاطر توزیع شیر غنی شده در مدارس  یعنی شیری که با ویتامین D تقویت شده در مدارس و فرهنگ سازی برای خوردن شیر میان کودکان بسیار ضروری به نظر می رسد تا بتوان از ریشه جلوی پوکی استخوان را گرفت.

در واقع ویتامین D از ویتامین های محلول در چربی است که برای جذب کلسیم از روده و استحکام استخوان ها لازم است.

به همین دلیل بود که در فروردین ماه سال 86، طرحی تحقیقاتی روی میز وزارت بهداشت رفت که مطالعه شیوع کمبود ویتامین D در کودکان 9 تا 11 ساله تهرانی و مقایسه اثر شیر و آب میوه غنی شده با کلسیم، ویتامین D و مکمل کلسیم و ویتامین D را مورد بررسی قرارداد و به این نتیجه رسید که شیرهای توزیعی در مدارس ارزش تغذیه‌ای لازم را ندارند و باید غنی شوند اما این اتفاق عملا رخ نداد .

این تحقیقات اما در دولت یازدهم ادامه دار شد و وزارت بهداشت با همکاری انجمن صنایع لبنی و صنایع شیر کشور با توزیع شیر غنی شده در میان گروهی از دانش اموزان و مقایسه انها با  دانش اموزانی که شیر ساده مصرف کرده اند نشان داد،میزان ویتامین D در خون گروه شاهد که شیر غنی شده مصرف کرده بودند  در مدت زمان کم بسیار بالا رفت.

بر همین اساس بود که مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، دکتر عبداللهی از توزیع شیر غنی شده با ویتامین D از ابتدای سال تحصیلی جدید در مدارس کشور خبرداد.

به گفته او، تفاهم نامه مشترکی میان وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش تنظیم شد و قرار شد با همکاری آموزش و پرورش مکمل‌های ویتامین‌ D به صورت مکمل 50هزار واحدی در مدارس توزیع شوند.

خبری که از سوی آموزش و پرورشی ها تایید شد چرا که اسفندیار چهار بند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت و گو با تسنیم با اشاره به این‌که تمام بدهی‌ها به کارخانه‌های تولید شیر را پرداخت کرده‌ایم، گفت: به منظور استحکام ساختار قامتی دانش‌آموزان احتمال غنی‌سازی شیر با ویتامین D وجود دارد.


دکتر فانی و معمایی به نام شیر مدارس!

با این حال اما مهر ماه آمد، سال تحصیلی آغاز شد و همچنان خبری از توزیع شیر در مدارس نبود چه برسد به شیر غنی شده!

این اتفاق در حالی افتاد که ۳۰۰ میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌‌‌ها و ۱۵۰ میلیارد تومان در بودجه ۹۳ برای توزیع شیر در مدارس اختصاص یافته اما وقتی از وزیر آموزش و پرورش دراین خصوص سوال شد،در کمال تعجب گفت: در برخی از مدارس توزیع شیر انجام می‌شود، اما رقم اعتبار تخصیصی آن را نمی‌دانم!

در هر حال با رسیدن روزهای پایانی دومین ماه سال تحصیلی جدید، بالاخره خبر رسید که توزیع شیر در مدارس دوباره آغاز شده است. توزیعی که به گفته سیدمحمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش قرار بود  120 نوبت به صورت رایگان باشداما  به توزیع 70 نوبت شیر کاهش یافت و آقای معاون حرف خود را تغییر داد.


شیر بدون ویتامین D به بچه ها می دهند

در این میان نه تنها از میزان شیر توزیعی کم شد بلکه آموزش و پرورشی ها عملا اسمی از دادن شیر غنی شده حاوی ویتامینD نمی آورند.

داریوش احمدی، دبیر کمیته ملی شیر وزارت آموزش و پرورش نیز در این خصوص به شهر خبر می گوید: توزیع شیر در مدارس آغاز شده اما نه شیر غنی شده.

این در حالی است که بنا بر گفته های حسین چمنی مشاور صنایع شیر ایران که در این باره به شهر خبر توضیح داد، هم انجمن صنایع لبنی و هم صنایع شیر ایران اعلام کرده اند حاضرند بدون هیچ چشم داشت مالی در این زمینه با آموزش و پرورش همکاری کند.

چمنی در این خصوص به شهر خبر می گوید: طی یک کار تحقیقاتی که با وزارت بهداشت انجام دادیم و معلوم شد کمبود ویتامین D در میان دانش آموزان به مرحله بحران نزدیک می شود، اعلام آمادگی کردیم که با آموزش و پرورش برای توزیع شیر غنی شده همکاری کنیم.

او ادامه می دهد: کمیته ملی شیر، زیر نظر وزارت بهداشت نیز مصوب کرد این اقدام انجام شود اما تا کنون از سوی آموزش و پرورش مناقصه ای برای تولید این نوع شیر برگزار نشده و این موضوع از سوی آموزش و پرورشی ها مسکوت مانده است.

چمنی در خصوص اضافه هزینه ای که این طرح به بودجه آموزش و پرورش وارد می کند، تصریح می کند:بی تردید اضافه کردن ویتامین دی هم از لحاظ تکنیک و هم از لحاظ کارهای آزمایشگاهی مانند بررسی دوز ویتامین که نه انچنان که بی اثر شود و نه آنچنان  بالا باشد که از حد مجاز تجاوز کند، هزینه های سنگینی در پی دارد اما از نظر ما دادن شیر رایگان به دانش آموزان یک عمل فرهنگی است که ارزش دارد برای آن ضرر کنیم و چه بسا در توزیع شیر معمولی هم بارها ضررهای کلانی کرده ایم  و برای همین به آموزش و پرورش اعلام کردیم بدون دریافت کوچکترین هزینه ای داوطلب انجام این مهم هستیم.

مشاور صنایع شیر ایران تاکید می کند: بی تردید وقتی بودجه زیادی برای توزیع شیر از سوی دولت اختصاص داده می شود باید شرایط بر اساس نیازهای جامعه تامین شود و ما نمی دانیم دلیل سکوت آموزش و پرورش چیست.

او در پایان سخنانش به شهر خبر می گوید: ما معتقدیم تعیین نوع و کیفیت شیر توزیعی در مدارس باید دست وزارت بهداشت باشد و آموزش و پرورش باید طرح های وزارت بهداشت را اجرا کند تا وضعیت سلامت مردم بهبود پیدا کند و بحران پوکی استخوان کشور را زمینگیر نکند.

با این حساب می توان گفت تا زمانی که آموزش و پرورش هم مجری اجرای توزیع شیر باشد و هم ناظر آن نه تنها خبری از شیر غنی شده در مدارس نخواهد بود بلکه از میزان شیر معمولی توزیعی نیز کاسته می شود و در این میان به عامل نظارت قوی نیاز است تا بتواند کار آموزش و پرورش را قضاوت کند  و کودکان را از کمبود ویتامین  D و کشور را از پوکی استخوان نجات دهد.

 

تعداد بازدید: 964 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 2 نظر (فعال: 2 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
بازنشسته با کام
|    | 1393/8/30 - 17:00 |     1     0     |
ای کاش بفکر ویتامین p بازنشستگان فرهنگی هم بودن . منظورم پاداش پایان خدمت فرهنگیان است.

بازنشسته با کام
|    | 1393/8/30 - 17:00 |     0     0     |
ای کاش بفکر ویتامین p بازنشستگان فرهنگی هم بودن . منظورم پاداش پایان خدمت فرهنگیان است.


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی