RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 04:29   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 23928صفحه نخست » فراخوانسه شنبه، 2 دی 1393 - 02:17
فستیوال یک روزه فیلم­های مستند فرهنگ و هنر ایران در کشور لهستان
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

برگزاری فستیوال یک روزه فیلم¬های مستند فرهنگ و هنر ایران در کشور لهستان

انجمن فرهنگی لهستان و ایران با مشارکت موسسه فرهنگی مطالعات اقوام به مناسبت 540مین سالگرد روابط تاریخی ایران و لهستان فستیوال یک روزه فیلم مستند ایران را در کشور لهستان برگزار کرد.

با توجه به 540مین سالگرد روابط دو کشور، بر اساس تفاهم نامه انجمن فرهنگی لهستان و ایران و موسسه فرهنگی مطالعات اقوام، فستیوال فیلم های مستند با موضوع فرهنگ، تاریخ و هنر ایرانی و اسلامی در روز 28 آذر ماه در سالن اصلی این موسسه برگزار شد و مورد استقبال مخاطبان و دانش پژوهان لهستانی قرار گرفت.
به گزارش انجمن فرهنگی لهستان و ایران، در آغاز این فستیوال دکتر حامد کاظم زاده، مدیر انجمن، به برنامه‌های این مرکز برای شناخت پیوندهای فرهنگی میان ایران و لهستان اشاره کرد و گفت: «از سال گذشته نشست‌هایی را در شهرهای مختلف لهستان از جمله ورشو، کراکوف، گدانسک و لوبلین آغاز کرده‌ایم و با نمایش فیلمهای مستند و جلسات نقد و بررسی در مورد موضوعات مختلف فرهنگی و اجتماعی ایران، درصدد افزایش تبادلات فرهنگی هستیم. در اصل یکی از مهم‌ترین پایه‌هایی که ملت‌ها را به هم نزدیک می¬کند، فرهنگ است به خصوص دیدن فرهنگ.»
وی با اشاره به دوستی عمیق و تاریخی میان دو ملت ایران و لهستان گفت: «دوستی‌ها در طول تاریخ شکل می¬گیرد، ساخته و پرداخته می¬شود ولی برای گسترش این امر باید سعی کنیم تا روابط میان نخبگان و اهالی فرهنگی دو کشور را افزایش دهیم. در این میان نباید از نقش ایرانیان مقیم لهستان و لهستانیان مقیم ایران غافل شویم.»
پژوهشگر ارشد دانشگاه ورشو سپس به پیوندهای تاریخی ایران و لهستان پرداخت و افزود: «نخستین سفیری که از ایران به لهستان سفر کرد در قرن هفدهم و به سال 1602 میلادی بوده است. حتی هنگامی که در سال 1795 لهستان تجزیه شد، ایران جزء معدود کشورهایی بود که تجزیه لهستان را به رسمیت نشناخت. حضور بیش از 100 هزار پناهنده لهستانی در جنگ جهانی دوم که از سیبری و آسیای مرکزی وارد خاک ایران شدند از دیگر نقطه¬های عطف روابط فرهنگی و اجتماعی دو کشور است».
کاظم زاده در ادامه به زبان و ادبیات فارسی در لهستان اشاره کرد و گفت: «در سده‌ی هفدهم لهستان از کشورهای مهم اروپایی شناخته می‌شد و پیوندهای بسیار نزدیکی میان این کشور با زبان و ادبیات فارسی پدید آمده بود و یکی از نخستین ترجمه¬های گلستان سعدی در اروپا به لهستانی انجام شد. هنوز هم دانشگاه‌های شهر کراکوف و ورشو در زمینه‌ی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه‌های معتبر و مهم اروپایی شناخته می‌شوند.»
بعد از پایان صحبتهای کاظم زاده، فیلمهای مستند در سه بخش اکران شد که بخش اول به فیلمهای محمد مقدم فیلم¬ساز مستند و مطرح کشورمان تعلق داشت که چهار فیلم وی با نام¬های "کال جنی"، "نایبند"، "سیراف تاریخی" و "ورجم" پخش شد. سپس در بخشهای دیگر فیلمهای "ایران یک انقلاب سینماتگرافی"، "بازسازی پرسپولیس"، "جاودانه¬های معماری و شهرسازی ایران"، "آتش و نان"، "ساز مخالف"، "آن شب که باران می¬آمد"، "سارا خاتون"، "مرد هزار ساله" و "برو به اصفهان" پخش شد. شایان ذکر است در پایان هر بخش از اکران فیلمها، نشست پرسش و پاسخ در مورد آنها برگزار شد.

فستیوال یک روزه فیلم­های مستند فرهنگ و هنر ایران در کشور لهستان

تعداد بازدید: 780 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی