فرهنگیان نیوز - تدبیر:
یک اصل مهم این است که زبده ترین افراد سازمان الزاما آنهایی نیستند که به چشم همه می آیند. بعضی اوقات مهمترین افراد آنهایی هستند که چندان دیده نمیشوند. بیشتر فعالیتهای سازمان توسط تیمی از کارکنان انجام میشود و هر تیم نیاز به یک رهبر دارد. به همین دلیل است که رهبری در همه سطوح لازم است و نباید تنها منحصر به بالاترین رده سازمان باشد.
هر چند هیچ فرمولی که تضمین کند یک شخص تا چه حد میتواند تبدیل به یک مدیر موفق شود وجود ندارد، اما با این حال در اینجا به شرح برخی نظریهها درباره تکنیکهایی میپردازیم که میتواند به سازمان کمک کند تا توان بالقوه رهبری افراد را در مصاحبههای شغلی مورد شناسایی قرار دهد:
1- از پیشینه فرد متقاضی برای ارزیابی تاثیرگذاری رهبری او استفاده کنید:
دستاوردهایی که آن شخص داشته و باعث موفقیت شغلیاش شده است را بیابید و ببینید خود آن شخص چقدر در به دست آوردن این دستاوردها نقش داشته است. یادتان باشد که یک رهبر واقعی کسی است که بتواند از کار خود اثر پایداری بر جای بگذارد. همچنین مواردی از قبیل اینکه چند نفر تحت رهبری او بودهاند و اینکه منابع چقدر خوب مدیریت میشدهاند را مورد پرسش قرار دهید. در جریان مصاحبه تا جایی که میتوانید دقیق شوید و از جزئیات مطلع شوید. همه جزئیات را دریابید، هر چه بیشتر بهتر. بهویژه سوال کنید چه زوایایی از دستاوردهای آن فرد برای او لذتبخشتر و راضیکنندهتر بودهاند. این کار میتواند به شما هم در رابطه با علاقهمندیهای متقاضی و هم درباره انگیزههای او برای ایجاد انگیزه در دیگران اطلاعات بدهد.
2- بر نگرش او تمرکز کنید :
یک رهبر خوب میتواند نگرش روشن و کاملی را بیان کند که برای دیگران خریدار داشته باشد. آیا این فرد متقاضی نگاهی رو به جلو دارد و آیا درک او از عملکرد کسبوکار آنقدر خوب هست که این نگرش را توسعه دهد و به آن جامه عمل بپوشاند؟ به نظر او عملکرد کسبوکار شما در چه جهتی باید حرکت کند؟ درک او از آینده چگونه است؟
3- یک محیط رهبری را شبیه سازی کنید:
شرایطی را ایجاد کنید که رهبران آینده بتوانند با همکاران احتمالی آینده خود در قالب یک تیم کار کنند. بهطور کلی باید ببینید این رهبران بالقوه در موقعیتهایی که نیاز به مهارتهای رهبری دارند چگونه رفتار میکنند.
4- خودتان رهبرسازمانی پرورش دهید:
یک سازمان خلاق میتواند بذر رشد مدیران فعلی را با آموزش رهبری به آنها و ایجاد برنامه توسعه برای آنها بکارد و کاری کند که آن افراد در سازمان برای همگان در دسترس باشند. یک سیاست موثر دیگر این است که اطلاعات سازمان را بهطور شفاف و به بهترین شکل با کارمندان در همه سطوح در میان بگذارید. اجازه دهید کارمندان هم در نتایج کسبوکار و هم استراتژی سازمان دخیل باشند، طوری که آنها احساس کنند یک ماموریت مشترک دارند و فرهنگی در سازمان ایجاد شود که رهبری را در همه سطوح ارج نهد و پذیرا باشد.
|