RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 12:21   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 31809صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیشنبه، 1 آبان 1395 - 11:24
دعوت از مراجع تقلید برای تبیین ضرورت ازدواج موقت
حلال کردن ازدواج سفید از طریق ازدواج موقت
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:

انتخاب خبر: تب ازدواج سفید در کشور بالا گرفته است. اما چگونه می توان این نوع ازدواج را به ازدواج رسمی و قانونی تبدیل کرد؟ نخستین بار دکتر مجید ابهری متخصص علوم رفتاری، ازدواج سفید را به عنوان یک پیوند بدون ثبت قانونی و شرعی و فقط دارای روابط عاطفی و زندگی در زیر یک سقف مطرح نمود.

وی به خبرنگار انتخاب خبر می گوید: البته هدف از ارائه چنین مفهومی از ازدواج سفید افرادی بودند که به هر دلیل حاضر به ثبت ازدواج خود یا قبول جاری نمودن صیغه ازدواج نبودند.

این آسیب شناس اجتماعی افزود: این ازدواج از نظر اینکه ثبت نمی شود سفید است وگرنه باید آن را همباشی سیاه نامید، چرا که موجب بروز آسیب های مختلفی از قبیل عادت به بی بند و باری و شلختگی اخلاقی و همینطور تولد فرزندان نامشروع و سرانجام سر راهی می گردد.

مجید ابهریازدواج موقت بهترین راهکار برای تعیین تکلیف فرزندان ازدواج سفید است
وی ادامه داد: بنابراین پیشنهاد می کنم کسانی که فکر می کنند ازدواج موقت حرکتی غیراخلاقی یا غیرفرهنگی است فقط به این نکته فکر کنند که انسان ها بعد از انجام رفتارهای غیراخلاقی و غیرقانونی دچار افسردگی و خود سرزنشی می گردند، پس برای جلوگیری از این مسئله و همینطور تعیین تکلیف فرزندی که از این رابطه متولد می گردد ازدواج موقت بهترین راهکار می باشد.

ازدواج موقت بهترین راه حل برای مقابله با فحشا و بی بند و باری در جامعه است
ابهری با بیان اینکه اگر ازدواج موقت به صورت واقعی خود اجرا گردد بهترین راه حل برای مقابله با فحشا و بی بند و باری در جامعه است، تصریح کرد: معنای واقعی ازدواج موقت آن است که این نوع از ازدواج بین افراد مجرد و یا مردانی که واقعاً همسران آنها دچار مشکل جنسی و یا عصبی و فیزیکی هستند برقرار شود.

ازدواج موقت را نمی توان براساس تنوع طلبی و زیاده خواهی مردم تجویز کرد
وی با تأکید براینکه ازدواج موقت را نمی توان براساس تنوع طلبی و زیاده خواهی دختران و پسران یا مردان و زنان تجویز کرد، گفت: بسیاری از بانوان ایرانی علت مخالفت خود با ازدواج موقت را تنوع طلبی مردان عنوان می کنند وگرنه اگر این مسئله فرهنگی در جامعه حل شود آنها هم با ازدواج موقت که بهترین روش عقلی و منطقی برای جلوگیری از روابط نامشروع و غیراخلاقی است موافقت می کنند.

لزوم تبیین ازدواج موقت در پیشگیری از آسیب های اجتماعی
این متخصص علوم رفتاری با دعوت از علما و مراجع تقلید برای تبیین ازدواج موقت در پیشگیری از آسیب های اجتماعی اظهار داشت: دولت و نهادهای متولی، خطبا و سخنرانان، کارشناسان دینی و نخبگان علوم اجتماعی باید نقش ازدواج موقت در پیشگیری از آسیب های اجتماعی را به طور واضح و روشن برای جامعه بیان کنند، چه بسا ممکن است اگر واقعیت ها برای افراد بیان گردد آنها نیز با این رابطه منطقی، دینی و فرهنگی موافقت نمایند.

ازدواج سفید را می توان حلال کرد
اما آیا بهتر نیست افرادی که دارای رابطه همباشی یا ازدواج سفید هستند صیغه ای بین خود جاری کنند و این نوع رابطه را حلال کنند؟ مجید ابهری در همین رابطه گفت: اتفاقاً پیشنهاد اینجانب براساس 30 سال تجربه در آسیب های اجتماعی حلال کردن ازدواج سفید از طریق ازدواج موقت بوده است.

وی افزود: حتی کسانی که الآن در حال ازدواج سفید می باشند می توانند برای تحکیم روابط حقوقی و شرعی بین خود، رابطه شان را به ازدواج موقت تبدیل کرده و آن را ثبت کنند چرا که در این صورت می توانند به راحتی به سفر بروند، در هتل ها اقامت کنند یا در خانه ای مشترک زندگی کنند.

کشورهای غربی موافق ازدواج موقت هستند
این متخصص علوم رفتاری خاطرنشان کرد: اگر در غرب و بعضی از کشورها ازدواج سفید بین افراد رایج است به دلیل آن است که آن ها راهکار دینی و منطقی ندارند. اما وقتی با کارشناسان غربی در این زمینه صحبت می کنیم و ازدواج موقت را مطرح می کنیم اتفاقاً بسیاری از آنها موافق این روش از پیوند می باشند، چرا که برای جلوگیری از فحشا و اعتیاد افراد به تن فروشی می توان ازدواج موقت را به عنوان یک اهرم پیشگیری مطرح و اجرا کرد.

خود افراد می توانند صیغه ازدواج موقت را جاری کنند
الفاظ صیغه را حتی می توان به فارسی بیان نمود
وی با تأکید بر اینکه براساس فتاوی شرعی اگر صیغه رابطه ازدواج موقت حتی توسط خود افراد خوانده شود از حرمت و به اصطلاح مکافات شرعی عبور می کند، تصریح کرد: البته در این مورد باید صاحبنظران دین براساس فتاوی علما و مراجع مذهبی اظهارنظر کنند، اما تا آنجایی که بنده اطلاع دارم حتی به فارسی نیز می توان الفاظ صیغه را بیان نمود، چراکه صرفاً هدف و نیت از انجام چنین عملی از بین بردن زشتی و قبح روابط نامشروع می باشد.

khotbeezmovaghat

کاهش سن بیوه گی در ایران
لزوم تبیین حقایق و نکات ضروری در خصوص ازدواج موقت
ابهری در ادامه، خبر از کاهش سن بیوه گی در ایران داد و گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که حقایق و نکات ضروری در خصوص ازدواج موقت برای افراد مجرد و زنان بیوه بیان گردد چرا که امروز در جامعه ایران مواجه با بیوه های جوان هستیم و سن بیوگی در کشور به 17 سال رسیده است.

وی ادامه داد: حتی ممکن است بین افرادی که تن به ازدواج موقت می دهند رابطه عاطفی برقرار گشته و در آینده ازدواج موقت خود را تبدیل به ازدواج دائم نموده و زندگی شاد و موفقی داشته باشند.

تلاش شبکه های ماهواره ای فارسی زبان برای تقدیس فرزندان نامشروع
ابهری در پاسخ به سؤالی درباره تعیین تکلیف فرزندان ازدواج سفید یا ازدواج موقت اظهار داشت: باتوجه به اینکه در حال حاضر شبکه های ماهواره ای بخصوص سریال های برخی کشورهای همسایه در تقدیس فرزندان نامشروع نمایش های متعدد و مختلفی را ارائه می دهند تقریباً کشور ایران در حال حرکت به سمتی می باشد که زشتی فرزندان نامشروع از بین برود.

فرزندان ازدواج موقت حلال زاده هستند
فرزندان ازدواج سفید نامشروع هستند
این متخصص علوم رفتاری همچنین درباره وظایف سازمان ثبت احوال درخصوص ثبت فرزندان ازدواج های سفید و موقت گفت: اگر ازدواج سفیدی تبدیل به ازدواج موقت گردد و فرزندی از این رابطه به وجود آید فرزند متولد شده از نظر شرعی و اخلاقی حلال زاده بوده و سازمان ثبت احوال براساس قوانین جاری برای آن فرزند شناسنامه به نام پدر و مادر اصلی اش صادر می نماید.

وی تصریح کرد: افرادی که اقدامی برای قانونی کردن ازدواج سفید انجام نمی دهند و همچنان همباشگی آن ها باقی می ماند نوع روابط آن ها از نوع نامشروع است و طبیعتاً در هرجای دنیا که باشند فرزندان به وجود آمده از آنها فرزندان نامشروع محسوب می شوند.

ابهری اضافه کرد: بنابراین اگر فرزندی از ازدواج سفید یا همباشگی به وجود آید نامشروع بوده و کسی قادر به دریافت شناسنامه برای او نخواهد بود، مگر ترفندهای دیگری که خارج از چهارچوب قانون و دین می باشد برای آن پیش بینی گردد.

افزایش تعداد فرزندان ازدواج های سفید در کشور
وی خبر از افزایش تعداد فرزندان ازدواج های سفید در کشور داد و گفت: تعداد کودکان ازدواج های ثبت نشده در جامعه رو به افزایش است و امروز کشور ایران با مشکلاتی در این زمینه مواجه می باشد.

این آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر نظام آموزش و پرورش در کشور سوئد در حال پژوهش در این زمینه است که راهکاری برای کاهش فرزندان نامشروع پیدا کند، خاطرنشان کرد: در گفتگو با یکی از کارشناسان اجتماعی و فرهنگی سوئد وقتی ازدواج موقت را برای وی مطرح نمودم آن را پسندید و همراه خود نکات لازم را به سوئد برد.

خانواده ها فرزندان خود را به ازدواج موقت تشویق کنند
انجام ازدواج موقت گناه و جرم اجتماعی نیست
به گزارش انتخاب خبر، امروزه بسیاری از دختران و پسران ایرانی کمتر زیر بار ازدواج و مسئولیت پذیری می روند و ازدواج دائم نمی کنند و روابط بین آنها نامشروع است. آیا تفاوتی بین ازدواج موقت و ازدواج دائم است؟ آیا بهتر نیست خانواده ها در این شرایط فرزندان خود را حداقل به ازدواج موقت تشویق کنند؟ مجید ابهری در همین رابطه گفت: اینجانب یک بار در تلویزیون با آقای علی مطهری در این زمینه در یکی از برنامه ها بسیار بحث کردیم. اما آنچه مسلم است؛ برخی خانواده های ایرانی باورهای نادرست و بدبینی خاصی نسبت به ازدواج موقت فرزندان خود دارند و فکر می کنند که اگر فرزندان آنها ازدواج موقت کنند دچار گناه بزرگ یا جرم اجتماعی می گردند، در حالیکه برخی از همین خانواده ها در مقابل روابط نامشروع فرزندانشان خود را به تغافل می زنند، یعنی اینکه آن ها متوجه موضوع نیستند.

این متخصص علوم رفتاری با بیان اینکه امروزه برخی دختران ایرانی ترجیح می دهند روابط نامشروع داشته باشند تا اینکه ازدواج دائم کنند، تأکید کرد: در این شرایط ازدواج موقت هم از نظر عقلی و هم از نظر منطقی راهکار مناسبی برای پیشگیری روابط نامشروع است.

مردان متأهل رکورددار مراجعه به سایت های همسریابی و زنان خیابانی
گفته می شود مردان متأهل و خانواده دار ایرانی رکورددار بیشترین مراجعه به سایت های همسریابی هستند. اما چرا چنین اتفاقی در جامعه ایران رخ داد؟ ابهری با تأیید این خبر گفت: بیشترین مراجعات به زنان خیابانی و سایت های همسریابی از سوی مردان متأهل صورت می گیرد که این ناشی از تنوع طلبی مردان می باشد.

وی از مشکلات روابط زناشویی به عنوان یکی دیگر از دلایل مراجعه مردان ایرانی به زنان خیابانی و سایت های همسریابی یاد کرد و گفت: مردان به جای این حرکت غیراخلاقی باید با مراجعه به مراکز مشاوره نسبت به حل مشکلات مشکلات جنسی و روابط زناشویی خود اقدام کنند.

زیاده خواهی جنسی مردان ایرانی باعث افزایش آمار طلاق در کشور شده است
این آسیب شناس اجتماعی تصریح کرد: جوانان دانشجو یا بیکار دارای توانایی مالی برای ازدواج موقت یا ازدواج دائم یا مراجعه به زنان خیابانی و دادن پول به آن ها نیستند، پس کسانی این حرکت را انجام می دهند که متأهل باشند یا دارای توانایی مالی باشند.

دکتر مجید ابهری در پایان تأکید کرد: تنوع طلبی و زیاده خواهی جنسی برخی مردان ایرانی باعث بروز اختلاف در خانواده ها و افزایش آمار طلاق می گردد.

ب

 

 

تعداد بازدید: 518 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی