صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
شنبه، 8 اردیبهشت 1403 - 00:12   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 33181صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیشنبه، 7 اسفند 1395 - 11:13
آموزش تک جنسیتی یا مختلط ؟
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:

آموزش تک جنسیتی یا مختلط ؟(بخش 1)
لوییس آرچر
برگردان : مهدی بهلولی،تارنمای "فانوس"
 توضیح : "انجمن آموزگاران و استادان انگلستان"،در سال 2004 کتابی با عنوان "رهیافتی تازه به جنسیت در آموزش و پرورش" منتشر کرد. متن زیر برگردانی است از فصل پنجم این کتاب،که در چند بخش خدمت خوانندگان و دوستان گرامی ارائه می شود.
{درآمد نویسنده (لوییس آرچر) :  در این فصل،من پاره ای مسآله ها و دلیل هایی را وارسی می کنم که درباره ی مدرسه های تک جنسیتی و مختلط مطرح می شوند. من روی سه زمینه ی کلیدی تمـرکز می کنم که گفته می شود در آموزش تک جنسیـتی( آموزش مدرسه ای با همجنس و/ یا گروه های همجنس در فضاهای مختلط) هم برای پسران و هم برای دختران سودمند است؛ یعنی در انگیزش موفقیت تحصیلی، تشویق به گزینه ها/اولویت های گسترده تر رشته های درسی،و کمک به توسعـــه ی اجتماعی.  نشان خواهم داد که این مساله،در واقع،یک موضــوع بسیار پیچیده ای است و هیچ روش سرراست "بهترینی"برای آموزش دختران و پسران وجود ندارد.}
 آموزش تک جنسیتی [single-sex schooling] نه تنها در انگلستان،بلکه همچنین،در بخش های دیگری از اروپا،استرالیا و نیوزیلند یک مساله است. گروه های زنان و هواداران حقوق مدنی در آمریکا،هم اکنون بر رییس جمهور بوش،فشار می آورند تا برنامه مدرسه های تک جنسیتی بیشتر را رها نماید.
در 40 سال گذشته،شمار کلی مدرسه های تک جنسیتی در انگلستان،آشکارا کاهش یافته است،با این رو،جدا نمودن پسران و دختران در برخی موضوعات درسی، بیش از پیش،محبوب شده است. در انگلستان، گفت و گوها درباره ی برتری ها و محدودیت های آموزش تک جنسیتی،در مقایسه با هم- آموزشی[co-education] تاریخی دراز دارد- اما بیش از همه،در رابطه با آموزش دبیرستانی، نه دبستان یا فضاهای پس از آموزش اجباری. این امر از فرض های مردم پسندی خبر می دهد که،بجز نوجوانی،کنش و واکنش مختلط را،از دید آموزشی،"طبیعی تر" و از نظر اجتماعی و شناختی،بهتر می دانند.[مترجم : منظور نویسنده این است که بحث هم – آموزشی یا آموزش مختلط،تنها در دبیرستان و دوران نوجوانی در انگلستان محل بحث بوده است و در پیش و پس از این دوران- دبستان و دانشگاه- آموزش مختلط، آموزشی طبیعی تر و پذیرفته می نماید.]
هواداران هم- آموزشی در سطح دبیرستان،استدلال می کنند که این آموزش،برای پسران و دختران،گستره ی فراخی از منافع اجتماعی به همراه دارد، مانند همتاسازی رابطه های جنسیتی "طبیعی" در جامعه [مترجم : به این معنا که آموزش مختلط،همانند رابطه ی طبیعی دو جنس در جامعه و نسخه ی دوم آن است.] و اثرپذیری پسران از رفتار "فرهیخته" دختران. در انگستان،همراستا با افزایش هم- آموزشی و جنبش مدرسه ی جامع در بخش دولتی در سال های پس از جنگ،آموزش تک جنسیتی بسیار کاهش یافته است. با این رو،در طول سال های 1980،رشدی از نقدهای فمینیستی از هم- آموزشی،نگاه ها را به شیوه هایی دوخت که در آنها،نابرابری های جنسیتی معمول در جامعه، در آموزش مختلط، به "بازندگی" دختران می انجامد. در آن زمان، رّزماری دیم و دیگران، پیشنهاد دادند که مدرسه ها و / یا کلاس های تک جنسیتی، می توانند کلید افزایش برابری فرصت ها باشند.
در سال های اخیر،این آونگ دیگربار نوسان کرده است،اما این بار،از نگرانی گسترده ی "کم کوشی" ادعا شده ی پسران. اگرچه،در این باره که پسران براستی "در بحران" و کم کوشی هستند تردیدهای آکادمیک فراوانی هست،اما این ایده، که آموزش تک جنسیتی می تواند کم کوشی پسران در کلاس درس را کاهش بدهد،هنوز هواداران بسیار دارد. هم سو با این بحث، گروه های ویژه ای همانند برخی خانواده های مسلمان و انجمن های به جامانده از مدرسه های تک جنسیتی(همچون انجمن های مدرسه های به جامانده ی دخترانه)همچنان تشویق و استدلال ورزی برای آموزش تک جنسیتی را دنبال می کنند.
اندیشه ی فمینیستی درباره ی سودمندی آموزش تک جنسیتی،در طول سال ها،گسترش یافته و گوناگون شده است،به ویژه در پاسخ به مسآله کم کوشی پسران؛ مسآله ای که با در نظر گرفتن طبقه و قومیت،ارزیابی ساده سازانه را دشوار می سازد. برای نمونه،آمارها نشان می دهند که نه همه ی دختران سخت کوشند و نه همه ی پسران کم کوش،و این که پسران/مردان هنوز هم از سطوح درآمد بالاتر در بازار کار لذت می برند- جایی که افزون بر جنسیت، طبقه و قومیت هم در نظر گرفته می شود. از این گذشته،فمینیست ها، بیش و کم، می پذیرند که نابرابری ها، نه تنها در تبعیض جنسی، بلکه در "نژاد"،طبقه و ... تداوم می یابند تا در درون مدرسه ها،زنده و بازتولید شوند. باری،پرسشی که باقی می ماند این است که چگونه به بهترین روش می توان به این مسآله ها پرداخت.
آدرس کتاب :
http://www.atl.org.uk/Images/Gender%20in%20education%203-19.pdf

تعداد بازدید: 662 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی