RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 18:10   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 34177صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیشنبه، 28 مرداد 1396 - 17:48
انتخاب بطحائی؛ یک گام به جلو یا بازگشت به عقب؟
  
فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

انتخاب بطحائی؛ یک گام به جلو یا بازگشت به عقب؟

حسین طاهری‌فرد / فعال فرهنگی و رسانه‌ای
سرانجام لیست کابینه پیشنهادی دولت دوزادهم تقدیم هیأت رئیسه مجلس‌شورای‌اسلامی شد و وزارت‌ آموزش‌وپرورش گزینه‌ پیشنهادی خود را شناخت. پس ازکش‌وقوس‌های فراوان و طرح اسامی متعدد، «سیدمحمد بطحائی» بعنوان گزینه پیشنهادی روحانی برای تصدی پست وزارت آموزش‌و‌پرورش به مجلس معرفی شد. سیدمحمد بطحایی 54 ساله، دارای مدرک کارشناسی‌ارشد مدیریت دولتی و رئیس فعلی مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه‌و‌بودجه است. او تا سال ۱۳۹۵ معاون پشتیبانی‌و‌توسعه مدیریت وزارت آموزش‌وپرورش بود و پس از برکناری علی‌اصغر فانی وزیر سابق آموزش‌و‌پرورش تا معرفی وزیر جدید، مدتی به عنوان سرپرست آموزش‌وپرورش فعالیت کرد. بطحایی که از نزدیک‌ترین مدیران به فانی بود در مدت حضورش در معاونت مالی ‌و ‌پشتیبانی، با آنکه عمده طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی فانی را مدیریت می‌کرد عملاً نتوانست گره کور دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی فرهنگیان را بگشاید و سرانجام پس انتخاب دانش‌آشتیانی، از معاونت پشتیبانی‌ و توسعه وزارت آموزش‌وپرورش کنار رفت.
در دولت اول روحانی، شرایط بحرانی کشور باعث شد که آموزش‌وپرورش علی‌رغم تمامی کمبودها و مشکلات جزو اولویت‌های دولت قرار نگیرد. دولت یازدهم در عرصه آموزشی کشور از پویایی لازم برخوردار نبود و به دلیل سیاست‌ها، غفلت‌ها و کاستی‌ها اوضاع آموزش‌و‌پرورش نه‌تنها بهبود نیافت که از بسیاری جهات بدتر هم شد. در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، روحانی با شعار اولویت دادن به آموزش‌و‌پرورش توانست قاطبه فرهنگیان را به عرصه انتخابات کشانده و با حمایت قاطع و همه جانبه آنان، دوباره بر صندلی ریاست‌جمهوری بنشیند.
انتخاب سیدمحمد بطحایی به‌عنوان وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش در شرایطی که آموزش‌وپرورش در معرض مشکلات پیچیده و نابسامانی‌های بسیار جدی قرار دارد و بخشی از این عقب‌ماندگی‌ها و نابسامانی‌های مدیریتی که امروز گریبان نظام آموزش‌و‌پرورش، معلمان و دانش‌آموزان را گرفته به دلیل بی‌تدبیری مدیرانی است که سال‌هاست در «حلقه بسته‌ی مدیران آموزش‌و‌پرورش» فرصت جوانگرایی و نوسازی مدیریتی را از نیروهای جوان و خوش‌فکر این وزارتخانه گرفته‌اند موجب تعجب و البته نگرانی است.
نگاهی واقع‌بینانه به‌سوابق، عملکرد و برنامه‌های ارائه شده توسط بطحایی، این واقعیت را آشکار می‌کند که قرار نیست در دولت دوازدهم اتفاق خاصی در آموزش‌و‌پرورش رخ دهد و علی‌رغم تمام وعده و وعیده‌های داده شده، آموزش‌و‌پرورش جزء اولویت‌های دولت دوم روحانی نیز نخواهد بود. انتخاب بطحایی معاون سابق علی‌اصغر فانی، به نوعی تداوم سیاست‌های دولت قبل در این بخش خواهد بود و دولت دوازدهم جدیتی برای حل مشکلات ساختاری آموزش‌وپرورش ندارد.
به‌زعم نگارنده در شرایط کنونی، آموزش‌وپرورش هم از لحاظ مدیریتی و هم از لحاظ اقتصادی با چالش‌های اساسی درگیر است. عمده این چالش‌ها به ضعف مدیریت منابع مالی و نیروی انسانی، کسری بودجه مزمن و ضعف نظام رفاهی و مشوق‌های لازم برای ایجاد انگیزه در معلمان و کارکنان اداری وزارت آموزش‌و‌پرورش برمی‌گردد. بخش اعظمی از مشکلات کنونی آموزش‌و‌پرورش، به عدم توجه و اهتمام جدی دولت‌ها به حل مشکلات ریشه‌ای و زیرساختی این حوزه بر می‌گردد و آمدن وزیر جدید، اصلاح‌طلب یا اصول‌گرا درحالی که نگاه سیاست‌گذاران کلان و خصوصاً دولت‌مردان به مقوله آموزش‌و‌پرورش تغییری نکرده است باعث تغییر‌ و تحولی چشمگیر در بزرگترین دستگاه اجرایی کشور نشده و نخواهد شد، و وزیر جدید بر فرض توانایی هم قادر نخواهد بود موانع را از میان برداشته و راه را برای پیشرفت هموار نماید.
آقای رئیس‌جمهور؛
فرهنگیان در ۲۹ اردیبهشت با زبان رأی گفتند چه می‌خواهند. بی‌گمان مهم‌ترین پیام رای دوباره به شما، «نه به شرایط موجود» بود. رویکرد کنونی دولت دوازدهم به مقوله آموزش‌وپرورش و عدم توجه به مطالبات و انتظارات فرهنگیان، موجب تردید در اراده دولت برای حل مشکلات‌ این حوزه شده است. به نظر می‌رسد برخلاف تمامی اظهارنظر‌ها و ادعاها، دغدغه‌های فرهنگیان چندان برای دولت دوازدهم مهم نیست و فقط در بزنگاه انتخابات برای اردوکشی سیاسی به آنها بها داده شده و بعد از گذر از این وادی با پشتیبانی همین معلمان، در وقت نیاز منفعت آنان فدای مصلحت حزبی‌و‌جناحی می‌شود. بی‌گمان انتخاب‌های سیاسی سبب دوری این وزراتخانه از اهداف اصلی که مورد مطالبه‌ی اکثریت فرهنگیان است خواهد شد. دولت برای برون‌رفت از مشکلات کنونی آموزش‌و‌پرورش نیازمند بازنگری در برنامه‌های استراتژیک خود و اتخاذ سیاست‌های هوشمندانه‌ای در این حوزه دارد و بدون تغییر نگاه به آموزش‌و‌پرورش نمی‌توان انتظار تغییرات بنیادی و ساختاری در این حوزه داشت.
حال سوال اساسی این است « آیا انتخاب سیدمحمد بطحایی در راستای تغییر نگاه دولت‌ به مقوله آموزش‌و‌پرورش و تحقق وعده‌های انتخاباتی‌ رئیس‌جمهور مبنی بر اولویت بودن آموزش‌و‌پرورش است و بطحایی توان مقابله با حجم بالای چالش‌های پیچیده آموزش‌و‌پرورش را دارد و می‌تواند منشا تحولاتی مثبت و سازنده در آموزش‌و‌پرورش باشد؟ »

توسط: حسینطاهری فرد

تعداد بازدید: 1708 ، امتیاز کاربران: 10 (4 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 2 نظر (فعال: 2 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
سیدمحمودمشایخی
|    | 1396/5/31 - 19:23 |     1     0     |
باسلام واحترام خدمت جناب طاهری فرد.نمیدانم ایشان چه خوش باوری دارند که وزارت آموزش وپرورش به تنهایی میتواند ادعاکند که تکفل نظام تعلیم وتربیت کشور را برعهده گیرد که اینگونه درانتظار توان باالقوه واحتمالا رفتار باالفعل شخص وزیرهستند .نظام تعلیم وتربیت مبتنی بر ارزشها آنهم درراستای توسعه همه جانبه کشور مستلزم احساس مسئولیت مشترک نه تنها کلیه اعضای محترم هیات وزیران بلکه اعضای محترم ،مسئول وموثّر دوقوه مقننه و قضائیه ، رسانه های گروهی بویژه صداوسیما ، سازمانها ونهادهای ارشادی وبطورکلی بسیج عمومی میباشد . که اگر زمینه ها فراهم شد وزارت آموزش وپرورش باید نقش خودرا در بدنه نظام تربیتی که آماده نمودن دانش آمو زان برای آموزشهای علمی تخصصی د ر دانشگاهها و مهارت آموزی در دستگاههایا بنگاهای ولیدی وخدماتی برای اشتغال وکارآفرینی است ایفا نماید . آنهم مشروط براینکه زمینه جذب ونگهداشت نیروهای متخصص بعنوان معلم وکارشناس دراین نهاد فراهم باشد . نه جناب بطحایی که از جوانی تاکنون دغدغه آموزش وپرورش را داشته وهمواره بر اصول ومبانی آموزش و پرورش تاکید مینموده وبه درستی ازچالشهای گذشه وپیش روی آموزش وپرورش آگاهی دارد که متاسفانه جناب طاهری فرد به زعم خویش ایشان را مهره سوخته میدانند . بلکه هر ابر مردی که ازنظر ایشان صلاحیت بیشتری دارد ، چه اختیاری در تامین معیشت معلمان وبازنشستگان دارد جز پیگیری وتکاپو؟ . معلمانش با فرزندان طلاق ، فرزندان خانواده های معتاد وبا فقر فرهنگی درکنار فرزندان مرفه و خدای ناکرده بی درد با آنهمه اخلافات فردی چه میتوانند بکنند که ما همواره شخص وزیر را مسئول نظام تربیی کشور می انگاریم .. همانگونه که شخص وزیر بهداشت ، درمان وعلوم پزشگی را مسئول بهداشت ودرمان میدانیم . آموزش وپرورش به دور ازبهداشت ، بهداشت به دوراز آموزش وپرورش ، امنیت بدوراز این دو ، مشکل معیشتی خانواده ها و .... عدم تسهیم به نسبت بودجه، گه اگر خدای ناکرده نسب به حتی یکی از این موارد کم توجهی شود ، حاکی از آن خواهد بود که نگرش سیستمی بر توسعه حاکم نیست .دریغ است که بدون توجه به این الزامات عمومی از شخصی که بجز آقای طاهری فرد برای کثیری که ایشان را میشناسند و با رای بالا بعنوان وزیر انتخاب شده است اینگونه استقبال شود. درحالیکه بارای بالای نمایندگان محترم مسئول ومتعهد شناخته شده وباید مورد حمایت همگان قرار گیرد وخودرامتعهد اجرای برنامه های پیشنهادی وبرخورد مناسب با چالشهایی احتمالی بداند . تک تک اعضای هیات وزیران برای ایجاد زمینه های مناسب درامر انجام وظایف دیگر دستگاهها مسئولیت مشترک دارند وباید خودرا پاسخگو بدانند .که اگر انشاالله روزی این مهمم تحقق صد درصد پیداکند جامعه بهدرستی باورخواهد داشت که کُلّکُم راع وکُلّکُم مسئول .....

ehsan
|    | 1396/5/29 - 03:45 |     10     1     |
سلام
به نظر من اقای بطحایی یک مهره سوخته هست به درد اموزش نمیخوره همیشه اموزش و پروش ضزبه خورده و ادامه خواهد داشت


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی