فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian: انتخاب بطحائی؛ یک گام به جلو یا بازگشت به عقب؟
حسین طاهریفرد / فعال فرهنگی و رسانهای
سرانجام لیست کابینه پیشنهادی دولت دوزادهم تقدیم هیأت رئیسه مجلسشورایاسلامی شد و وزارت آموزشوپرورش گزینه پیشنهادی خود را شناخت. پس ازکشوقوسهای فراوان و طرح اسامی متعدد، «سیدمحمد بطحائی» بعنوان گزینه پیشنهادی روحانی برای تصدی پست وزارت آموزشوپرورش به مجلس معرفی شد. سیدمحمد بطحایی 54 ساله، دارای مدرک کارشناسیارشد مدیریت دولتی و رئیس فعلی مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامهوبودجه است. او تا سال ۱۳۹۵ معاون پشتیبانیوتوسعه مدیریت وزارت آموزشوپرورش بود و پس از برکناری علیاصغر فانی وزیر سابق آموزشوپرورش تا معرفی وزیر جدید، مدتی به عنوان سرپرست آموزشوپرورش فعالیت کرد. بطحایی که از نزدیکترین مدیران به فانی بود در مدت حضورش در معاونت مالی و پشتیبانی، با آنکه عمده طرحها و برنامههای اقتصادی فانی را مدیریت میکرد عملاً نتوانست گره کور دغدغههای اقتصادی و معیشتی فرهنگیان را بگشاید و سرانجام پس انتخاب دانشآشتیانی، از معاونت پشتیبانی و توسعه وزارت آموزشوپرورش کنار رفت.
در دولت اول روحانی، شرایط بحرانی کشور باعث شد که آموزشوپرورش علیرغم تمامی کمبودها و مشکلات جزو اولویتهای دولت قرار نگیرد. دولت یازدهم در عرصه آموزشی کشور از پویایی لازم برخوردار نبود و به دلیل سیاستها، غفلتها و کاستیها اوضاع آموزشوپرورش نهتنها بهبود نیافت که از بسیاری جهات بدتر هم شد. در دوازدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری، روحانی با شعار اولویت دادن به آموزشوپرورش توانست قاطبه فرهنگیان را به عرصه انتخابات کشانده و با حمایت قاطع و همه جانبه آنان، دوباره بر صندلی ریاستجمهوری بنشیند.
انتخاب سیدمحمد بطحایی بهعنوان وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش در شرایطی که آموزشوپرورش در معرض مشکلات پیچیده و نابسامانیهای بسیار جدی قرار دارد و بخشی از این عقبماندگیها و نابسامانیهای مدیریتی که امروز گریبان نظام آموزشوپرورش، معلمان و دانشآموزان را گرفته به دلیل بیتدبیری مدیرانی است که سالهاست در «حلقه بستهی مدیران آموزشوپرورش» فرصت جوانگرایی و نوسازی مدیریتی را از نیروهای جوان و خوشفکر این وزارتخانه گرفتهاند موجب تعجب و البته نگرانی است.
نگاهی واقعبینانه بهسوابق، عملکرد و برنامههای ارائه شده توسط بطحایی، این واقعیت را آشکار میکند که قرار نیست در دولت دوازدهم اتفاق خاصی در آموزشوپرورش رخ دهد و علیرغم تمام وعده و وعیدههای داده شده، آموزشوپرورش جزء اولویتهای دولت دوم روحانی نیز نخواهد بود. انتخاب بطحایی معاون سابق علیاصغر فانی، به نوعی تداوم سیاستهای دولت قبل در این بخش خواهد بود و دولت دوازدهم جدیتی برای حل مشکلات ساختاری آموزشوپرورش ندارد.
بهزعم نگارنده در شرایط کنونی، آموزشوپرورش هم از لحاظ مدیریتی و هم از لحاظ اقتصادی با چالشهای اساسی درگیر است. عمده این چالشها به ضعف مدیریت منابع مالی و نیروی انسانی، کسری بودجه مزمن و ضعف نظام رفاهی و مشوقهای لازم برای ایجاد انگیزه در معلمان و کارکنان اداری وزارت آموزشوپرورش برمیگردد. بخش اعظمی از مشکلات کنونی آموزشوپرورش، به عدم توجه و اهتمام جدی دولتها به حل مشکلات ریشهای و زیرساختی این حوزه بر میگردد و آمدن وزیر جدید، اصلاحطلب یا اصولگرا درحالی که نگاه سیاستگذاران کلان و خصوصاً دولتمردان به مقوله آموزشوپرورش تغییری نکرده است باعث تغییر و تحولی چشمگیر در بزرگترین دستگاه اجرایی کشور نشده و نخواهد شد، و وزیر جدید بر فرض توانایی هم قادر نخواهد بود موانع را از میان برداشته و راه را برای پیشرفت هموار نماید.
آقای رئیسجمهور؛
فرهنگیان در ۲۹ اردیبهشت با زبان رأی گفتند چه میخواهند. بیگمان مهمترین پیام رای دوباره به شما، «نه به شرایط موجود» بود. رویکرد کنونی دولت دوازدهم به مقوله آموزشوپرورش و عدم توجه به مطالبات و انتظارات فرهنگیان، موجب تردید در اراده دولت برای حل مشکلات این حوزه شده است. به نظر میرسد برخلاف تمامی اظهارنظرها و ادعاها، دغدغههای فرهنگیان چندان برای دولت دوازدهم مهم نیست و فقط در بزنگاه انتخابات برای اردوکشی سیاسی به آنها بها داده شده و بعد از گذر از این وادی با پشتیبانی همین معلمان، در وقت نیاز منفعت آنان فدای مصلحت حزبیوجناحی میشود. بیگمان انتخابهای سیاسی سبب دوری این وزراتخانه از اهداف اصلی که مورد مطالبهی اکثریت فرهنگیان است خواهد شد. دولت برای برونرفت از مشکلات کنونی آموزشوپرورش نیازمند بازنگری در برنامههای استراتژیک خود و اتخاذ سیاستهای هوشمندانهای در این حوزه دارد و بدون تغییر نگاه به آموزشوپرورش نمیتوان انتظار تغییرات بنیادی و ساختاری در این حوزه داشت.
حال سوال اساسی این است « آیا انتخاب سیدمحمد بطحایی در راستای تغییر نگاه دولت به مقوله آموزشوپرورش و تحقق وعدههای انتخاباتی رئیسجمهور مبنی بر اولویت بودن آموزشوپرورش است و بطحایی توان مقابله با حجم بالای چالشهای پیچیده آموزشوپرورش را دارد و میتواند منشا تحولاتی مثبت و سازنده در آموزشوپرورش باشد؟ »
توسط: حسینطاهری فرد
|